عارفه مشایخی: روز گذشته محصولات پلیمری در تالار نقره‌ای در شرایطی عرضه شدند که یکشنبه جاری با افزایش قیمت‌های پایه همراه بودیم. بررسی حجم عرضه، تقاضا و معاملات نشان می‌دهد که سه‌شنبه این هفته ۴۴هزار و۴۲۲ تن عرضه محصول در مقابل ۱۰۰هزار و۷۶۳ تن تقاضا قرار گرفت که نسبت به سه‌شنبه هفته گذشته با ۴۳هزار و۹۴۵ تن عرضه، ۵۵هزار و۴۳۷ تن تقاضا روندی افزایشی را در پیش گرفته است. جذابیت برای ورود خریداران جدید افزایش پیدا کرده و علت هم آن است که همه می‌دانند قیمت در بورس کالای ایران پایه قیمتی بازار آزاد بوده و در بازار آزاد قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده در بورس کالا را شاهد نخواهیم بود و به عبارتی بازار با حباب منفی روبه‌رو نخواهد بود. عرضه گریدهای جذاب افزایش پیدا کرده و به عبارتی دقیق‌تر گرید‌های عرضه شده با جذابیت بیشتری روبه‌رو شده که توجیه‌پذیری خرید را افزایش می‌دهد. این سیگنال یعنی تلاش برای خرید مواد اولیه از بورس کالا می‌تواند به قیمت رشد نرخ‌های تمام شده در بورس منجر شود که منافع عرضه‌کنندگان را در‌بر‌داشته و البته پتانسیل رشد قیمت‌ها در بازار داخلی را در ذات خود نهفته دارد. در این بین رصد بازار‌های داخلی حاکی از جهت‌گیری مثبت اکثر گریدهای محصولات پتروشیمی است. افزایش قیمت‌های پایه، حذف کدهای معاف از مالیات، حباب منفی قیمتی میان بازارهای داخلی و بورس کالا از جمله عواملی است که در ادامه به شرح و تفصیل کامل آن می‌پردازیم.

افزایش قیمت‌های پایه: یکشنبه جاری محصولات پایه پتروشیمی در شرایطی اعلام شد که همه گریدها یا روند قیمتی باثباتی داشتند یا روندی افزایشی در پیش گرفتند و بالطبع این موضوع بر قیمت محصولات در بازارهای داخلی هم تاثیر گذاشت و باعث افزایش قیمت محصولات در این بازارها شد. این در حالی است که با توجه به روند قیمتی نفت و نفتا و ادامه این روند در آینده، انتظار می‌رود که شاهد تداوم این رشد باشیم. علت دیگر آن است که طی ماه‌های گذشته محصولات پتروشیمی در کف قیمتی قرار گرفت و قیمت به جایی رسید که با کاهش بهای نفت هم دیگر شاهد کاهش بهای محصولات پتروشیمی نبودیم و حال وقت جبران آن کاهش قیمت‌ها است.

حذف کدهای معاف از مالیات: تعامل و همکاری چهار نهاد دولتی بورس کالا، اداره کل گمرک، شورای‌عالی مناطق آزاد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در نهایت موجب شد تا از اواخر خردادماه، کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در مرکز توجه قرار گیرد و سپس به‌صورت دوره‌های زمانی سه‌ماهه و در نهایت به‌صورت هفتگی لیست معاملات کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارسال شده و این نهاد دولتی نیز همین لیست را به‌صورت تفکیکی به مناطق مختلف زیر‌مجموعه خود ارسال کند و در نتیجه این همکاری، پرونده معاملات تجاری به جای فعالیت‌های تولیدی با کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده در بازار پلیمرها به زودی و شاید برای همیشه بسته خواهد شد که سیگنال بسیار مهمی برای این بازار به شمار می‌رود. حباب منفی قیمت میان بازار داخلی و بورس کالای ایران که در حال حاضر شاهد آن هستیم به آن معنا است که به زودی انتظار می‌رود فاصله قیمتی محصولات در تالار نقره‌ای و بازار آزاد تقریبا به صفر برسد و همین سیگنال به جذابیت عرضه‌ها در بورس کالای ایران، استفاده از گواهی سپرده کالایی و تنوع نقطه تحویل منجر خواهد شد.

التهاب قیمتی پلی‌پروپیلن‌ها: التهاب قیمتی پلی‌پروپیلن‌ها داستان تکراری است که با توجه به مقدار تولید و در مقابل تقاضای زیاد این محصول خیال تمام شدن ندارد. بالا بودن قیمت این گروه کالایی به بازارهای داخلی هم سرایت کرده و موجب بالا رفتن قیمت‌ها در بازارهای داخلی هم می‌شود.

نزدیک شدن به ایام حج: با توجه به فصل گرما و استفاده از بطری‌های آب و مواد آشامیدنی استفاده از پلی‌اتیلن ترفتالات بطری از جذابیت بیشتری برخوردار بوده و این امر موجب افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت‌ها در بازارهای جهانی و بازارهای داخلی می‌شود. علاوه بر این موضوع، با نزدیک شدن به ایام حج استفاده از پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و پلی‌اتیلن ترفتالات بطری بیش از پیش افزایش یافته و طبیعتا شاهد افزایش قیمت این دو گروه کالایی در هفته‌های آینده خواهیم بود.

وقایع تالار نقره‌ای

با توجه به اینکه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری یکی از کالاهای جذاب و پرالتهاب این روزهاست و انتظار می‌رفت که با افزایش عرضه‌ها از شدت این بحران کاسته شود، در عین ناباوری شاهد کاهش عرضه این محصول در بورس کالا بودیم. در تالار نقره‌ای هزار و ۶۵۰ تن عرضه گرید ۷۸۱ این محصول کم شد و ۵۰۶ تن از این محصول را طی هفته جاری شاهد بودیم. پلی‌وینیل کلراید: به‌طور کلی ۹ هزار و ۵۰۴ تن تقاضای این محصول در مقابل ۷ هزار و ۳۶۴ تن عرضه قرار گرفت که با کاهش عرضه گرید E۶۸۳۴ اروند و عرضه ۶۶ تنی به نظر می‌رسد با توجه به قیمت‌های پایه و پایین‌تری که برای این کالا اعلام شده، تولید‌کنندگان سعی در عرضه کم این محصول در تالار بورس نقره‌ای داشته و سعی در ملتهب کردن بازار و بالا بردن قیمت‌ها دارند. پلی‌پروپیلن‌های نساجی HP۵۵۲R: به‌طور کلی بررسی روند مصرف این محصول نشانگر آن است که در مقابل عرضه کم این محصول، مصرف این کالا هم در کشور ما کم است. اما با توجه به صادرات این محصول به کشورهای دیگر عرضه‌ها نمی‌توانند نیاز بازار داخلی و به نوعی نیاز واحدهای تولیدی داخل را زیاد کرده و این موضوع سبب التهاب این گروه کالایی خواهد شد.

تب بازار پتروشیمی در گرمای مرداد