تردید در مورد رشد قیمت مس بالا گرفت
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با افزایش ۹/۱‌درصدی به ۷۶۵۰ دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با ۶/۲‌درصد کاهش به ۱۱۴ هزار و ۷۰۰ تن رسید. کاهش موجودی‏های مس در هر ۳ بورس معتبر جهانی (لندن، شانگهای و نیویورک )، کاهش ارزش دلار، اعتصابات و مناقشات کارگری و عوامل تکنیکی از جمله دلایل افزایش قیمت مس در هفته گذشته بودند. پس از معاملات لندن، در نیویورک قیمت ۳ماهه مس به ۷۷۱۵ دلار هم رسید و در نهایت در قیمت ۷۶۶۰دلار بسته شد.

در اواخر هفته، اکثر معامله‏گران توجه خود را به کاهش موجودی‏ها معطوف داشتند. موجودی‏های نیویورک به 22هزار و 123 تن کاهش یافت. موجودی‏های شانگهای هم با 6/5‌درصد کاهش به 90 هزار و 617 تن رسید که این بیشترین کاهش در 6 ماه گذشته محسوب می‌شود. معامله‏گران در شانگهای انتظار دارند که در هفته آینده موجودی‏ها مجددا 6000 تن کاهش یابند. یکی از دلایل کاهش موجودی‏ها در شانگهای صادرات مجدد عنوان می‏شود، که به دلیل کاهش تفاضل قیمت داخلی در چین و قیمت صادراتی، فروش صادراتی از برخی انبارها را مقرون به صرفه کرده است.
مناقشات کارگری در پرو و شیلی هم در افزایش قیمت موثر بوده‏اند. اما معامله‏گران معتقدند که این مناقشات در قیمت‏های فعلی درج شده است. یادآوری می‏شود که کارگران معدن Callohousi در شیلی که ۴۴۰ هزار تن ظرفیت تولید دارد ممکن است پس از ۴ ژولای دست به اعتصاب بزنند. همچنین در برخی از معادن شرکت کودلکو شیلی هم اعتصابات ادامه دارد. به گزارش ICSG مصرف مس در ۳ ماهه اول سال جاری میلادی ۱۴۰ هزار تن بیشتر از تولید بوده است. اما افزایش قیمت مس، تا حدی به دلیل نگرانی در مورد کاهش ساخت و ساز در ایالات متحده و رشد اقتصادی کند در این کشور، تعدیل یافته است.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت آلومینیوم با افزایش ۱‌درصدی به ۲۶۸۶دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با کاهش ۳/۰درصدی به ۹/۸۲۴هزار تن رسیدند. به نظر می‏رسد که آلومینیوم به نوسات کم‏دامنه خود ادامه می‏دهد.
همچنین انتظار می‏رود که تولید آلومینا در 12 ماه آینده در استرالیا با 10‌درصد افزایش به 5/20میلیون تن برسد. در 12 ماه گذشته تولید آلومینا در این کشور با 5 درصد افزایش به 7/18میلیون تن رسید. بنا بر پیش‏بینی مرکز تحقیقات مواد معدنی استرالیا ممکن است قیمت نقدی آلومینا با 24‌درصد کاهش به 330دلار برای هر تن برسد و در سال آینده نیز مجددا کاهش یابد.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با کاهش 4/6‌درصدی به 3301دلار هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با 4/0‌درصد کاهش به 73هزار تن رسیدند. با کاهش قیمت روی در چین به دلیل مازاد تولید، صادرات روی از چین در حال افزایش است و ممکن است در ماه ژوئن این صادرات به 30هزار تن رسیده باشد. در ماه مه و آوریل صادرات چین در حدود 10هزار تن برآورد شده است. که دلیل صادرات کمتر در این دو ماه قیمت بالای روی در چین در آن زمان بوده است. همچنین شرکت چینی Hengyue احداث کارخانه ذوب 100هزار تنی را در دست اجرا دارد که فاز اول آن با تولید 20هزار تن با هزینه 8/7میلیون دلار تا آخر سال‌جاری آماده می‌شود. کل پروژه تقریبا 30میلیون دلار هزینه در بردارد. شرکت Xstrata برای بهره‏برداری از معدن Handlebar Hill در استرالیا با هدف برداشت 75/1میلیون تن ماده معدنی در سال قصد سرمایه‏گذاری به مبلغ 60میلیون دلار را دارد. کارخانه تولید کنسانتره Mount-Isa که متعلق به این شرکت است نیز در حال افزایش ظرفیت تولید کنسانتره از 5/6میلیون تن به 8میلیون تن است.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با 6/4‌درصد افزایش به 2 هزار و 647دلار برای هر تن افزایش یافت و موجودی‏های سرب لندن با 7/0‌درصد افزایش به 1/45هزار تن رسید. در هفته گذشته قیمت سرب با نوسانات بالا همراه با حجم کم معاملات مواجه بود. به نظر می‏رسد که روند معاملات همراه با ترس، به دلیل رسیدن قیمت به سطوح بسیار بالا قابل درک است.
ممکن است که تولید سرب در چین در ۶ ماهه دوم سال‌جاری کاهش یابد. افزایش قیمت کنسانتره و خاک باعث شده است تا تولیدکنندگان کوچک در چین، به دلیل ترس از کاهش ناگهانی قیمت، واردات کنسانتره سرب را قطع کنند. بسیاری از کارخانجات ذوب با ۵۰ تا ۷۰‌درصد ظرفیت فعالیت می‏کنند. کارخانجات ذوب در چین ۶۰‌درصد از کنسانتره مورد نیاز خود را وارد می‏کنند. با وجود افزایش قیمت کنسانتره، انتظار می‏رود که تولیدکنندگان بزرگ‌تر (تولید سالیانه بیش از ۱۰۰هزار تن) با هدف از دست ندادن بازار سطح فعالیت خود را کاهش ندهند. تا زمانی که قیمت سرب در سطوح بالا باقی بماند، این تولیدکنندگان جریان نقدینگی مناسبی را خواهند داشت. همچنین با اعمال مالیات بر صادرات ۱۰‌درصدی از اول ماه ژوئن، ممکن است که فروش داخلی در چین به صرفه‏تر از صادرات باشد، که این خود به روند افزایشی قیمت جهانی سرب کمک می‏کند. در ۵ ماه اول سال جاری صادرات سرب چین با ۲۲‌درصد کاهش به ۴۴هزار تن رسیده است. تقاضای داخلی در چین به دلیل رشد بالای صنعت اتوموبیل‏سازی قدرتمند بوده است.
نیکل
قیمت نیکل در هفته گذشته با ۷/۴‌درصد کاهش به ۳۷هزار و ۶۰۵دلار برای هر تن رسید و موجودی‏های لندن با ۱/۱‌درصد کاهش به ۹/۸ تن رسیدند. UBS در گزارش اخیر خود تقاضا برای نیکل را تا حدی ضعیف‏تر از آنچه انتظار می‏رفت پیش‏بینی می‏کند.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید