تازه‌ترین پیش‌بینی از قیمت فلزات در سال آینده

گروه بورس‌فلزات- در سالی که افزایش قیمت و تغییرات آن بی‌سابقه بوده است، گروه کارشناسی MBR تحولات بازارهای فلزات پایه نظیر مس، آلومینیوم، سرب و غیره را بررسی کرده است که گزارش آن در پی می‌آید: آلومینیوم

در دو نیمه سال‌جاری در بازار بورس‌فلزات لندن حوادث زیادی رخ داد. داستان اصلی در پنج ماه اول سال است که با بازار بسیار پررونقی مواجه بودیم و فعالیت شدید واسطه‌ها آن را تکمیل کرد، به طوری که تحولات پیچیده آن منتهی به اوج جدید قیمت‌های آلومینیوم تا ماه مه شد.

از ماه مه داستان به تدریج تغییر یافت و نگرانی در خصوص تورم و رشد اقتصادی باعث شد تا تقاضا کاهش یابد. با چشم‌اندازی نامشخص واسطه‌گران امید خود را نسبت به فلزات از دست دادند که موجب تغییرات شدید و افت قیمت‌ها شد. آلومینیوم نسبت به گذشته از افت قیمتی شدیدی رنج برده است.

قیمت رسمی آلومینیوم LME در ۱۱ماه مه به اوج ۳۲۴۰دلار در هر تن رسید. اما از آن به بعد قیمت به ۲۷۰۰-۲۴۰۰ کاهش پیدا کرد. در اواخر ماه سپتامبر موجودی بازار بورس‌فلزات لندن در سطح ۷۰۰هزار تن متوقف شد.

با توجه به اینکه انتظار می‌رفت تولید و مصرف چین در سطح بالایی باقی بماند، تقاضای جهان غرب نیز می‌تواند در نیمه دوم سال ۲۰۰۶ و در سال ۲۰۰۷ کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. با افزایش عرضه زیاد آلومینیوم به بازار قیمت این کالا می‌تواند تحت فشار قرار گیرد.

پیش‌بینی می‌شود که امسال در بازار جهانی با ۳۴۷هزار تن کمبود آلومینیوم مواجه باشیم که در سال ۲۰۰۷ به دلیل رشد عرضه و رشد اندک تقاضا با ۸۵هزار تن عرضه مازاد مواجه شویم. تخمین زده می‌شود که قیمت میانگین نقد LME امسال از ۲۵۱۲دلار در هر تن به ۲۲۷۰دلار در هر تن در سال ۲۰۰۷ تنزل پیدا کند.

مس

بازار مس در سال ۲۰۰۶ گرم‌ترین و بالاترین قیمت را داشته است به طوری که شروع فوق‌العاده آن در آغاز سال قیمت نقد آن را به ۸۷۸۸دلار در هر تن و به ۸۵۹۰ در هر تن قیمت سه‌ماه در ۱۲ ماه مه رسانید و پس از آن به طور طبیعی این قیمت تعدیل شد، اما قیمت نقد به زیر ۶۷۲۵دلار در هر تن نرسیده و به طور کل بالای ۷۰۰۰دلار در هر تن قرار گرفت که دلیل آن کمبود ملموس این فلز بوده است.

موجودی مس LME در آغاز سال زیر یکصد هزار تن بود و به زیر ۸۹۶۰۰تن در ماه ژوئیه رسید. از آن به بعد به تدریج به ۱۲۴هزار تن در اواخر ماه سپتامبر افزایش یافت. اما این رقم هنوز نشان‌دهنده کمبود آن در بازار است. عامل اصلی این کمبود مشکلات تولید در بزرگ‌ترین معادن است که از میزان عرضه این فلز در حد قابل ملاحظه‌ای کاسته است. از این مشکلات می‌توان به اعتصابات در معادن شیلی، مکزیک و اندونزی اشاره کرد.

به نظر می‌رسد که در پایان سال نیز بازار مس به دلیل هجوم خریداران چینی با کمبود مواجه شود.

با توجه به این شرایط احتمالا امسال قیمت‌ها کاملا بالای ۷هزار دلار در هر تن بوده و به طور متوسط قیمت نقد آن ۶۹۵۱ دلار در هر تن باشد.سال آینده تخمین زده می‌شود قیمت به دلیل افت تقاضا و بالا رفتن عرضه به ۶۲۲۵ دلار در هر تن تنزل پیدا کند.

معادن دنیای غرب (به جز چین و کشورهای CIS) احتمالا تولیدات خود را با ۷/۸ درصد افزایش در سال ۲۰۰۷ به ۳۰/۱۲میلیون تن برسانند، به طوری که تولید مس تصفیه شده با ۷/۶درصد افزایش به ۲۴/۱۳میلیون تن برسد.

مصرف مس تصفیه شده دنیای غرب طبق پیش‌بینی با ۱/۲درصد افزایش به ۷۵/۱۲میلیون تن خواهد رسید.

