گروه بورس کالا - طی هفته گذشته در بازارهای فولادی روند قیمت‌ها بسیار آرام بوده و با وجود تلاش فروشنده‌ها برای بالا بردن قیمت‌ها، تقاضا همچنان ضعیف بود و پیش‌بینی مشخصی از آینده و روند قیمت‌ها به خصوص در بخش مقاطع وجود ندارد. در خصوص مقاطع ساختمانی میلگرد در هفته گذشته با نوسان همراه بوده و تیرآهن نیز به نظر نمی‌رسد با رشد بیشتری همراه شود. در همین حال بازار ورق نیز به دلیل رکود، پس از طی یک روند نزولی در حال حاضر به کف رسیده و در مورد این بازار نیز برآوردی برای کاهش بیشتر وجود ندارد. اما مواد اولیه بازار باثبات‌تری دارد و در صورت بهبود نسبی تقاضا در بازار مقاطع احتمال بهبود بازار‌های جهانی تا حدودی وجود دارد، اما تمامی این موارد به این شرط است که تقاضا نیز افزایش پیدا کند. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار‌ها پرداخته که در پی می‌آید:

کاهش قیمت بیلت ادامه دارد

هفته گذشته در بازار سی‌آی‌اس قیمت بیلت ۶۷۰ تا ۶۸۵ دلار فوب دریای سیاه بود و معامله‌ها از۶۶۰ تا ۶۷۵ دلار به ۶۸۰ دلار فوب نزدیک شد؛ اگرچه در این مدت قیمت‌ها رو به بالا بوده، اما موجودی انبارها کم و تقاضا پایین است. از سوی دیگر بازار داخلی ترکیه رو به بهبود رفت. در بازار داخلی ترکیه بیلت ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار هر تن درب کارخانه معامله می‌شود، اما این قیمت‌ها بالا است به همین دلیل احتمالا ماندگار نخواهد بود.

قیمت معاملات فیوچرز بیلت در بورس لندن پس از آنکه اوایل هفته به ۶۵۰ دلار هر تن رسید رو به کاهش گذاشته و اواخر هفته قبل معاملات این محصول در قیمت ۶۰۸ تا ۶۰۹ دلار هر تن بسته شده است. در صورتی که سطح خرید پیش از ماه رمضان افزایش یابد، احتمال رشد قیمت‌ها نیز قوت می‌گیرد.

بازار بیلت در خاوردور همچنان با تقاضای ضعیف روبه‌رو است. بیلت محصول ویتنام تحویل فیلیپین ۶۶۰ دلار فروخته شده است و بیلت محصول روسیه تحویل فیلیپین ۶۷۳ دلار، اکثر خریداران بخصوص تایلندی‌ها فشار می‌آورند تا بیلت را ۵ تا ۱۰ دلار ارزان‌تر خریداری کنند.

قیمت بیلت در شمال چین پس از پشت سر گذاشتن روند صعودی از اواخر ماه ژوئن تا کنون، کمی پایین آمده در بازار نقدی به ۶۷۶ دلار هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسید.

تلاش برای خرید بیلت ۷۶۰ تومانی در ایران

هفته گذشته قیمت بیلت در بازار ایران همراه با نوسان بود. بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی ۷۶۵ تومان با مالیات ارزش افزوده عرضه می‌شد و فروشنده‌ها تمایلی به تخفیف دادن نداشتند. در حالی که اکثر خریداران در جست‌وجوی قیمت ۷۶۰ تومان بودند.

تعطیلی روز یکشنبه باعث ادامه جو رکود شد و این رکود تا روز سه شنبه ادامه پیدا کرد، همراه با آن قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر به ۷۶۰ تومان رسید. شنیده شد که معاملاتی در ۷۵۸ تومان تحویل در نوشهر یا امیرآباد هم صورت گرفته است، اما از روز چهارشنبه به بعد قیمت بیلت بهبود یافت و تا مرز ۷۶۵ تومان هم رسید.

