کاهش حجم عرضه‌ها را طی هفته گذشته نمی‌شود توجیه کرد، زیرا این کاهش از سوی پتروشیمی‌ها در بیشتر موارد بدون توجیه بوده و این اقدام پتروشیمی‌ها برای تعادل بازار خطرناک است. به گزارش انجمن ملی پلاستیک ایران، سید‌جواد موسوی،کارشناس بازار پتروشیمی معتقد است در هفته آخر آذر ۱۳۹۵، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران روزهای کم رونقی را سپری کرد و حجم عرضه‌ها نسبت به هفته قبل از آن با کاهش نسبتا زیادی رو به رو بود و حجم معاملات هم کاهش خیلی زیادی پیدا کرد. با این حال طی هفته گذشته دو اتفاق مهم افتاد که بر حجم عرضه‌ها تاثیرگذار است؛ نخست آنکه در عرضه‌های روز دوشنبه سقف سهمیه ماهانه رعایت شده بود و با توجه به کاهش شدید سهمیه‌ها در هفته آخر ماه حجم تقاضا و معاملات در این روز بسیار پایین بود.

از طرف دیگر در روز سه شنبه نیز سقف سهمیه‌ها از ماهانه به سه‌ماهه تغییر یافت و در عین حال مرحله مچینگ‌های غیر‌مرتبط و مازاد بر سهمیه حذف شدند. به نظر می‌رسد اقدام اول در راستای خنثی‌سازی اثرات اقدام دوم رخ داده، ولی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این اقدام بورس باعث شد حجم معاملات با وجود سه ماهه شدن ثبت سفارش‌ها، با افت زیادی مواجه شود، زیرا در هفته‌های گذشته حجم خوبی از معاملات در مرحله مچینگ مازاد و غیر‌مرتبط رخ می‌داد.

از طرف دیگر در هفته‌های گذشته کالاهایی مثل PVC به خوبی معامله می‌شد، ولی در هفته قبل به دلیل کاهش نرخ جهانی این محصول، حجم معاملات آن به شدت کاهش پیدا کرد.عامل دیگر کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد بود که سبب شده بود انگیزه‌های سوداگری و کسب سود از ناحیه اختلاف قیمت بورس و بازار بسیار کمتر از گذشته شود و بیشتر مصرف‌کنندگان نهایی اقدام به خرید کنند.در کل بیش از ۷۴ درصد از محصولات عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شدند، این در حالی بود که در هفته‌های گذشته بیش از ۸۰درصد از کل عرضه‌ها خریداری شده بود.

در گذشته بارها ذکر شد که برای تعادل بازار لازم است که هر هفته حدود ۶۰ هزار تن عرضه و با سطح پراکندگی خوب وجود داشته باشد و در چند هفته گذشته این میزان رعایت می‌شد، ولی در هفته منتهی به دوم دی ماه حجم عرضه‌ها از سطح ۶۰ هزار تن فاصله زیادی گرفت.باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که چون این حجم در یکی از روزهای بازار بی‌کشش عرضه شده بود تاثیر منفی زیادی بر بازار نگذاشت، ولی اگر این اقدام در روز‌های پر رونق بازار رخ دهد اثرات منفی بسیار شدیدی خواهد داشت.

آن‌چنان که آمارها نشان می‌دهند حجم عرضه‌ها نسبت به هفته منتهی به ۲۵ آذر به میزان نسبتا زیادی کاهش داشته است. در هفته گذشته حجم عرضه‌ها ۱۵ هزار و ۲۶۸ تن کاهش داشته و در هفته ماقبل نیز کاهش حجم عرضه‌ها برابر با ۸۵۰۰ تن بود تا در مجموع دو هفته پایانی آذر ماه در بازار کاهش عرضه‌ای بیش از ۲۳ هزار تن تجربه شود که بسیار قابل توجه است.

در این بین بیشترین افزایش مربوط به گروه‌های پلی پروپیلن‌های شیمیایی است که با ۸۱۶ تن افزایش مواجه شده‌اند. بیشترین کاهش هم مربوط به گرید پلی‌پروپیلن نساجی و با بیش از ۶ هزار تن کاهش است، بعد از آن PVC‌ها قرار دارند که ۵ هزار تن کاهش عرضه را تجربه کردند. پلی اتیلن‌های سنگین فیلم نیز کاهشی نزدیک به ۳هزار تن را تجربه کرده‌اند که قابل توجه است.

تقاضا نیز نسبت به هفته منتهی به ۲۵ آذر بیش از ۳۱ هزار تن کاهش را نشان می‌دهد که می‌توان گفت علت این کاهش حجم تقاضا نسبت به هفته ماقبل، کاهش حجم عرضه‌های جذاب از یک طرف و کاهش سهمیه‌های ماهانه بهین یاب مشتریان از طرف دیگر است. با احتساب کاهش هفته گذشته تقاضا در مجموع دو هفته اخیر کاهشی ۸۰ هزار تنی را تجربه کرده است.

حجم معاملات در هفته گذشته با کاهش قابل توجه ۱۵ هزار و ۷۳۱ تنی نسبت به هفته ماقبل مواجه شد که زیاد بوده و برابر با ۲۸درصد کاهش است. این در حالی است که در هفته منتهی به ۲۵ آذر ماه حجم معاملات بیش از ۱۳ هزار تن کاهش را تجربه کرده بود تا در مجموع دو هفته اخیر حجم معامله نزدیک به ۲۹ هزار تن کاهش را تجربه کند، حجم معاملات داده بسیار بهتری نسبت به حجم تقاضا است زیرا تا حدودی نشان دهنده تقاضای واقعی است. با حذف معاملات مچینگ غیر مرتبط و مازاد بر سهمیه این کاهش منطقی است؛ البته همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد نباید نقش نزولی بودن پی وی سی و کاهش ۵‌هزار تنی معاملات آن را بی‌تاثیر دانست.

برخلاف تمامی هفته‌های گذشته که کالاهای پتروشیمی تبریز در صدر کالاهای پر رقابت قرار داشتند در هفته جاری پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی در بین ۵ کالای برتر قرار دارند. استایرن بوتادین رابر و برخی گریدهای سنگین کم‌رونق‌ترین معاملات هفته گذشته تالار پتروشیمی بورس کالا بودند که تولیدکنندگان این گروه موفق به فروش همه حجم محصولات عرضه شده‌شان در تالار معاملات نشدند و معاملات‌شان با قیمت پایه صورت پذیرفت.

طی هفته گذشته همچنین بیشترین حجم عرضه مربوط به پلی‌اتیلن سبک فیلم و با ۱۶ درصد سهم بازار و نزدیک به ۷۷۰۰ تن بود که در صدر عرضه‌های بازار قرار داشتند، رتبه دوم نیز به گروه پلی پروپیلن‌های نساجی و با ۱۲ درصد و معادل بیش از ۵۸۰۰ تن اختصاص دارد، رتبه سوم نیز به گروه پلی اتیلن سنگین بادی و با ۱۱ درصد سهم بازار و معادل ۵۴۸۲ تن تخصیص یافت. در کل سه گروه مطرح شده ۳۹ درصد حجم کل عرضه‌های بازار را به خود اختصاص داده‌اند.