آثار خروج ایران از بازار بیلت

گروه بورس کالا- هفته گذشته همه بازارهای مربوط به فولاد اعم از مواد اولیه و محصولات نهایی کاهش پیدا کرد و معاملات قفل شد. خریداران نیز انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارند و تنها بازاری که فعالان به آن امید دارند بازار قراضه است که در انتظار خرید بازرگانان ترکیه است. بازار ایران نیز یک رابطه دوسویه با این شرایط دارد از یکسو قیمت‌های جهانی بازار داخلی را راکد کرده و از سویی بازار ایران تاثیر زیادی بر بازار جهانی گذاشته است که مشروح این تحولات را در گزارش مرکز خدمات فولاد ایران می‌خوانید.

کاهش قیمت بیلت در بازار

هفته گذشته در بورس لندن قیمت بیلت افت شدیدی داشت و به ۵۴۸ دلار رسید. در بازار سی آی اس قیمت بیلت باز هم کمی افت داشت و خریداران ۵۹۰ دلار فوب را نیز نپذیرفتند و در ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار فوب هم معامله شنیده شده است. گرچه عرضه بیلت از سوی کره کاهش یافت، ولی عدم حضور ایران در بازار بیلت سی آی اس موجب شد جو همچنان منفی باشد. اگر تقاضا فورا افزایش نیابد، افت قیمت مواد اولیه موجب افزایش فشار بر بازار بیلت خواهد شد.

در جنوب شرق آسیا بیلت سی آی اس ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار سی اف آر شنیده شده و بیلت کره ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار سی اف آر. با این حال هرچه قیمت‌ها کاهش می‌یابد، خریداران نیز قیمت پایین‌تری درخواست می‌دهند.

در ترکیه قیمت بیلت بازار داخلی تا ۴۰دلار افت داشت و ۶۱۵ تا ۶۲۰ دلار است، در حالی که قبلا ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار بود. ترکیه بیلت اوکراین را ۶۰۷ دلار سی اف آر خریداری کرد.

در چین قیمت بیلت۵۹۰ تا ۶۰۱ دلار با ۱۷درصد مالیات بر افزوده و پرنوسان بود و در کل تا ۳۲ دلار افت داشت. انتظار می‌رود تا پایان اکتبر بازار بیلت چین در نوسان باشد. در امارات دو هفته اخیر بیلت وارداتی ۱۰ تا ۳۰ دلار افت داشت.

دلایل رکود بازار بیلت در ایران

هفته گذشته قیمت بیلت در بازار ایران روند نزولی داشت. سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی تا هر کیلو ۸۰۵ تومان روی تریلی با مالیات ارزش افزوده نیز صحبت شد، ولی حجم معاملات همچنان پایین است و چند علت برای رکود بازار بیلت وجود دارد:

نخست، رکود بازار مقاطع دوم ،روند نزولی قیمت جهانی بیلت و سوم جایگزینی بیلت ارزان قیمت داخلی با نوع وارداتی آن و چهارم روحیه منفی بازار نسبت به ماه‌های پیش رو و ترس تجار از موجودی انبار. با توجه به آنکه دولت قیمت فروش میلگرد را زیر ۹۰۰ تومان هر کیلو قفل کرده است، قیمت بیلت باید به زیر ۷۸۰ تومان هر کیلو در انزلی برسد تا قیمت تمام شده میلگرد به نقطه سربه سر برسد. با توجه به کاهش تولید کارخانه‌های فولادسازی و روند نزولی قیمت بیلت در بازار جهانی بعید نیست در هفته‌های آینده قیمت بیلت به زیر ۷۸۰ تومان برسد به‌خصوص که ماه آذر و دی مصادف با محرم و صفر و سرماست که معمولا بازار با کسادی و افت تقاضا روبه‌رو می‌شود و البته واردکننده‌ها هم این مساله را در نظر دارند.

تاثیر بازار ایران بر مقاطع

بازار مقاطع صادراتی سی آی اس فعال شده، گرچه قیمت‌ها نسبت به ماه قبل پایین‌تر است، ولی درخواست‌های خرید بهتر شده و برخی به معامله می‌انجامد. خریداران ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار فوب دریای سیاه درخواست داده‌اند. ایران فعلا از بازار بیلت و مقاطع سی آی اس خارج شده است. برخی از کارخانه‌ها توانسته‌اند میلگرد نوامبر را ۶۵۰ دلار فوب دریای سیاه معامله کنند ولی برخی دیگر تا ۷ دلار ارزان‌تر فروخته‌اند.

در اسپانیا قیمت میلگرد نیمه دوم اکتبر ۱۰ تا ۱۵ یورو افت داشت و قیمت صادراتی ۵ یورو و به ۵۱۰ تا ۵۱۵ یورو هر تن فوب رسید. در شمال اروپا نیز در دو هفته اخیر تا ۱۵ یورو افت قیمت در بازار میلگرد مشاهده شده است. قیمت میلگرد صادراتی جنوب اروپا ۵ یورو در شمال آفریقا افت داشت و ۷۰۳ تا ۷۱۰ دلار فوب بود.

بازار میلگرد وارداتی در جنوب شرق آسیا ضعیف بود و پیشنهادات محدودی در ۶۹۵ تا ۷۰۰ دلار سی اف آر موجود بود. برخی ۶۵۰ دلار درخواست خرید می‌دهند ولی کسی حاضر به فروش نیست. میلگرد روسیه ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار سی اف آر هنگ‌کنگ عرضه شده است. در چین روند نزولی ادامه داشت خریداران صادراتی نیز منتظر افت بیشتر قیمت چینی‌ها بودند. قیمت مقاطع چین ۲۰ تا ۳۰ دلار افت داشت. چه در بازار داخلی و چه صادرات و تا پایان هفته کمی بالا رفت و در شانگهای ۶۶۳ تا ۶۶۵ دلار شنیده شد. در عربستان تقاضا بالاست. میلگرد ترکیه و سی‌آی‌اس ۶۸۰ تا ۶۸۵ دلار سی اف آر و قیمت داخلی ۷۷۳ دلار است. بازار میلگرد امارات هنوز بهتر نشده قیمت داخلی تحت تاثیر قیمت پایین از سوی تجار ترکیه تا ۴۲ دلار برای نوامبر افت داشته و ترکیه ۶۷۵ تا ۶۸۵ دلار سی اند اف عرضه دارد ولی هنوز خریداری ندارد. در عراق تقاضای نهایی خوب بود و میلگرد اوکراین ۷۷۰ تا ۷۷۵ دلار سی پی تی معامله شده ولی قیمت مورد نظر فعلی عراقی‌ها ۷۵۰ تا ۷۶۵ دلار است. میلگرد ترکیه تا ۱۵ دلار افت قیمت داشت و ۷۹۵ تا ۸۱۰ دلار شنیده شده است.

مقاطع در ایران نزولی شد

روند قیمت مقاطع در هفته گذشته نزولی بود. متوسط قیمت میلگرد در مبدا از ۹۳۵ تومان هر کیلو به ۹۲۷ تومان کاهش یافت. روز یکشنبه بازار آرام شد و دوشنبه کاملا قفل کرد. قیمت پایه تیرآهن تا سه‌شنبه نزولی بود، ولی از سه‌شنبه تا پنج شنبه تنزل خود را جبران کرد ولی تقاضا بسیار ضعیف بود. نبشی و ناودانی هم از اول هفته روند نزولی داشتند و به‌طور متوسط هر کیلو ۱۰۰ ریال پایین آمدند.

بازار ایران در دو جهت متفاوت پیش می‌رود، از یکسو کارخانه‌ها هستند بعضی از آنها تولید خود را تا مرز ۳۰ درصد ظرفیت پایین آورده‌اند در حالی‌که بخشی از آنها هم تولید را متوقف کرده‌اند چون سرمایه در گردش لازم به‌علت محدود شدن اعتبارات بانکی از یکسو و رکود بازار در دسترسشان نیست و از سوی دیگر تولید آنها با قیمت‌های امروز همراه با زیان است. از طرف دیگر بخشی از آنها کالاهای خود را در بورس با قیمت‌های ارزان فروخته‌اند به امید آنکه یارانه قول داده شده را از دولت دریافت ‌کنند. بخشی از این فروش‌ها با زیان تحویل مشتری‌ها شده ولی در مورد تحویل محموله‌های ماه‌های آینده ابهام زیاد است.

از طرف دیگر قیمت فروش بازار با قیمت تمام شده کارخانه‌ها فاصله چندانی ندارد، در نتیجه کسی رغبتی به پیش خرید از کارخانه‌ها نشان نمی‌دهد. یک مطلب مهم در مورد کارخانه‌های بخش خصوصی فضای حاکم بر این کارخانه‌ها پس از مطرح شدن پرونده سه هزار میلیارد تومانی است اکثر آنها جو غالب در دستگاه‌های دولتی به‌خصوص بانک‌ها را به نفع خود نمی‌بینند. مثل آنکه همه زیر سوال هستند. در این شرایط تولیدکننده‌ها باید بار تمام مشکلات حاکم بر بازار را به تنهایی به دوش بکشند.

