اختصاص رتبه دوم سرمایه‌گذاری در کشور به صنعت مس

گروه بنگاه‌ها: زهرا مسافر- در پی انتشار برخی گزارش‌ها و خبرها علیه روند اجرای طرح‌های صنعت مس کشور در ماه‌های اخیر، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران برای دفاع از عملکرد خود، برنامه‌ای برای بازدید خبرنگاران از مجتمع مس سرچشمه و شهر بابک تدارک دید. در این بازدید خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور علاوه بر آشنایی بیشتر با شرایط سخت تولید مس، از نزدیک شاهد اجرای طرح‌های افزایش ۵۰۰ هزار تنی تولید مس ایران و دستیابی به رقم ۷۰۰ هزار تنی در تولید این فلز گرانبها بودند که خود نویدبخش تحقق طرح‌های توسعه‌ای بزرگ در این بخش از صنعت کشور در سه سال آینده است.

اجرای ۴۰ طرح ۸ هزار میلیارد تومانی

«اردشیر سعدمحمدی» در جریان بازدید خبرنگاران از معادن مس استان کرمان، گفت: به منظور توسعه صنعت مس کشور برنامه‌ریزی قابل‌توجهی توسط شرکت‌ ملی مس صورت گرفته که در این راستا ۴۰ طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد تومان در کشور اجرا خواهد شد. به گفته وی، درحال‌حاضر با انجام هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت مس، این صنعت بعد از نفت بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در کشور را جذب کرده است. مدیرعامل شرکت ملی مس تصریح کرد: در حال حاضر معدن مس سرچشمه بزرگ‌ترین معدن مس کشور و پانزدهمین معدن مس دنیا محسوب می‌شود که با ذخیره یک میلیارد تنی در حال بهره‌برداری است.وی خاطرنشان کرد: امسال ۱۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی در زون‌های مس انجام خواهد شد که در مقایسه با کل عملیات اکتشافی کشور در تمام محدوده‌های معدنی؛ یعنی ۲۳۰ هزار تن، رقم قابل‌توجهی است، از این رو شرکت ملی مس در زمینه اکتشاف مواد معدنی کشور، اولین حرف را می‌زند و بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور بعد از صنعت نفت، توسط این شرکت در حال انجام است.سعد محمدی افزود: طی سال گذشته یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون دلار صادرات مس از کشور صورت گرفت و در این سال ۵ معدن جدید مس بازگشایی شد و معدن مس نوچون در کرمان نیز امسال آماده افتتاح است، این اقدامات باعث شد تا ایران از نظر ذخایر مس دنیا با میزان ۱۴ میلیون تن مس خالص در سال ۸۸ در رده ۱۳ و در سال ۸۹ با ۱۸ میلیون تن مس خالص در رتبه ۹ جهان قرار گیرد، پیش‌بینی می‌شود امسال با شناسایی ۲۱ میلیون تن ذخایر مس خالص در کشور، صنعت مس ایران در رده هفتم جهان قرار گیرد. مدیرعامل شرکت ملی مس با اشاره به پیش‌بینی ۱۵۰ هزار متر حفاری در سال‌جاری تصریح کرد: از این میزان تاکنون ۱۲۰ هزار متر انجام شده است که با این عملیات، میزان ذخایر مس کشور به ۲۱ میلیون تن افزایش خواهد یافت. سعدمحمدی در خصوص استحصال طلا از مس گفت: در تمامی معادن مس کشور همراه با عنصر مس، مقدار اندکی طلا استحصال می‎شود. در واقع، در پالایشگاه‌هایی که در کنار کارخانجات احداث شده، لجن‌های موجود در انتهای سلول‌های آندی که تبدیل به کاتد می‌شوند، حاوی طلا است.وی افزود: پروژه‌ای در سرچشمه تعریف شده که بتوان به صورت مستقیم طلای همراه با مس را استحصال کرد. درحال‌حاضر نیز کارخانه قدیمی در این رابطه فعال است و برخی کارخانجات نیز احداث شده است که لجن‌های کارخانجات مس را تحویل می‌گیرند و از آن، طلا استحصال می‌کنند.مدیرعامل شرکت ملی مس تصریح کرد: سالانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن طلا از خاک مس استحصال می‌شود که به صورت شمش است، البته هم‌اکنون استحصال طلا به صورت مستقیم، از جمله برنامه‌ها و استراتژی‌های جدید شرکت ملی مس است که قصد داریم در سیستم استحصال طلا در کشور نیز سرمایه‎گذاری‌هایی صورت دهیم. وی خاطرنشان کرد: در صورت اکتشاف معادن جدید طلا می‌توان به میزان مناسبی طلا استحصال کرد؛ زیراکه طلا عنصر جانبی مس است و با توسعه‌ای که در این رابطه صورت می‌گیرد، میزان طلایی که تولید می‌شود، حداقل ۵/۳ برابر وضعیت فعلی است.سعد محمدی اظهار کرد: اکتشاف طلا در صنعت مس به عنوان یک استراتژی جدید پیاده‌سازی خواهد شد و آماده سرمایه‌گذاری‌های جدید در این زمینه هستیم، هم‌اکنون کار آغاز شده است و تاکنون در برخی از مناطق که در آینده اسامی آنها اعلام می‌شود، کار شروع شده و امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم.

