این در حالی بود که در این بازه زمانی پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی با سقف رقابت قیمتی ۶۸درصدی معامله شد. برتری تقاضا نسبت به تولید پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی در کشور به دلیل رشد غیر‌متوازن زنجیره در سال‌های اخیر دلیل ثبت رقابت‌‌‌های سنگین قیمتی در این معاملات است.

به گزارش «اکوایران» رینگ محصولات پلیمری ظرف روزهای پایانی دی‌ماه پررونق بود. در حالی که در این بازه زمانی با حمایت سیگنال جهانی و نرخ ارز، قیمت‌های پایه نسبت به هفته‌‌‌های قبل افزایش داشت، خریداران استقبال خوبی از بازار داشتند، به نحوی که ۸۸‌درصد حجم عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالا معامله شد.

تثبیت نرخ ارز؛ محرک رقابت پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات

پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری همچنان پیشتاز رقابت قیمتی در رینگ محصولات پلیمری بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران است. ظرف آخرین هفته از دی‌ماه امسال بالغ بر ۴‌هزار و ۳۵۶تن پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری در این رینگ عرضه شد و تقاضایی بالغ بر ۷‌هزار و ۹۴۲تن برای این محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه در شرایطی که قیمت پایه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری همچنان بر مبنای نرخ ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی تعیین می‌شود، متقاضیان این محصول را برای کسب سهم از عرضه آن، به رقابت قیمتی با یکدیگر واداشت. متقاضیان رقابت‌‌‌های ۹۰ تا ۹۸درصدی را در این رینگ به ثبت رساندند و به این ترتیب در حالی که بهای پایه هر کیلوگرم از این محصول در محدوده ۲۷‌هزار و ۸۰۰تومان تا ۲۹‌هزار و ۷۴۰تومان نوسان داشت، با رقابت قیمت نهایی این محصول به ۵۴‌هزار و ۷۱۰تومان تا ۵۵‌هزار و ۶۹۹تومان رسید.

در حالی قیمت پایه پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری همچنان بر مبنای نرخ ارز نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومان تعیین می‌شود که همچنان قیمت پایه اغلب محصولات پتروشیمی بر مبنای نرخ حواله ارز در بازار مبادله که در شرایط کنونی در محدوده ۳۹‌هزار و ۵۰۰تومان در نوسان است، تعیین می‌شود. تثبیت نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این گروه‌‌‌های کالایی باعث شده است تا پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری پیشتاز رقابت قیمتی در رینگ فیزیکی محصولات پلیمری باشد. در حال حاضر نرخ ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی با نرخ حواله ارز در بازار مبادله فاصله ۳۸.۵درصدی دارد.

در عین حال ظرف هفته پایانی دی‌ماه دلار در بازار آزاد در سقف کانال قیمتی ۵۲‌هزار تومانی نوسان داشت. بنابراین فاصله درصدی میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی در این بازه هفتگی به ۹۹‌درصد رسید. به این ترتیب می‌‌‌توان گفت، نرخ دلار در بازار آزاد محرک اصلی رقابت در رینگ پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری شده است.

ناترازی در رینگ پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها ادامه‌‌‌دار است

ظرف هفته پایانی دی‌ماه امسال پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی با رقابت قیمتی ۲۸ تا ۶۸درصدی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. اگرچه با افزایش عرضه این محصول از ابتدای دی‌ماه، رینگ فروش این محصول با فروکش تقاضا مواجه شده است، اما همچنان سطح رقابت نسبت به میزان رقابت در بازه بلندمدت قابل‌توجه است. ظرف سال‌های گذشته پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی در شرایط طبیعی بازار با میانگین رقابت قیمتی ۱۰ تا ۲۰درصدی به فروش می‌‌‌رفت، اما توسعه در بخش پایین‌‌‌دست این زنجیره در سال‌های اخیر بی‌‌‌توجه به عدم‌امکان تامین مواد اولیه از سوی صنایع بالادستی به رقابت‌‌‌های هیجانی در این رینگ منجر شده است.  در حال حاضر نرخ حواله ارز در بازار مبادله با نرخ ارز در بازار آزاد فاصله ۳۴درصدی دارد. در این شرایط ۳۴‌درصد رقابت متقاضیان برای پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی را می‌‌‌توان به دونرخی بودن ارز در کشور نسبت داد؛ اما مابقی این رقابت متاثر از ناترازی در این رینگ است.