سرب

قیمت سرب اوایل امسال افزایش پیدا کرد به طوری که قیمت نقد LME آن به ۱۴۴۸ دلار در هر تن در روز دوم فوریه رسید، اما پس از آن روند منفی شده و به یک هزار دلار در هر تن کاهش پیدا کرد.

ولی اخیرا مجددا روند صعودی به خود گرفته و به ۱۴۰۰ - ۱۳۰۰ دلار در هر تن رسیده است.

با افت موجودی انبارهای LME شرایط تغییر کرده قیمت‌ها افزایش یافته است.موجودی در اوایل سال، ۴۲هزار تن بود که به ۱۱۷هزار تن در اواسط ژوئن رسید و از آن به بعد در پایان سپتامبر به ۷۰هزار تن تنزل پیدا کرد.

به میزان تولید سرب تصفیه شده چینی‌ها افزوده می‌شود و به نظر می‌رسد که این افزایش مستمر باشد.کل تولید سرب تصفیه شده در هفت ماه اول سال ۴۸۷/۱میلیون تن بود که ۹/۱۸درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن افزایش داشته و متناسب با ۷/۱۷درصد افزایش تولید کنسانتره سرب داخلی می‌باشد.

انتظار می‌رود که سال آینده تقاضای جهانی پس از سال مطلوب ۲۰۰۶ کاهش پیدا کند.

همزمان افزایش تولید سریع استمرار خواهد داشت و موجب خواهد شد که سال آینده بازار به سمت مازاد تولید حرکت کرده و افزایش قیمت‌ها را متوقف نماید.

در حقیقت این بازار امسال با مازاد مواجه خواهد شد، اما به طور استثنایی تولید معادن خصوصا در استرالیا پایین است و به دلیل شرایط نامطلوب آب‌وهوایی تقاضا بیش از انتظار بالا رفته است.

سال آینده معادن استرالیا پس از مشکلات سال ۲۰۰۶ تولیدات خود را افزایش خواهند داد و چشم‌انداز بلندمدت برای عرضه کنسانتره در خارج از چین به نظر مطلوب‌تر می‌رسد.

متال بولتن پیش‌بینی می‌کند که قیمت میانگین نقد LME امسال ۱۱۵۴ دلار در هر تن بوده و به ۹۶۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۰۷ کاهش پیدا کند.

نیکل

پس از اوج قیمت آن در ماه مه در کنار سایر فلزات پایه، این فلز توانست خود را از سایر فلزات جدا کرده و در اواخر سال همه روزه به قیمت‌های بالا و جدیدی دست یابد که دلیل اصلی آن مشکلات تولیدی آن بوده است.

شروع قیمت آن ۱۳۵۰۵ دلار در هر تن بود که قیمت نقد LME در ۳۱ ماه مه به ۲۳۱۰۰ دلار در هر تن رسید، سپس مجددا افزایش یافته به اوج ۳۴۷۵۰ دلار در هر تن (۲۹۷۰۰ دلار در هر تن قیمت سه ماهه) در ۲۴ ماه اوت رسید.

کمبود فیزیکی این فلز به خوبی توسط افت شدید موجودی انبارهای LME محسوس شده است که در شروع سال، ۳۶ هزار تن بود و در اواخر

ماه مه به ۲۰هزار و در اواخر ماه ژوئن به ۱۰هزار تن و در ۲۸ ژوئیه به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۴۱۲۸ تن رسید. نیکل نیز مانند مس از مشکلات عرضه از جمله اعتصابات طولانی معادن و سایر حوادث (تعطیلات) و مشکلات فنی در سایر مناطق جهان رنج برده است. پیش‌بینی می‌شود که مصرف جهانی نیکل تصفیه شده در سال ۲۰۰۷ با ۴/۵درصد افزایش به ۱/۳۹۵میلیون تن برسد که تولید جهانی تصفیه شده آن با ۵/۷درصد افزایش ۳۹۸/۱میلیون تن خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که میزان کسری ۲۲هزار تن امسال به ۳ هزار تن مازاد تولید در سال ۲۰۰۷ مبدل شود و با افزایش قیمت فولاد ضدزنگ به دلیل بالا رفتن قیمت نیکل ممکن است تقاضا برای فولاد ضد زنگ و نیکل کاهش یابد، اما به نظر می‌رسد که با افزایش تقاضای بخش صنایع هوایی این افت تقاضا جبران شود.این امکان وجود دارد که بازار نیکل در کوتاه مدت نوسان داشته باشد، چون هنوز میزان موجودی انبارها پایین است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت میانگین نقد ۲۲۵۰۳دلار در هر تن امسال و ۱۹۵۰۰دلار در هر تن در سال ۲۰۰۷ کاهش یابد.

