آزاده حسینی
طبق تازه‌ترین اطلاعیه موسسه بین‌المللی آهن و فولاد جهان طی ۹ ماه امسال یک میلیارد و یکصد و ۳۳ هزار تن فولاد خام از سوی ۶۴ کشور فولادساز صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲/۸ درصد رشد داشت.

چین با تولید 525 میلیون و 735 هزار تن فولاد خام همچنان بر رتبه نخست فولادسازان جهان تکیه کرده است، این کشور در ماه سپتامبر موفق به تولید 56 میلیون و 700 هزار تن شد که حاکی از افزایش 5/16 درصدی تولید فولاد بود. ژاپن و آمریکا نیز دومین و سومین فولادساز بزرگ دنیا شدند که هر یک به ترتیب 81 میلیون و 15 هزار تن ، 64 میلیون و 682 هزار تن فولاد در 9 ماه امسال تولید کردند. ژاپن در 9 ماه امسال همچنان رشد منفی را یدک می‌کشد و آمریکا بر خلاف آن رشد 2/6 درصدی را تجربه کرد.
میزان تولید فولاد خام ژاپن در ماه سپتامبر معادل ۸ میلیون و ۸۸۲ هزار تن و آمریکا نیز در این ماه ۷ میلیون و ۱۹۰ هزار تن فولاد تولید کرد.
ایران نیز که بزرگ‌ترین فولادساز منطقه به‌شمار می‌رود در ماه سپتامبر موفق به تولید یک میلیون و 50 هزار تن فولاد شد که حاکی از رشد 4/1 درصدی فولاد در ایران است. همچنین میزان تولید در 9 ماه سال‌جاری میلادی در ایران معادل 9 میلیون و 818 هزار تن شد که رشد 8/11 درصدی را به همراه داشت.
از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد جهان همچنین میزان تولید فولاد از سوی اعضای اتحادیه اروپا معادل ۱۳۵ میلیون و ۶۸۷ هزار تن اعلام شده است که رشد ۳/۴ درصدی را به همراه داشته است. در این بین بزرگ‌ترین فولادساز در اعضای اتحادیه اروپا آلمان است که طی این مدت ۳۴ میلیون و ۱۳۹ هزار تن فولاد تولید کرده است. رشد تولید فولاد در این منطقه نسبت به سال ۲۰۰۹ معادل ۳۸ درصد بود. همچنین بلغارستان با تولید ۶۵۵ هزار تن فولاد در ۹ ماه امسال کوچک‌ترین فولادساز عضو اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود.
در همین حال سایر کشورهای اروپایی نیز موفق به تولید 27 میلیون و 424 هزار تن فولاد شدند که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 4/18 درصدی را به همراه داشت.
کشور‌های مشترک‌المنافع نیز در تقسیم‌بندی که از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد آمده موفق به تولید ۸۴ میلیون و ۶۷۵ هزار تن شدند که حاکی از رشد ۶/۵ درصدی این ۶ کشور است. روسیه بزرگ‌ترین فولادساز این مجموعه و مولداوی کمترین حجم تولید فولاد را در بین کشور‌های مشترک‌المنافع دارا بودند. کشور‌های مشترک‌المنافع یا CIS در ماه سپتامبر موفق به تولید ۹ میلیون و ۲۹۰ هزار تن فولاد خام شدند. همچنین در آمریکای شمالی نیز ۸۹ میلیون و ۲۶۶ هزار تن فولاد در ۹ ماه امسال تولید شد که آمریکا بیشترین حجم آن را به خود اختصاص داده است. در آمریکای جنوبی نیز ۳۶ میلیون و ۷۷۹ هزار تن فولاد تولید شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/۱۲ درصد رشد داشت. آمریکا بزرگ‌ترین فولادساز این منطقه و السالوادور کوچک‌ترین فولادساز آمریکای جنوبی و پاراگوئه کوچک‌ترین فولادساز آمریکای جنوبی بود.
در آفریقا نیز10 میلیون و 471 هزار تن فولاد از سوی فولادسازان این منطقه تولید شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل 15 درصد رشد منفی داشت. در ماه سپتامبر نیز در آفریقا تولید فولاد رشد منفی داشت و معادل یک میلیون و 103 هزار تن بود.
همچنین در اطلاعیه IISI میزان تولید فولاد خام در خاورمیانه ۱۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن اعلام شده که ایران بزرگ‌ترین فولادساز این منطقه است. در آسیا نیز در مجموع ۷۲۸ میلیون و ۳۰۷ هزار تن فولاد تولید شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد ۵/۹ درصدی برخوردار بود. چین بزرگ‌ترین فولادساز آسیا و جهان در ۹ ماه امسال بود.
در اقیانوسیه نیز 5 میلیون و 917 هزار تن فولاد خام تولید شد که حاکی از افت 4/3 درصدی بود.