سرپرست قراردادهای‌آتی بورس‌کالای ایران: بانک مرکزی «توافق» را اجرایی کند
گروه بورس کالا - در شرایطی که بازار سکه آتی تحت تاثیر طرح پیش‌فروش سکه و از سویی شایعات مربوط به عرضه سکه نقدی در بورس شاهد حضور تعداد زیادی از فروشندگان است، تحلیلگران به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند با در نظر گرفتن همه ابعاد بازار، جانب احتیاط را رعایت کنند.

بازار سکه آتی بورس کالای ایران طی هفته گذشته با نوسان اندکی همراه شد، این در حالی بود که حجم بیشتر معاملات با موقعیت‌های تعهد فروش همراه بود. با وجود نوسانات رو به بالای بازار ارز و رسیدن نرخ دلار به بیش از یک هزار و 515 تومان، یکی از دلایلی که بازار طی این هفته بیشتر با صف فروش رو‌به‌رو شده، تاثیر طرح پیش فروش سکه و شایعات مربوط به حضور سکه بانک مرکزی در بورس کالا بوده است.
پدرام زادنو عزیزی سرپرست قراردادهای آتی بورس کالای ایران در پاسخ به این سوال که فروش نقدی سکه در بورس چه زمانی آغاز خواهد شد و آیا مذاکراتی با بانک مرکزی در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: طی جلسه‌ای در حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بورس کالا، پس از بحث و تبادل نظر در مورد تازه‌ترین وضعیت بازار معاملات نقدی و آتی سکه، تصویب شد که بانک مرکزی علاوه بر عرضه سکه طلا در معاملات آتی بورس کالای ایران، بخشی از معاملات نقدی سکه را نیز به این بورس منتقل کند.
پدرام عزیزی با بیان اینکه ما منتظر اقدامات عملی بانک مرکزی در این خصوص هستیم، افزود: بدون تردید این تصمیم موجب تنوع بخشی به ابزارهای معاملاتی بازار سکه طلا و تعمیق بازار و انسجام‌دهی هرچه بیشتر و کمک به ایجاد تعادل در معاملات این بازار خواهد شد.
پاسخ به انتقادات
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به انتقاداتی که توسط بانک مرکزی به بالا بودن نرخ فیوچر سکه در بورس کالا مطرح شده است، آیا بورس کالا نسبت به این موضوع پاسخی دارد و آیا نظارت‌هایی برای کنترل قیمت صورت می‌گیرد؟ عنوان کرد: در تعیین قیمت سکه عوامل متعددی تاثیرگذار است، از جمله این موارد می‌توان به قیمت طلا در بازارهای جهانی و نرخ برابری ارز اشاره کرد.
عزیزی در گفت‌و‌گو با مهر افزود: در معاملات قراردادهای آتی چون هر یک از طرفین متعهد به تحویل دادن و تحویل گرفتن دارایی پایه در سررسید قرارداد هستند، عوامل تاثیرگذار دیگری نیز دخیل بودند که فاصله زمانی تا سررسید قرارداد، نرخ سود و از همه مهم‌تر انتظارات سرمایه‌گذاران است.
عوامل موثر در تعیین قیمت آتی سکه
وی خاطرنشان کرد: بورس کالا تعیین قیمت انجام نداده و قیمت‌ها براساس تعامل عرضه و تقاضا در بازار کشف می‌شود، در همین راستا عملیات نظارت بر بازار نیز طبق قواعد و اصول مربوطه همواره صورت می‌پذیرد.
سرپرست مدیریت قراردادهای مشتق کالایی بورس کالای ایران در پاسخ به این مطلب که آیا قیمت سکه در بورس باید بالاتر باشد یا در بازار؟ گفت: قیمت سکه در بازار همان قیمت نقدی است، در حالی که در بورس کالا معاملات آتی سکه طلا انجام می‌شود که به لحاظ علمی بسته به شرایط ممکن است قیمت آتی از قیمت نقدی بیشتر بوده یا حتی کمتر نیز باشد. به گفته عزیزی، عوامل بسیاری در تعیین قیمت آتی سکه موثر است که با توجه به مبانی نظری مربوطه می‌توان رابطه بین قیمت نقدی و آتی را برآورد کرد.