قلع

شاید قلع مانند سایر فلزات آغاز چندان خیر‌ه‌کننده‌ای نداشته است، اما به طور کل از شرایط خوب و قیمت‌های بالایی برخوردار بوده است. مثلا قیمت نقد آن در شروع سال از ۶۶۰۰دلار در هر تن به ۹۷۵۰دلار در هر تن در ۱۲ ماه مه رسید. از آن به بعد با قیمتی بین ۹۰۰۰-۸۰۰۰دلار در هر تن دادوستد شده است.

میزان موجودی LME در شروع سال ۱۷۰۰۰تن بود که به تدریج به ۱۱۵۰۰تن تنزل پیدا کرد.

در سال‌های اخیر تقاضا برای این فلز هم همواره افزایش پیدا کرده است و دلیل عمده آن کاهش میزان مصرف سرب در صنایع لحیم‌کاری در اتحادیه اروپا از این سال بوده که تاثیر زیادی نیز روی میزان صادرات تجهیزات الکترونیکی/ الکتریکی کشورها به اتحادیه اروپا گذاشته است. این شرایط موجب گردید که مواد لحیم‌کاری با ۶۰درصد قلع جای خود را به آلیاژ‌هایی با بیش از ۹۶درصد قلع بدهد. مصرف جهانی قلع در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل ۱۷درصد افزایش نشان می‌دهد.

اگرچه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده قلع در جهان است، اندونزی نیز نقش کلیدی در بازار این کالا دارد، چون این کشور دارای تعداد زیادی تولیدکننده کوچک قلع است که با توجه به شرایط بازار فعالیت‌های خود را در بازار آغاز یا متوقف می‌کنند. این فعالیت‌ها شامل استخراج معادن تا واحدهای ذوب را شامل می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قلع در اندونزی شرکت PT Timab است که از دولت خواسته است فعالیت آنان را منظم کند که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. در نتیجه اخیرا تولید معادن اندونزی با تولیدات چین در حال رقابت بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که کل فروش یا عرضه غرب با ۴/۸درصد افزایش سال آینده به ۲۶۱۰۰۰تن برسد.

و مصرف قلع تصفیه‌شده غرب با ۸/۳درصد افزایش به ۲۵۲هزار تن برسد. قیمت نقد LME احتمالا امسال به طور میانگین به ۸۳۱۶دلار در هر تن و سال آینده به ۶۹۸۰دلار در هر تن افزایش پیدا کند.

در شروع سال قیمت نقد روی زیر ۲۰۰۰دلار در هر تن بود و در ۱۱ماه مه قیمت آن با دو برابر افزایش به ۳۹۹۰دلار در هر تن رسیده و از آن زمان تاکنون به دلیل کمبود آن در بازار در سطح ۳هزار دلار باقیمانده است. موجودی LME همواره به کاهش بوده است به طوری که از ۳۹۳هزار تن در آغاز ماه ژانویه به ۱۵۰هزار تن در اواخر ماه سپتامبر تنزل پیدا کرده است.

متال بولتن پیش‌بینی می‌کند که تولید دنیای غرب با ۹/۸درصد افزایش از ۸۲۹/۶میلیون تن در این سال به۴۳۵/۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ خواهد رسید، حال آنکه تولید روی تصفیه‌شده غرب با ۷/۷درصد افزایش از ۶۰۷/۶میلیون تن به ۱۱۵/۷میلیون تن خواهد رسید. مصرف روی تصفیه‌شده نیز احتمالا با ۷/۵درصد افزایش به ۷۳۵/۷میلیون تن در سال ۲۰۰۷ برسد.

با توجه به حجم تجارت روی در کشورهای بلوک شرق سابق هنوز احتمال کمبود این کالا در بازار در سال آینده وجود دارد، چون کل عرضه ۷۷۵/۷میلیون تن و کل تقاضا ۰۳۵/۸میلیون تن است. پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت نقد LME امسال ۳۲۱۵دلار در هر تن باشد که در سال ۲۰۰۷ به ۴هزار دلار در هر تن افزایش خواهد یافت. روی نیز همانند سایر فلزات پایه از بازار مطلوبی برخوردار خواهد بود حتی با وجود قیمت‌های بالای آن پروژه‌ها و طرح‌های توسعه مختلفی در صنایع روی در دست اجرا می‌باشد. جدول زمانی اکثر این پروژه‌ها طولانی‌مدت است و در آینده نزدیک تاثیر چندانی روی بازار آن نخواهد گذاشت.در بلندمدت پیش‌بینی می‌شود که مصرف این کالا خصوصا در چین افزایش پیدا کند و تاثیر منفی‌ اندکی از جانب جایگزین‌های این فلز مشهود است. اما علاوه‌بر مصرف، چین توانایی زیادی نیز برای تولید کنسانتره روی و روی تصفیه‌شده در بلندمدت دارد، چون بیشترین رشد ظرفیت‌ واحدهای ذوب روی در جهان در این کشور خواهد بود.