متوسط سرانه مصرف مس در دنیا ۳ کیلوگرم

وی گفت: با توجه به اینکه میزان متوسط سرانه مصرف مس در دنیا در حال حاضر حدود ۳ کیلوگرم به ازای هر نفر است، اما شرایط تولید مس دنیا در سال ۲۰۱۱ معادل ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است؛ ضمن اینکه بعد از اینکه طرح توسعه صنعتی در این زمینه در کشورهای توسعه یافته اجرا شده است، میزان مصرف به ۶ کیلوگرم نیز رسیده است.مدیرعامل شرکت ملی مس با اشاره به وجود مازاد تقاضا برای مس در دنیا اظهار کرد: حدود ۳۰۰ هزار تن میزان تقاضا در سال ۲۰۱۱ بیشتر از میزان تولید وجود داشته است. بر این اساس، برنامه و پیش‌بینی‌ها بر این است که تا سال ۲۰۳۵ میزان تقاضا برای مس خالص در دنیا به ۴۰ میلیون تن برسد؛ البته میزان نیاز به این فلز، روز به روز در دنیا در حال افزایش است.وی گفت: البته این فلز تاکنون جایگزینی در دنیا نداشته است و از این پس نیز به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود نخواهد داشت؛ ضمن اینکه این عنصر در صنایع هواپیماسازی، خودرروسازی، نانو و‌های‌الکترونیک، لوله‌های مسی و کابل، مصارف بسیار زیادی دارد.به گفته سعد محمدی با بیان اینکه مس بعد از طلا یکی از فلزات پرارزش و گرانبها در صنعت است، افزود: از این رو یکی از شاخصه‌های توسعه صنعتی در کشورها نیز، میزان مصرف مس به شمار می‌رود. با توجه به پیش‌بینی تقاضا برای مس در سال ۲۰۳۵ که به ۴۰ میلیون تن خواهد رسید؛ بنابراین کشورها در جهت افزایش شرایط تولید خود، برنامه‌ریزی کرده‌اند. در این میان، یکی از کشورها ایران است که به این منظور برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید صورت گرفته است.وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تولید مس از ۲۰۰ هزار تن به ۷۰۰ هزار تن ارتقا خواهد یافت؛ ضمن اینکه در دنیا نیز ۸۸ هزار طرح بزرگ برای ارتقای تولید مس در حال حاضر تعریف شده است. البته هدفگذاری مبنی بر این است که تا سال ۲۰۱۵، معادل ۷/۵ میلیون تن به ظرفیت فعلی تولید مس دنیا اضافه شود که از این رقم، ۳/۴ میلیون‌تن مربوط به چین است و از این رقم نیز در چین، ۷/۱ میلیون تن استفاده از قراضه است.مدیرعامل شرکت ملی مس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ایران نیز برای اینکه بتواند جایگاه خود را در دنیا در زمینه تولید مس محکم و مستحکم کند، لایحه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارسال که پس از تصویب در دولت، به مجلس ارائه و پس طی مراحل قانونی به تایید شورای نگهبان رسید که بر اساس آن، مجوز حضور در مجمع تحقیقاتی و بین‌المللی آی. سی. اس. جی صادر شد.وی گفت: خوشبختانه ایران در این مجمع صاحب کرسی شده و می‌تواند در ارتباط با مباحث اقتصادی، صادرات، تکنولوژی و به کارگیری فناوری‌ها در این مقر که سالانه بیش از سه جلسه برگزار می‌کند، حضور یافته و از این موقعیت برای ارتقای دانش جهانی خود استفاده کند.

