پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): اخبار منتشر شده درخصوص وضعیت کلی بازار فولاد در اقصی نقاط جهان نشان می‌دهد که شرایط مطلوبی مشاهده نشده ولی ممکن است قیمت‌ها کاهش چشمگیری را تجربه نکند. در ادامه گزارش به بررسی مختصری از وضعیت بازار سنگ‌آهن، قراضه فولادی و بازار ورق می‌پردازیم.

کاهش جزئی تولید فولاد در آمریکا

گزارش انجمن آهن و فولاد آمریکا نشان می‌دهد تولید فولاد این کشور هفته گذشته یک میلیون و ۶۲۶ هزار شورت تن (تن کوچک)بوده و نرخ بهره‌وری کارخانه‌ها ۵/ ۶۹ درصد ثبت شده است. به گزارش yieh، میزان تولید نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۶/ ۳ درصد افت داشته و نرخ بهره‌وری یک درصد پایین آمده است.به این ترتیب از ابتدای سال جاری میلادی ۵۴/ ۶۲ میلیون تن کوچک ( شورت تن) فولاد خام در آمریکا تولید شده و نرخ بهره‌وری صنعت فولاد آن ۳/ ۷۲ درصد ثبت شد که نسبت به سال قبل ۳/ ۱ درصد کاهش یافت.

بازار سنگ‌آهن همچنان تحت فشار

آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۳ درصد استرالیا اخیرا ۵۰‌دلار در هر تن فوب شنیده شده که یک دلار معادل ۲ درصد نسبت به هفته قبل افت داشته است. به گزارش commodore research، قیمت خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین ۵۵ دلار و ۲۰‌سنت در هر تن سی‌اف‌آر است که در پایین ترین سطح ۸ هفته اخیر قرار گرفته است. ۴ هفته متوالی است سنگ‌آهن تحت فشار است و برای دومین مرتبه در سال جاری است که روند رکود بازار این ماده اولیه این مقدار طول کشیده است. در کل شرکت‌های معدنی در سراسر دنیا به تولید ادامه داده‌اند و همین امر اجازه نمی‌دهد از فشارها کاسته شود.آخرین موجودی سنگ‌آهن وارداتی در بنادر چین ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ثبت شده و در سطح بالایی است. البته تاریخ نشان داده موجودی بالای بنادر مانع از تداوم واردات این ماده اولیه نمی‌شود.با توجه به بالابودن ذخایر سنگ‌آهن در چین و بنادر استرالیا در کنار افزایش حمل و نقل این کالا به مقصد چین، به نظر می‌رسد وضعیت سخت و وخیم بازار سنگ‌آهن در روزهای پیش رو، باز هم ادامه خواهد یافت.

بازار قراضه ترکیه

آخرین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس نشان می‌دهد متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه اخیرا در ۲۲۹ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبات داشته است.به گزارش commodore research، قراضه دریای بالتیک ۲۲۷ دلار شنیده شده از این رو برخی منتظر روند نزولی قیمت‌ها هستند.ولی بعید به نظر می‌رسد عرضه‌کننده‌های آمریکایی با پایین آوردن چشمگیر قیمت‌ها موافقت کنند.

رشد قیمت قراضه در تایوان

آخرین قیمت قراضه کانتینری وارداتی در تایوان ۸ دلار بهبود داشته و ۲۱۸ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است. به گزارش scrapregister، ظاهرا نامشخص بودن وضعیت عرضه موجب افزایش قیمت شده است. البته از طرفی بازار داخلی مقاطع تایوان مساعد نیست.در این بین تولیدکننده‌های مقاطع سعی دارند بین قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی و رشد قیمت قراضه توازن برقرار کنند. از این رو به دنبال قیمتی منطقی‌تر هستند.

بازار ورق آمریکا همچنان رو به پایین

در بازار داخلی آمریکا کارخانه‌ها تخفیف‌های ورق را بیشتر کرده‌اند تا بتوانند فروش بیشتری داشته باشند. به گزارش metalexpert، اغلب فعالان بازار به آینده امید چندانی ندارند و معتقدند حداقل تا اواسط سه ماه پایانی سال قیمت‌ها نزولی باشد. قیمت ورق گرم ۱۷ دلار نسبت به هفته قبل افت داشته و ۵۹۵ تا ۶۰۶ دلار هر تن درب کارخانه شده البته در تناژ بالا تخفیف بیشتر نیز داده شده است. ورق سرد نیز آخرین بار ۸۳۸ تا ۸۴۹ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شده است که یعنی نسبت به هفته قبل تا ۲۲ دلار ارزان‌تر است. فعالان بازار انتظار دارند تا پایان سال قیمت ورق در آمریکا نزولی باشد.