گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار داخلی آلومینیوم روز گذشته متاثر از مبادلات آلومینیوم در بورس کالا با افزایش قیمت مواجه شد. به گفته فعالان بازار طی ماه اخیر نرخ آلومینیوم به شدت در بازار افزایش یافته و این موضوع در پی رشد نرخ پایه آلومینیوم در بورس کالا رخ داده است. کاهش واردات آلومینیوم به ایران، همچنین افزایش نرخ دلار از دلایل عمده رشد قیمت آلومینیوم ذکر شده است.

با این حال بیشتر فعالان این حوزه معتقدند؛ این افزایش نرخ بازار داخل را با تشنج روبه‌رو کرده و بیشتر کارخانه‌های تولیدی را به مرز تعطیلی کشانده است. گفته می‌شود؛ در حال حاضر خریداران آلومینیوم از بورس کالا اقدام به صادرات نیاز داخل به کشورهای دیگر می‌کنند و از تفاوت قیمتی دلار در داخل و خارج کشور استفاده می‌کنند.
در همین حال یکی از تولیدکنندگان آلومینیوم در این باره می‌گوید: وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای اخیر در خصوص هرگونه افزایش قیمت اولتیماتوم داده بودند؛ اما متاسفانه با گذشت یک هفته بار دیگر شاهد افزایش قیمت آلومینیوم هستیم. به گفته وی نرخ دلار در بازار آزاد 1800 تومان است و نرخ جهانی آلومینیوم در بورس لندن نیز با افت 60 دلاری مواجه شده است؛ پس نرخ پایه آلومینیوم در بورس چگونه کشف شده است؟
این در حالی است که نرخ شمش در نیمه اول دی ماه ۲ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ بیلت نیز ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود و این موضوع نشان می‌دهد که شمش در طول ۴۰ روز با ۱۴۰۰ تومان و بیلت نیز با ۱۶۰۰ تومان افزایش ۵۰ درصدی روبه رو بوده است.این فعال بازار می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم به جای گشتن دنبال کسانی که بیش از ده هزارتن کالا با نرخ پایین خریداری کردند به دنبال اصلاح سیستم حاکم بر بازار کالا و آگاه کردن فعالان این بازار باشیم. وی می‌افزاید: دولت متعهد شده برای واردات نرخ یک هزار و ۲۲۶ تومانی را چه برای LC و چه برای حواله در اختیار تجار و صنایع قرار می‌دهد. این در حالی است که در حال حاضر نرخ آلومینیوم در بورس لندن ۲ هزار و ۲۰۰ دلار است و اگر نرخ آلومینیوم را بخواهیم با فرمولی که همیشه برای نرخ‌گذاری این کالا استفاده شده است، محاسبه کنیم نرخ آلومینیوم باید در حال حاضر ۳۵۸۰ تومان باشد. پیش از اینکه شرکت‌های عرضه‌کننده آلومینیوم اعلام کنند که نرخ این کالا را برای عرضه در بورس بدون احتساب نرخ دلار تعیین می‌کنند؛ نرخ این کالا این گونه تعیین می‌شد؛ میانگین نرخ ۵ روز گذشته قیمت جهانی به اضافه ۱۰۰دلار پرمیوم به اضافه ۴ درصد عوارض گمرکی به نرخ دلار و در نهایت میانگین نرخ دلار بانک و بازار آزاد در این فرمول جایگزین می‌شد. اما در حال حاضر اگر نرخ کنونی آلومینیوم را در بورس کالا بخواهیم با این فرمول تعیین کنیم، می‌بینیم که نرخ این کالا با دلار ۱۹۲۰ تومان تعیین شده است. اما شرکت‌های عرضه کننده اعلام کرده اند که نرخ دلار هیچ تاثیری در تعیین قیمت آلومینیوم ندارد و آنها نرخ را براساس قیمت بازار تعیین می‌کنند. این در حالی است که آگاهان بازار معتقدند؛ شرکت‌های عرضه کننده قطعا با یک ارز اقدام به صادرات کالا می‌کنند و نمی‌توان نرخ ارز را در مبادلات آلومینیوم بی‌تاثیر دانست. روز گذشته در بورس کالا بیلت و شمش مبادله شد. ۲ هزارتن بیلت در این روز با نرخ ۴۵۰۰ تومان و شمش هم با نرخ ۴۳۰۰ تومان معامله شد. البته آگاهان بازار از برگزاری جلسه ای در بورس کالا برای تعیین نرخ‌های پایه خبر دادند. گفته می‌شود نتیجه این جلسه تغییری در نرخ‌های اعلامی‌از سوی شرکت‌های عرضه کننده نداشته است.