طی هفته گذشته رویدادهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی به مهم‌ترین آن رویدادها داریم. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در گفت و گویی طی هفته گذشته نقش بورس کالا را در تامین مالی بنگاه‌ها مهم عنوان کرد و گفت: بورس کالا قادر خواهد بود به معادن کوچک و متوسط و تولیدکنندگان خرد در تامین مالی کمک کند. همچنین این بورس در توازن بخشیدن به عرضه و تقاضا، شفافیت قیمت، حمایت از تولیدکننده و نهایتا اقتصاد کالاهای مختلف در کشور یاری می‌رساند. مهدی کرباسیان در ادامه افزود: سازمان ایمیدرو از راه‌اندازی بورس کالا و به‌ویژه بورس کالاهای غیر کشاورزی حمایت کرد؛ بنابراین از طرف سازمان ایمیدرو اصرار بر این است که بورس کالا باید با قدرت بیشتر در زمینه عرضه و تقاضای محصولات معدنی به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که بورس کالا قادر خواهد بود به بخش معادن کوچک و تولیدکنندگان خرد در تامین مالی کمک کند.

انعکاس مطلوب بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه

صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری دوشنبه گذشته تحت عنوان بودجه سال ۹۶ و انتظارات بازار سرمایه از مجلس شورای اسلامی درباره لایحه آن با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران عامل نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه برگزار شد. در این نشست محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه بودجه سال ۹۶ بر مبنای برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی آن تدوین شده است عنوان کرد: برنامه ششم توسعه به صحن علنی آمده و حدود ۱۴۰ ماده از آن تصویب شده و بازار سرمایه در این برنامه به خوبی دیده شده است، بنابر این از آنجا که بورس یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است، در برنامه ششم توسعه در بازار سرمایه به‌ویژه حوزه بورس کالا و اوراق بدهی اقدامات گسترده‌ای پیش‌بینی شده است.

حذف دلالان کشاورزی با تقویت بورس کالا

از سوی دیگر نماینده مردم شهربابک درمجلس طی هفته گذشته در رابطه با حذف دلالان از بورس کالا گفت:حذف دلالان و واسطه‌گران غیرضروری، بدون شک موجب افزایش قیمت خرید از کشاورزان و کاهش قیمت فروش به خانوارها خواهد شد. علی اسدی کرم در ادامه افزود: همچنین تقویت بورس کالا موجب آن خواهد شد که تعاونی‌ها بتوانند در فضایی شفاف محصولات خود را به خریداران عمده واقعی و نه دلالان، عرضه کنند.

استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی بخش کشاورزی

مدیرعامل بانک کشاورزی طی هفته اخیر و در جمع خبرنگاران، فعالیت‌های بانک کشاورزی در ماه‌های گذشته را برشمرد و اعلام کرد: بانک کشاورزی یکی از موفق‌ترین کارگزاری‌ها را در بازار سرمایه دارد و در بورس کالا هم بسیار فعال است. مرتضی شهیدزاده ادامه داد: در بورس کالا در زمینه خرید و فروش محصولاتی مثل ذرت، شکر، کشمش و زعفران فعالیت گسترده داریم.

تغییر نقش دولت از «دخالتی» به «نظارتی»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگویی به عملکرد بورس کالا در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: بررسی عملکرد بورس کالای ایران در اقتصاد ما بیانگر آن است که با وجود مشکلات و رکود اقتصادی حاکم بر کشور، این بورس هر سال کامل‌تر از سال گذشته عمل کرد و خدمات بهتری را ارائه داده است، اما برای قرار گرفتن روی ریل توسعه و رونق اقتصادی باید به زیرساخت‌هایی همچون رشد توانمندی شرکت‌های تولیدی، رعایت اصول تولید، اعمال مشوق‌ها و مکانیزم بازار به صورت همزمان توجه شود. ابراهیم جمیلی در ادامه افزود: با توجه به مهیا بودن بورس کالا در کشور، دولت باید با استفاده از ظرفیت‌های این بازار، از نقش مداخله‌گرانه خود و اداره امور به صورت دستوری فاصله بگیرد و با شفاف‌سازی سیاست‌ها در قبال بازارهای مختلف، علاوه‌بر نظارت بر تحولات و روند قیمت‌گذاری‌ها، مقدمات بازگشت رونق و رقابت اقتصادی را فراهم کند.