سردار خالدی

گلایه تولیدکنندگان از قیمت‌های مصوب

«دبیر انجمن سیمان»: شرایط بازار خوب است

مبادلات سیمان در بورس کالا در حالی با افزایش پذیرش شرکت‌های سیمانی و گلایه برخی از تولیدکننده‌ها با قیمت‌های مصوب دنبال می‌شود که براساس گفته دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، اوضاع بازار داخلی مشکلی ندارد و شرایط مناسبی دارد. مبادلات سیمان در بورس کالا بعد از ابلاغیه افزایش قیمت‌های این کالا به صورت متفاوت و با جدیت بیشتری در بورس دنبال می‌شود. در همین حال در مبادلات دیروز سیمان تولیدی ۴ شرکت روی تابلو قرار گرفت که همه عرضه تولیدی‌ها با موفقیت انجام شد. سیمان پوزولانی صوفیان به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن روی تابلو رفت که همه میزان عرضه با نرخ هر کیلو ۶۳ تومان و ۳ ریال به فروش رسید. سیمان پوزولانی کردستان در دو نوع پاکتی و فله‌ای وارد تابلوی معاملات شد که یک هزار و ۵۶۰ تن سیمان پوزولانی ویژه فله‌ای با نرخ هر کیلو ۵۹ تومان و یک ریال دادوستد و ۳ هزار و ۵۴۰ تن سیمان پوزولانی ویژه پاکتی نیز با قیمت ۶۵ تومان و ۹ ریال فروخته شد.

سیمان بهبهان و سیمان آبیک از دیگر عرضه‌های روز گذشته بود، به طوری‌که ۲۰۰ تن سیمان تیپ ۵ بهبهان به صورت فله‌ای با نرخ هر کیلو ۵۸ تومان و ۳ ریال و یک هزار و ۸۰۰ تن سیمان تیپ ۵ به صورت پاکتی ۶۴ تومان و ۸ ریال معامله شد. همه میزان ۱۰ هزار تنی عرضه سیمان تیپ ۲ آبیک نیز با نرخ ۵۶ تومان و ۸ ریال تومان فروخته شد. براساس گفته مسوولان، به دلیل نیاز در داخل کشور و با توجه به شفافیت بورس، معاملات سیمان در تالار بدون مشکل خاصی برگزار می‌شود. این در حالی است که برخی از معامله‌گران و تولیدی‌های بازار بر این اعتقادند با وجود اینکه بازار با مطلوبیت خاصی برگزار می‌شود اما هنوز برای برخی از تولیدکننده‌ها موضوع هزینه‌بر بودن و مشکل قیمت‌ها همچنان بحث جدی آنان قلمداد می‌شود. با وجود این گفته‌ها، با پذیرش شرکت‌های سیمانی در بورس و افزایش آنان، امیدواری نسبت به رونق این صنعت بورسی با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

محمدحسن پورخلیل، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور درباره اوضاع بازار گفت: وضعیت بازار در مجموع مناسب است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، در واقع توزیع این محصول در استان‌های مختلف کشور با شیوه مناسبی انجام می‌شود، تنها برخی از عاملین فروش که خارج از تشکیلات انجمن بودند موجودی سیمان را نگه داشتند و در این میان باعث تنش در بازار شدند.

پورخلیل در ادامه صحبت‌هایش افزود: استان‌هایی که مازاد عرضه داشتند محصول تولیدیشان را به سایر استان‌های پر مصرف انتقال دادند و با این اقدام بازار سیمان در کشور تا حدودی متعادل شد. وی استدلال برخی از افراد را در رابطه با افزایش قیمت سیمان برخی از استان‌ها مربوط به هزینه حمل و نقل دانست و این موضوع را با توجه به کیفیت محصولات و کرایه جابه‌جایی آنها منطقی قلمداد کرد.

پورخلیل در عین حال بر این موضوع تاکید کرد که انجمن در پی برنامه‌ای است که بتواند این هزینه‌ها را به کمترین میزان برساند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور درباره اصلاح قانون یارانه‌ها و افزایش قیمت سیمان در ابلاغیه اخیر دولت گفت: با توجه به اینکه صنعت سیمان به عنوان یکی از انرژی‌برترین صنایع موجود است، این ابلاغیه توانست تا حدودی هزینه‌های اضافی و به وجود آمده تولیدکنندگان را جبران کند. البته برای اینکه بتوانیم بخشی از دیگر هزینه‌ها را نیز جبران کنیم، قصد داریم با ارائه طرح‌های سیمانی با استفاده از تسهیلاتی که دولت در اختیار تولیدکننده‌ها قرار خواهد داد مصرف انرژی را به سطح پایینی در این صنعت برسانیم.

پورخلیل پذیرش و عرضه شرکت‌های سیمانی در بورس و تعامل شرکت‌های تولیدی با وزارت صنعت، معدن و تجارت را از مسائلی دانست که برای این صنعت بسیار بااهمیت هستند و در ادامه خاطرنشان کرد: شفافیت قیمت‌ها با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا مهم‌ترین دستاوردی است که شرکت‌های سیمانی با ورود به بورس می‌توانند آن را تجربه کنند و امید است با تمهیدات تولیدکننده‌ها و شرایط لازم در بورس، مبادلات سیمان در یک حالت رقابتی دادوستد شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در پایان با اشاره به اینکه تولیدکننده‌‌ها در بحث‌های طرح کاهش مصرف انرژی ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: پس از این ثبت‌نام و بررسی طرح‌ها در ستاد طرح تحول، می‌توانیم شاهد افزایش تولیدات و بهره‌وری بالا در این صنعت باشیم.