سعد محمدی با اشاره به اشتغالزایی صورت گرفته در صنعت مس ایران تصریح کرد: اشتغالزایی به عنوان بحث جدی هیات دولت است و به همین منظور، استراتژی شرکت ملی مس ایران برای اکتشاف در کشور است و به این دلیل، متخصصان ما در این صنعت، ارتقای ظرفیت و ذخیره مس را هدف گرفته و گام‌هایی در این جهت برداشته‌اند.مدیرعامل شرکت ملی مس خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵ معدن جدید در کشور بازگشایی شده که بر اساس آن، معدن مس دره‌زال در استان کرمان توانسته بیش از ۲۲۰ نفر را مشغول به کار کند، ضمن اینکه معدن مس دره آلو در منطقه کرمان نیز نزدیک به ۲۴۶ نفر اشتغالزایی داشته و در منطقه شهربابک نیز معادن مس چاه فیروزه، چاه مسی و ایجو باز شده است که هر کدام اشتغال به کار جدیدی داشته‌اند.وی گفت: در سال‌جاری، معادن جدیدی را آماده افتتاح داریم که شامل معادن سرکوه، نوچون در پاریز کرمان و معدن تفت و علی آباد در یزد و معدن کهنگ در اصفهان و معدن هفت چشمه در آذربایجان شرقی است که به مرور به تولید می‌رسند. ضمن اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در سال گذشته، بالغ بر ۳۶ میلیون تن ماده معدنی استخراج کرده که حجم عملیات حفاری بالغ بر ۱۰۲ میلیون تن را شامل می‌شود.سعد محمدی اظهار کرد: برای ارتقای ظرفیت‌های جدید در صنعت مس، ۳۰ دستگاه تراک ۱۳۶ تن خریداری شده و در کنار آن برای اولین بار نیز در کشور، تراک‌های ۲۴۰ تن خریداری شده و ماه آینده در معادن مستقر خواهند شد. وی افزود : طراحی در معادن نیز با آخرین تکنولوژی روز دنیا در حال انجام است و متخصصان این صنعت، توانسته‌اند به مرزهای دانش به صورت کامل دسترسی داشته باشند و با آموزش‌هایی که به آنها داده می‌شود، تلاش خواهد شد که به روز نگاه داشته شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مس تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۷ پروژه فقط برای کنتسانتره تعریف شده است که ظرفیت فعلی ۹۰۰ هزار تنی در شرکت ملی مس را تا پایان سال ۹۳ به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن ارتقا خواهد داد که این کار بزرگ است و عملیات اجرایی دو کارخانه تغلیظ ۱۵۰ هزار تنی نیز شروع شده است و تجهیزات آن در حال وارد شدن است که تا شهریور سال ۹۱، افتتاحیه دو کارخانه جدید کنسانتره در سرچشمه را شاهد خواهیم بود، ضمن اینکه در آذربایجان نیز، عملیات اجرایی فاز ۳ تغلیظ ۳۰۰هزار تنی شروع شده و قرار است که به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره برسیم. وی همچنین درخصوص پروژه‌های ذوب نیز گفت: سه پروژه بزرگ ذوب تعریف شده و سیستم قدیمی در سرچشمه به سیستم‌های روز دنیا تغییر خواهد یافت، بر این اساس ظرفیت فعلی ۲۰۰ هزار تنی ذوب در کرمان به ۵۰۰ هزار تن می‌رسد و در آذربایجان شرقی نیز ۲۰۰ هزار تن به این رقم اضافه خواهد شد. سعد محمدی تصریح کرد: همچنین احداث سه پالایشگاه را در آذربایجان شرقی به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن، خاتون آباد به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن و افزایش ظرفیت پالایشگاه سرچشمه به ۷۰۰ هزار تن در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه در حال سرمایه‌گذاری برای کارخانه ۵۰۰ مگاواتی هستیم.

کشورهای اروپایی، خواستار خرید مس ایران

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی مس نیز با توجه به کیفیت مس تولیدی ایران در دستور کار قرار دارد، این درحالی است که عیار مس ایران در حال حاضر ۹۹۹/۹۹ است در حالی که این عیار در بازار ال. ام. ای، ۹۹/۹۹ است؛ بنابراین به دلیل کیفیت بسیار عالی مس تولیدی، این مس در صنایع نانو‌های الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد .سعد محمدی تاکید کرد: به‌رغم همه مشکلات و محدودیت‌های تجاری ایران و اروپا، اروپایی‌ها خواستار خرید مس از ایران هستند و از هم گوی رقابت را می‌ربایند. بر این اساس امیدواریم بتوانیم با افزایش تولید، نقش پررنگ‌تری در بازار داشته باشیم.وی گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده و صورت گرفته در صنعت مس، بعد از نفت قرار می‌گیرد و این درحالی است که شرکت ملی مس ایران حتی یک ریال نیز از هیچ بانکی وام دریافت نکرده است.مدیرعامل شرکت ملی مس با اشاره به اجرای فعالیت‌های زیست‌محیطی در صنعت افزود: هم‌اکنون در حال رسیدن به سطح استانداردهای یورو۵ هستیم. این در حالی است که با نصب برخی سیستم‌ها، غباری که سال‌های سال روی زمین می‌مانده و باد آنها را جابه‌جا می‌کرده است، به کاتد تبدیل خواهد شد و با سرمایه‌گذاری ۵/۱ میلیارد دلاری صورت گرفته، بیش از ۵ هزار تن کاتد استحصال می‌شود که بالغ بر ۳۵ هزار دلار در سال درآمدزایی دارد.وی در خصوص صادرات مس تاکید کرد: شرکت ملی مس محصول خام صادر نمی‌کند؛ از این رو خام فروشی در دستور کار این شرکت نیست. البته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش تولید، از سال ۹۳ به بعد قادر خواهیم بود که صادرات کنونی را به ۳ برابر افزایش دهیم.