رشد ۷۶ درصدی ارزش معاملات آذر
این در حالی است که تازه‌ترین وضعیت، تعداد و نرخ معاملات آتی سکه در بورس کالا، نشان می‌دهد در مجموع تعداد قراردادهای آتی سکه در بورس کالا طی آذرماه سال‌جاری بالغ بر 364 هزار و 395 قرارداد بوده است.
تعداد قراردادهای سکه معاملات آتی بورس کالا در آذرماه با رشد ۷۲ درصدی نسبت به آبان‌ماه و ارزش آنها با رشد ۷۶ درصدی همراه بوده است. البته روند مبادلات سکه در بازار نقدی دیروز با کاهش قیمت همراه شد و همانند روزهای قبل‌تر با تشکیل صف‌های خرید سکه‌های پیش فروش و از سویی گرفتن موقعیت‌های فروش سکه‌های آتی دنبال شد. به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که دیروز قیمت ارز نوسان رو به پایینی داشت سخنان رییس‌جمهور در رابطه با تاکید بر مهار بازار ارز بود و از سویی اعلام خبر «توزیع و عرضه ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی» باعث شده قیمت‌ها نوسان رو به پایینی داشته باشد. کارشناسان بر این باور هستند با توجه به اینکه بیشتر فاکتورهای مورد نظر حاکی از ریزش قیمت‌های جهانی است و از سویی بیشتر موقعیت‌های سکه در بازار آتی تعهد فروش است، به همین دلیل معامله‌گران در دادوستد باید جانب احتیاط را بگیرند. براساس گفته تحلیلگران، خریداران و فروشندگان بازار بیشتر سعی کنند صورت پله‌ای مبادلاتشان را انجام دهند، به این معنی که تلاش کنند در تعداد قراردادهای کم در سررسیدهای دور را با میانگین‌های قیمتی متفاوت طی روزهای آینده خریداری کنند و به نوعی با تقسیم سرمایه‌هایشان در سررسیدهای مختلف به انجام معاملات بپردازند. براساس گفته فعالان، معامله‌گران مبتدی باید از تعداد قراردادهای اندک (حداکثر ۵ قرارداد) مبادلاتشان را شروع کنند و در هر یک از موقعیت‌های تعهدی فروش یا خرید باید به صورت پله‌ای یا وارد معاملات بازار شوند یا از دادوستدهای بازار خارج شوند. توصیه بسیاری از کارگزاران این است که تا نیمه بهمن‌ماه سال‌جاری بهتر است معامله‌گران خریدهای خود را در سررسیدهایی همچون اردیبهشت و تیر ادامه دهند زیرا نوسانات جهانی هم رو به پایین است.
همچنین بازیگران بورس کالا درباره اینکه آیا بازار آتی با آغاز طرح پیش‌فروش کم رونق شده یا نه؟ خاطر نشان می‌کنند: بازار ما چون به گونه‌ای است که براساس مکانیزم عرضه و تقاضا و براساس فاکتورهای تاثیرگذار برون سازمانی بیشتر حرکت می‌کند، به همین دلیل هم بالارفتن و پایین آمدن آن به نفع بازار است، در واقع با کاهش قیمت‌ها تعدادی از معامله‌گران نفع می‌کنند و با رشد قیمت‌ها برخی دیگر سود می‌برند. به هر حال به نظر می‌رسد بازار در روزهای آینده بیشتر تحت تاثیر نوسانات ارزی و از سویی طرح پیش فروش سکه باشد، به همین خاطر به معامله‌گران توصیه می‌شود اگر قصد دارند وارد دادوستد شوند، با نگاه به وضعیت بازارهای داخلی و از سویی قیمت طلای جهانی، جانب احتیاط را رعایت کرده و از سرازیر کردن همه سرمایه‌هایشان در سررسیدهای دور یا نزدیک خودداری کنند و بیشتر با مدیریت سرمایه، پرتفوی خود را تنظیم کنند.