علت این امر ناشی از افزایش قیمت توسط فروشندگان خارجی بود که بیلت را با ۱۰ تا ۱۵ دلار افزایش تحویل بنادر شمالی ایران در قیمت ۶۸۵ تا ۶۹۰ دلار سی‌اف‌آر بنادر ایران پیشنهاد کردند واردات بیلت در طول ۲ ماه گذشته به علت عدم همخوانی قیمت در بازار ایران با قیمت تمام شده وارداتی پیش‌بینی می‌شود قیمت بیلت در هفته‌های آینده رو به صعود باشد.

تلاش نافرجام مقاطع برای رسیدن به دوره رونق

در ترکیه قیمت میلگرد ۱۲ تا ۱۸ دلار رشد داشت و در اسکندریه ۹۳۴ دلار با ۱۸ درصد مالیات بود. از این رو برخی معتقدند هیجان بازار ترکیه به زودی آرام می‌شود و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. قیمت صادراتی ۷۶۰ تا ۷۸۰ دلار فوب بود. میلگرد سی‌آی‌اس ۶۹۰ تا ۷۱۰ دلار فوب دریای سیاه ثبت شد. برخی می‌گویند بازار صادرات میلگرد سی‌آی‌اس آماده پذیرش ۷۲۰ دلار فوب دریای سیاه است، ولی برخی دیگر خوش بین نیستند و معتقدند تقاضا آن طور که گمان می‌رود بهبود نخواهد یافت چون تولید‌کنندگان مقاطع دریای سیاه سعی کردند قیمت را ۵ تا ۱۰ دلار بالا ببرند ولی موفق به معامله در این قیمت نشدند.

پیش‌بینی می‌شود که تقاضای میلگرد در ترکیه تا پایان ماه جولای بالا بوده و این امر منجر به رشد قیمت این محصول در این کشور شود. میلگرد ترکیه در آمریکا هیچ خواستاری ندارد چون قیمت‌های داخلی خیلی پایین‌تر است. در حال حاضر قیمت درب کارخانه میلگرد در آمریکا ۷۲۰ تا ۷۴۰ دلار هر شورت تن است. شاخص قیمت میلگرد شمال اروپا ۲ یورو درب کارخانه بالا رفت و به ۵۳۰ یورو رسید. قیمت میلگرد جنوب اروپا یک یورو رشد داشت.

میلگرد در بازار نقدی چین ۷۲۹ تا ۷۳۲ دلار هر تن قیمت خورد که تغییری را نسبت به هفته قبل نشان نمی‌دهد. در حالی که قیمت فیوچرز بالا رفته به ۷۵۸ دلار رسید. از طرفی در خاور دور صادر‌کنندگان مقاطع سی‌آی‌اس قیمت‌ها را ثابت نگه داشته‌اند چون روند بازار منطقه مطلوب است.

عراقی‌ها به دلیل پروژه‌های ساختمانی تمایل دارند از ترکیه میلگرد بخرند و قیمت پیشنهادی ترکیه ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار درب کارخانه است. امارات هنوز وارد بازار ترکیه نشده چون قیمت درخواستی آن خیلی پایین‌تر از قیمت‌های پیشنهادی است. در عربستان میلگرد وارداتی ۷۵۵ تا ۷۶۶۰ دلار سی‌اف‌آر بود.

قیمت تیرآهن به سقف رسید

مقاطع هفته را با کاهش قیمت شروع کرد. میانگین قیمت میلگرد هر کیلو ۵ تومان افت کرد. تیرآهن ۱۴ و ۲۲ کمی افزایش قیمت داشت، ولی بقیه سایزها روند نزولی در پیش گرفت. نبشی و ناودانی هم ۵ تا ۲۵ تومان پایین آمد این روند به علت پایین بودن تقاضا، نیمه تعطیل بودن بازار و کمبود نقدینگی ناشی از روزهای پایانی ماه تا آخر هفته ادامه یافت از روز پنج شنبه نشانه‌هایی از بهبود تقاضا دیده شد، با توجه به آنکه قیمت میلگرد به کف خود رسیده و عملا سودی برای تجار ندارد انتظار می‌رود قیمت میلگرد افزایش یابد، اما در مورد تیرآهن قیمت به حداکثر خود رسیده و انتظار بالا رفتن قیمت بعید است.

