بررسی عملکرد تولید فولاد خام در دوره فعالیت دولت یازدهم نسبت به سال ۱۳۹۱ ( آخرین سال دولت دهم) نشان دهنده رشد ۲۸ درصدی است که به رقم ۴/ ۱۸ میلیون تن رسید. به گزارش «ایرنا» برپایه جدول آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، سال ۱۳۹۱ مجموع تولید فولاد خام رقم ۱۴ میلیون و ۳۶۱ هزار تن بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۱۸ میلیون و ۴۶۶ هزار تن بالغ شد. تولید فولاد خام درسال‌های ۹۴- ۱۳۹۲ رکوردشکنی داشته و به ترتیب ۶/ ۱۵، ۷/ ۱۶ و ۶/ ۱۶ میلیون تن ثبت شده است.

دستیابی به ظرفیت تولید نیازمند افزایش تقاضا

همچنین ظرفیت تولید فولاد خام کشور در پایان سال ۱۳۹۵ به حدود ۲۹ میلیون تن رسید که بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت ایجاد شده، نیازمند افزایش تقاضای داخلی یا صادراتی به میزان حدود ۱۰ میلیون تن است.

رشد صادرات 436 درصدی

سیاست آزاد‌سازی صادرات فولاد در دولت یازدهم نقش کلیدی در رشد فعالیت این بخش داشته است، به‌گونه‌ای که با افزایش قیمت‌های جهانی این فلز در نیمه دوم سال گذشته، جهش صادراتی ۴۳۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۱ ثبت شده است. واقعیت اینکه سیاست آزاد‌سازی صادرات فولاد موجب شد که در سه سال و نیم گذشته، صادرات این بخش نسبت به سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۵/ ۴ برابر شود.

کاهش 50 درصدی واردات فولاد

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان واردات فولاد در دولت یازدهم نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۱ از رقم ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزارتن در سال ۹۵ کاهش یافت که در واقع افت ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران پیش‌بینی کرده است، قرار گرفتن واحدهای جدید تولید‌کننده ورق فولادی در مدار، میزان واردات فولاد برای سال ۱۳۹۶ به بیش از ۲۰ درصد دیگر کاهش پیدا کند و به سطح حدود ۵/ ۲ میلیون تن برسد.

اعمال نظام تعرفه‌ای، سیاست حمایت از تولید

دولت یازدهم یکی از اقدام‌هایی که در چارچوب حمایت از تولید اجرا کرد، اعمال تعرفه برای واردات فولاد بود و اصلاح تعرفه پس از ۱۲ سال به‌عنوان گامی ارزشمند به حساب می‌آید، در عین حال که دست‌اندرکاران این بخش معتقدند، تعرفه‌ها ایراداتی دارد که قابل رفع است.

برآورد رشد 15 درصدی صادرات

انجمن مزبور در ارزیابی خود برای میزان صادرات در سال ۱۳۹۶ رشد حدود ۱۵ درصدی را نسبت به سال گذشته دارد و دستیابی به رقم ۶ میلیون تن مورد انتظار است.

تراز تجاری مثبت فولاد

تراز تجاری حدود ۷ میلیون تنی مثبت فولاد در دولت یازدهم از دیگر دستاوردهای دوره سه سال و نیم گذشته این دولت بوده است، در واقع واردات خالص ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۱ به صادرات خالص ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۵ تبدیل شد.

جلوگیری از خروج 5/ 2 میلیارد دلار

سیاست‌های اعمال شده در بخش فولاد موجب جلوگیری از خروج ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز از کشور شد و بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری را نیز به دنبال داشت و در واقع با مدیریت صادرات و واردات، کشور از درآمد ارزی در این بخش برخوردار شد.

مروری بر جدول واردات در سال‌های 95- 1391

مروری بر عملکرد واردات فولاد در سال‌های ۹۵- ۱۳۹۱ نشان می‌دهد حجم ورود چند میلیون تنی این فلز راهبردی، تبدیل به صادرات شده است، به‌گونه‌ای که سال ۱۳۹۱ مجموع واردات ۵ میلیون و ۱۵۷ هزار تن بود و در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۸۱۳ هزار تن رسید، سال ۱۳۹۳ برابر با یک میلیون و ۵۰۳ هزار تن و در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۳۷۶ هزار تن واردات صورت گرفت، اما در سال ۱۳۹۵ صدور ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار تن ثبت شد.به گزارش «ایرنا» جمهوری اسلامی چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می‌شود و قرار است در افق چشم انداز ۱۴۰۴ با دستیابی به ۵۵ میلیون تن ظرفیت به جایگاه هفتم جهان صعود کند.