در بخش تقاضا، دیدگاه مثبتی دیده نمی‌شود ما رکود فصلی ساخت‌وساز را در پیش داریم، ماه‌های محرم و صفر که معمولا بازار تمایلی به تحرک ندارد در پیش است، روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی رو به تنزل است، چشم‌انداز بحران اقتصادی غرب امیدی به بهبود نشان نمی‌دهد. همه اینها باعث شده تا تجار در نهایت احتیاط عمل کنند و روزمرگی، سیاست همه آنها باشد. در این شرایط اگر به هر دلیلی پس از ژانویه قیمت‌ها بالا برود بازار با رشد یکباره قیمت روبه‌رو خواهد شد. چون عرضه مواد اولیه به شدت کاهش یافته است.

انتظار کاهش قیمت ورق

قیمت پیشنهادی ورق گرم روسیه نزولی و ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار سی اف آر ترکیه بود و فعالان بازار انتظار افت قیمت بیشتر را دارند. ولی در ترکیه باز هم خریدار ندارد در حالی که اوایل اکتبر ۷۳۰ دلار بود. در بازار داخلی ترکیه قیمت ورق گرم در ماه اخیر تا ۵۰ دلار افت داشته ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار درب کارخانه است. صادرکنندگان ترکیه هنوز در فروش مشکل دارند. برخی قیمت را به ۶۳۰ دلار سی اند اف هم رسانده‌اند. برخی امیدوارند قیمت تا اواسط نوامبر بهبود یابد. مشکلات مالی و اقتصادی جهانی خریداران را از بازار رانده است.

در جنوب اروپا قیمت وارداتی ورق گرم افت شدید داشته با اینکه روسیه ۴۸۰ تا ۵۰۰ یورو هر تن سی اف آر عرضه کرد، ولی خریدار نداشت. در شمال اروپا قیمت ورق تحت فشار است و ۵۰۰ تا ۵۱۰ یورو درب کارخانه بود. جنوب اروپا در ۴۸۰ یورو به این منطقه عرضه داشت. محصول روسیه ۵۰۰ تا ۵۱۵ یورو هر تن سی اف آر بود. در آمریکای شمالی ورق گرم فوب میدوست به ۶۶۵ دلار هر شورت تن افت کرد. مدت زمان کوتاه تحویل ورق کارخانه‌های آمریکایی موجب شده خریداران به‌رغم افت شدید قیمت‌های وارداتی از جنوب شرق آسیا، روسیه و اروپا تمایلی به بازار واردات نداشته باشند و همچنان تولیدکننده‌های داخلی بازار را در دست دارند. قیمت داخلی به سرعت به ۶۰۰ دلار درب کارخانه نزدیک می‌شود.

در بازار جنوب شرق آسیا قیمت ورق وارداتی همچنان نزولی است به ویژه در ویتنام. قیمت پیشنهادی چین برای ورق گرم ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار سی اف آر بود ورق گرم کره ۶۸۵ تا ۶۹۰ دلار ثبت شد. قیمت ورق وارداتی به امارات نیز ۲۰دلار افت داشت و قیمت پیشنهادی جدید ۶۴۰ تا ۷۰۰ دلار سی اف آر است و بعید است تا آخر سال بهبودی حاصل شود. در چین پس از افت قیمت شدید بازار کمی بهبود داشت و قیمت فعلی بازار نقدی ۶۳۰ تا ۶۳۷ دلار است. ورق صادراتی کره نسبت به اوایل اکتبر تا۵۰دلار افت داشته است.

کاهش ۱۰ تومانی ورق در ایران

سیاست افزایش عرضه بالاخره بازار ورق مبارکه را تکان داد هفته گذشته قیمت ورق گرم محصول مبارکه تا ۱۰ تومان هر کیلو پایین آمد. البته زمینه ضخامت ۱۵ میلیمتر محصول مبارکه محدود است، ولی اشتهای خرید تجار از بورس کمی زیر سوال رفته است. در ماه‌های آینده ورق‌های وارداتی حتما بازار این کارخانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آنچنان که یک محموله ورق گرم وارداتی ضخامت ۵/۲ و ۷/۲ میلیمتر با ۴۰ تومان زیر قیمت مبارکه معامله شد.

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر روند نزولی داشت و تا ۱۰ تومان نسبت به اول هفته سقوط کرد، ولی حجم عرضه آن محدود است کما اینکه روند قیمت در بازار جهانی نزولی است و تا ۷۲۰ دلار هر تن نقدی تحویل انزلی هم گفته شده است.

