رشد قیمت ورق‌ هیاهویی بیش نبود

گروه بورس فلزات- آزاده حسینی: با رشد نسبی قیمت انواع ورق فولادی در مبادلات هفته گذشته بورس فلزات تهران، اعضای سندیکای لوله و پروفیل که از مصرف‌کنندگان عمده ورق فولادی است به دلیل ترس از گرانی قیمت‌ها و کمیاب شدن ورق فولادی از طریق نامه‌نگاری درخواست‌های متعددی را به مسوولان ذی‌ربط ارائه داده در حالی که مسوولان بورس فلزات و فولاد مبارکه این اطمینان را می‌دهد که قیمت محصولات فولادی فراتر از قیمت‌های جهانی این محصول نمی‌رود و عرضه آن در بورس‌فلزات کمتر و یا متوقف نیز نخواهد شد. در پی نامه‌های متعدد سندیکا به دبیرکل بورس‌فلزات مبنی بر رشد قیمت ورق فولادی و درخواست ابطال مبادلات آن و عرضه بدون اطلاع قبلی انواع ورق نورد و لوله اهواز برآن شدیم تا با ناظر تالار بورس‌فلزات تهران غلام عباس زنگی‌آبادی به گفت‌وگو بنشینیم. متن زیر مشروح گفت‌وگو با ایشان است:

دلیل این همه هیاهوی سندیکا مبنی بر عدم دریافت ورق مورد نیازشان چیست؟ آیا واقعا ورق فولادی در بورس فلزات با محدودیت عرضه می‌شود؟

خیر، خریداران ورق باضخامت ۲، نماد A فولاد مبارکه که در صنایع پروفیل‌سازی مصرف می‌شود. زمانی که نرخ پیشنهادی فروشنده و مقدار عرضه اعلامی را دیدند آرام به عقب نشستند و کشتی هیاهوی آنها به گل نشست.

هفته گذشته مبادلات ورق چطور بود؟ آیا امکان ابطال مبادلات وجود دارد؟ لطفا توضیح دهید.

خیر. امکان ابطال مبادلات ورق به هیچ‌وجه وجود ندارد چرا که باعث بروز مشکلات زیادی بین مبادله‌گران می‌شود و وظیفه بورس برقراری امنیت مبادلات برای طرفین است و آنها با اطمینان وارد بورس شده و اقدام به مبادله کنند و ابطال مبادلات، این معادلات را برهم می‌زند.

البته چاپ این خبر درروزنامه شما هم که یک روزنامه معتبر اقتصادی هستید باعث ایجاد التهاب در بازار شد، بنابراین بهتر است قبل از چاپ مطلب از سازمانی که درگیر موضوع است استعلام کنید و مطلب را با شفافیت به اطلاع عمومی رسانید.

وضعیت ورق در مبادلات روز دوشنبه هفته جاری چطور بود؟

در مبادلات روز هیجدهم تیر ماه قیمت ورق نماد A به میزان ۳۷ ریال و نماد C به میزان ۶ ریال کاهش پیدا کرد.

روز گذشته در تالار بورس فلزات تقاضا برای نماد A به میزان ۱۸۰۰۰ تن بود اما زمانی که مبارکه عرضه خود را به میزان تقاضا افزایش داد و قیمت پیشنهادی خود را ۶۹۹۰ ریال اعلام کرد خریداران در نهایت تنها سه هزار و ۲۰۰ تن محصول مبادله کردند.

درخواست من از خریداران این است که تقاضای واقعی مطرح کنند و به دور از هیاهو و جنجال کالای مورد نیاز خود را تامین کنند بورس فلزات این اطمینان را به خریداران می‌دهد که کالای مورد نیاز آنها توسط شرکت‌های تولیدی عرضه شود بنابراین آنها نباید برای تامین نیاز خود به دنبال راه‌های دیگر و نامه نگاری و ... باشند.شرکت‌های تولیدی همه سرمایه‌های ملی این مملکت هستند و در یک بازار رقابتی سالم بایستی توان رقابت داشته باشند که با خصوصی سازی به طور یقین دانش بهره‌وری و شرایط رقابت‌پذیری است که شرکت‌ها را سر پا نگه می‌دارد.

دوباره تاکید می‌کنیم بیایید صادقانه منصفانه و بدون غرض با یکدیگر صحبت و از هیاهو پرهیز کنیم.

آیا در نماد B محصولات فولاد مبارکه تغییری حاصل شده است؟

فولاد مبارکه پرپمیوم ضخامت ۵/۲ تا ۹۹/۲ و عرض ۱۰۰۰ تا ۱۲۹۹ را حذف کرد. بنابراین در پایه نماد B تغییری حاصل نشده است.

آیا عرضه ورق نورد و لوله اهواز بدون اطلاع قبلی در بورس فلزات صورت گرفت؟

خیر. با تایید اتاق پایاپای روز قبل از مبادله یعنی یکشنبه مبادلات ورق شرکت نورد و لوله اهواز در سایت بورس فلزات رسما اعلام شده و کارگزاران هم از این موضوع اطلاع داشتند.