نرخ جهانی ورق به کف رسید

قیمت نقدی ورق گرم آمریکا در حدود ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار هر شورت تن است. بسیاری در آمریکا در انتظار افت قیمت ورق در فصل سوم هستند و در نظر دارند تا موجودی خود را پایین نگاه دارند. ورق گرم ترکیه به ۷۳۸ دلار درب کارخانه افت کرد. در شمال اروپا شاخص قیمت ورق گرم درب کارخانه ۶ یورو افت کرده به ۵۵۲ یورو در هر تن رسید. در جنوب اروپا شاخص قیمت ورق گرم ۴ یورو افت داشت. در اروپا در حال حاضر رقابتی‌ترین قیمت ورق گرم وارداتی از اوکراین در ۵۰۰ تا ۵۱۰ یورو هر تن سی‌اف‌آر است. ورق گرم ترکیه ۵۴۵ تا ۵۵۵ یورو است.

قیمت ورق گرم در بازار نقدی چین ۳ تا ۵ دلار افت داشت ۷۳۹ تا ۷۴۳ هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده است. ورق گرم ژاپن ۷۰۰ تا ۷۳۰ دلار سی‌اند‌اف شنیده شد. قیمت پیشنهادی ورق گرم در امارات ۶۸۰ تا ۷۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بود ورق گرم وارداتی به عربستان ۷۴۰ تا ۷۶۰ دلار سی‌اف‌آر پیشنهاد شده که مشابه هفته قبل است.

به نظر می‌رسد قیمت ورق به کف خود رسیده و احتمال کاهش بیشتر آن نیست. به خصوص آن که بسیاری از کارخانه‌ها سفارش‌های سپتامبر را فروخته‌اند و در انتظار تمام شدن تعطیلات تابستانی هستند تا با باز شدن بازار‌ها قیمت‌ها را برای ماه بعد هماهنگ کنند. این امر در اروپا بیشتر از دیگر نقاط دنیا به چشم می‌خورد.

رکود ورق در ایران ادامه دارد

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر در انزلی که اول هفته ۸۹۰ تومان اعلام می‌شد تا پایان هفته افت کرد و به ۸۷۵ تومان رسید. ورق‌های محصول مبارکه، کاویان و اکسین با توجه به عرضه بسیار محدود آنها تغییر قیمتی نداشت و به نظر نمی‌رسد در هفته‌های آینده هم قیمت آنها کاهش یابد.

ورق سرد از بازار بی‌رونقی برخوردار بود. پیشنهاد محموله‌های قزاق که هفته‌های گذشته در تناژهای دو هزار تنی در قیمت ۹۱۰ تومان عرضه شده به رکود بازار کمک کرد. از آنجا که قیمت ورق گرم و ورق سرد در بازار جهانی رو به پایین بود و به کف خود رسیده و از طرف دیگر تقاضا در بازار ایران محدود است امکان بالا رفتن قیمت بسیار بعید است، اما ورق گالوانیزه همچنان از محدودیت عرضه برخوردار است، به همین علت قیمت آن محکم ایستاده و برای ضخامت‌های یک میلیمتر به بالا بازار همچنان با کمبود روبه‌رو است.

قیمت پیشنهادی صادرکنندگان برای ورق گالوانیزه ۹۸۰ دلار تحویل بنادر شمالی ایران می‌باشد. اکثر دست اندرکاران بازار اعتقاد دارند با توجه به رکود فعلی و در پیش بودن ماه رمضان احتمال بهبود بازار در یک ماه آینده بعید است ولی عده‌ای معدود انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند؛ چرا که تعطیلات تابستانی در کشورهای اروپایی رو به پایان است و با فعال شدن بازارها در خارج از ایران قیمت‌ها بالا خواهد رفت، از سوی دیگر واردات در سه ماه اول امسال نسبت به سه ماه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است که این امر روی قیمت‌ها در ماه‌های آینده تاثیر گذار خواهد بود.