ورق گالوانیزه و ورق سرد با بازار آرامی روبه‌رو بود یک محموله وارداتی ورق سرد قزاق که هنوز از گمرک ترخیص نشده بازار را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تجار با احتیاط عمل کنند. در هر حال با عرضه این محموله بازار به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. تنها بعضی از سایزهای برش خورده مبارکه در بازار با محدودیت عرضه روبه‌رو است که احتمالا با فروش‌های ماه‌های قبل مبارکه که باید در آبان و آذر تحویل شود این محدودیت هم برطرف خواهد شد. با توجه به رکود و کسادی نباید انتظار داشت بازار ورق شرایط مطلوبی را داشته باشد، اکثر دست‌اندرکاران احتمال بالارفتن قیمت را با توجه به کاهش قیمت در بازارهای جهانی بعید می‌دانند.

کاهش ۳۰ درصدی سنگ‌آهن

قیمت سنگ‌آهن در بازار چین از ابتدای سپتامبر تا کنون ۳۰ درصد افت داشته است. هفته گذشته نیز روند نزولی ادامه داشت؛ در حالی که نگرانی‌های اقتصادی در سطح جهان ادامه دارد، ضعف بازار ساخت و ساز چین بر بازار سنگ‌آهن تاثیر بیشتری وارد کرده و قیمت‌ها نزولی است. از طرفی قیمت‌های پایین استرالیا نیز موجب شده هندی‌ها به‌رغم عرضه محدود مجبور شوند برای حفظ سهم بازار قیمت‌ها را بازهم پایین بیاورند.

سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۴۴ تا ۱۴۶ دلار هر تن سی اف آر چین شنیده شد که ۱۴ دلار نسبت به هفته قبل افت داشت. بازار سوآپ نیز نزولی بود. در ۱۴۷ دلار معامله شنیده شده؛ در حالی که سنگ‌آهن فاین استرالیا ۱۲۹ دلار هر تن سی اف آر معامله شده است.

بازار قراضه در انتظار خرید ترکیه

در ترکیه شاخص قیمت قراضه وارداتی ۴/۱درصد افت داشت و محصول دریای سیاه در ثبات بود. فعالان بازار منتظر افزایش خرید از فعالان ترکیه در روز‌های آتی هستند. هفته گذشته بازار فعالیتی نداشت و قیمت پیشنهادی قراضه سنگین ۲۰-۸۰ اروپا معادل ۴۲۵ دلار سی اف آر بود.

در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده ۶دلار در هر لانگ تن ارزان شد و تقاضای پایین جهانی بر بازار داخلی اثر گذاشت. قیمت فعلی ۷/۳ درصد نسبت به چهار هفته قبل پایین آمده است. انتظار می‌رود قیمت داخلی قراضه در نوامبر تا ۲۰ دلار کاهش یابد. آمریکایی‌ها منتظر افزایش تقاضای ترکیه هستند و قیمت پیشنهادی فعلی آنها برای قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ بالای ۴۳۵ دلار سی‌اف‌آر است و قراضه خرد شده را ۴۴۰ دلار سی‌اف‌آر پیشنهاد می‌دهند. قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ عیار ۲۰-۸۰ آمریکا ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار سی‌اند‌اف تایوان بود که ۵ تا ۱۰ دلار نسبت به اوایل اکتبر افت داشته است. قراضه آ۳ رومانی هفته اخیر در ۴۰۵ دلار سی اف آر ترکیه معامله شد که ۵ تا ۱۰ دلار افت داشت. ماه اخیر قیمت قراضه در آلمان هر هفته نزولی بود. در بازار داخلی روسیه قیمت قراضه آ۳ معادل ۶۱۰ دلار و ۶۰ سنت شنیده شد.

در اسپانیا قیمت پیشنهادی فعلی قراضه سنگین ۲۸۵ تا ۲۹۰ یورو هر تن سی اف آر از انگلیس و اروپا است؛ ولی خریدار ندارد. از طرفی بازار داخلی با ثبات است و قراضه خرد شده ۲۹۰ تا ۳۰۰ یورو است. در جنوب اروپا قیمت قراضه ۱۰ تا ۱۵ یورو کاهش داشت. قراضه آمریکا به ایتالیا ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار سی‌اف‌آر عرضه شد. انتظار می‌رود تا دسامبر روند نزولی باشد و سپس به ثبات برسد.

در چین قیمت خرید قراضه تا ۳۱ دلار افت داشته. قراضه سنگین در نقاط مختلف این کشور بین ۵۱۸ تا ۵۷۳ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود. کره‌ای‌ها برای قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۳۸۴ دلار فوب درخواست داده‌اند؛ ولی قیمت‌ها باز هم کاهش می‌یابد؛ که چرا برای اولین بار در سال میلادی جاری قیمت خرید قراضه سنگین کلاس ۲ توکیو استیل به ۳۹۵ دلار کاهش یافت. قیمت قراضه صادراتی ژاپن به ۳۷۵ دلار فوب یا پایین ترهم می‌رسد. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن با ۲۲ دلار افت ۴۱۰ دلار سی آی اف تایوان بود.