معدن و توسعه: خریداران فولاد ضدزنگ اتحادیه اروپا خرید کلاف نورد سرد دو میلیمتری گرید ۳۰۴ استاندارد را برای تحویل در ماه ژوئیه متوقف کرده‌اند و منتظرند ببینند که آیا قیمت نیکل کاهش بیشتری خواهد داشت؟

به گزارش متال بولتن، ظرف سه ماه گذشته قیمت نیکل LME هر تن حدودا به ۵۰هزار دلار رسید که در نتیجه موجب شد که قیمت فولاد ضدزنگ به بالاترین سطح خود برسد. در ماه ژوئن هزینه اضافی هر تن آلیاژی به ۳۲۰۸ـ۳۱۶۳ یورو رسید که تفاوت‌ها بستگی به تولیدکننده آن داشت و در مقایسه با یکسال پیش این رقم ۹۸۴ـ۹۵۳ یورو در هر تن بود. هفته پیش LME روش جدید فروش و خرید نیکل را اعلام کرد که موجب کاهش قیمت نقد آن به ۴۱هزار و ۹۵ دلار در هر تن و قیمت سه ماهه پایین ۴۰هزار و ۳۴۵ دلار شد که اولین کاهش چشمگیر، طی چند ماه اخیر بوده است. بنا به گفته یک تاجر فولاد ضدزنگ در اروپای شمالی در حال حاضر موجودی انبارها بالاست و خریداران تا دو هفته آینده منتظر خواهند ماند تا ببینند چه اتفاقی رخ خواهد داد. سوال این است که آیا دوهفته آینده قیمت نیکل به ۳۵ هزار دلار خواهد رسید؟

یک منبع دیگر در یک مرکز خدماتی در آلمان آرام بودن بازار را به شروع تعطیلات تابستانی و مبهم بودن وضع بازار نیکل نسبت داد.

هیچ‌کس نمی‌داند وضع بازار نیکل چگونه خواهد شد. کاهش اخیر در قیمت نیکل بدین مفهوم است که هزینه اضافی آلیاژی برای تحویل در ماه اوت کاهش خواهد داشت که بیانگر اولین کاهش در ظرف ۱۸ ماه است. به هرحال یک منبع دیگر در اروپای شمالی ترس از این دارد که کاهش هزینه اضافی آلیاژی زمینه‌ساز این خواهد بود که یکبار دیگر کارخانه‌ها قیمت پایه خود را افزایش دهند و این امکان وجود دارد که پس از تابستان قیمت پایه کارخانه‌ها افزایش پیدا کند.