به گزارش «کالاخبر»، هفته گذشته ۱۳میلیون و ۹۵۴‌هزار و ۱۱۲ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک به ۵۴۸میلیارد و ۸۸۵میلیون تومان در بازار گواهی سپرده کالایی بورس‌کالا معامله شد که نسبت به هفته قبل از آن با افزایش ۱۰درصدی در حجم و رشد ۴درصدی در ارزش همراه بود. ارزش معاملات مربوط به ۱۸فروردین ۱۴۰۲ نیز نزدیک به ۵۲۸میلیارد تومان برای ۱۲میلیون و ۶۴۶‌هزار و ۱۸۳ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته، ۷۷۸‌هزار و ۲۰۰اوراق گواهی سپرده سکه طلا (تمام‌سکه) در حالی منعقد شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۲۴۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومانی را ثبت کرد.

اوراق مبتنی بر تمام‌سکه طلا با کسب سهم ۴۵درصدی از ارزش معاملات در جایگاه نخست ایستاد. سکه طلا (تمام‌سکه) سهم ۶۷درصدی از حجم معاملات داشت و جایگاه سوم را از نظر حجم کل بازار گواهی سپرده کالایی پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد. سیمان هم با ثبت معامله ۸میلیون و ۱۴۴‌هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم به ثبت رساند و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۷میلیارد و ۸۴۴میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۵۸‌درصد بود که از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۴میلیون و ۱۵۹‌هزار و ۷۵۶گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۱۷۳میلیارد و ۵۵۰میلیون تومان منعقد شد که این دارایی پایه، با داشتن سهم ۳۰درصدی از حجم و سهم ۳۲درصدی از ارزش معاملات، جایگاه دوم را در دو مورد فوق به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات ۷۵۵‌هزار و ۶۵۴گواهی سپرده شیشه نیز نزدیک به ۸۷میلیارد و ۱۷۷میلیون تومان شد و این دارایی توانست مقام چهارم را از لحاظ حجم بعد از سیمان، زعفران و تمام‌سکه و مقام سوم را از نظر ارزش پس از سکه طلا (تمام‌سکه) و زعفران از آن خود کند. این دارایی پایه توانست سهم ۵درصدی از حجم کل معاملات گواهی سپرده کالایی و سهم ۱۶درصدی از ارزش کل این معاملات را به خود اختصاص دهد. در هفته‌ای که گذشت، معامله ۱۱‌هزار و ۸۷۱گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از ۹۱۳میلیون تومان در بازار مالی بورس‌کالای ایران نیز به ثبت رسید. همچنین ۵۵۰گواهی سپرده زیره سبز به ارزش نزدیک به ۱۲۱میلیون تومان منعقد شد. تا پایان سال گذشته همچنین شاهد اضافه شدن دارایی جدید و جذاب دیگر به بازار گواهی سپرده کالایی بورس‌کالا بودیم؛ به گونه‌‌‌ای که تا پایان سال گذشته، ۱۴۶‌هزار و ۲۵۹گواهی به ارزش نزدیک به ۴۳میلیارد و ۸۳۲میلیون تومان منعقد شد.