بورس کالا در بلاتکلیفی

گروه بورس فلزات - زهرا مسافر: با گذشت چهار ماه از پذیره نویسی و مجمع موسسان شرکت بورس کالا، شاهد هستیم که این بورس هنوز در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برد. در‌حال‌حاضر ۵ عضو هیات‌مدیره بورس کالا مشخص شده و به دلیل رد صلاحیت نماینده شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان و توسعه معادن روی تشکیل و راه‌اندازی این بورس با تاخیر و با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص تاخیر در روند شکل‌گیری شرکت بورس کالا گفت: طبق قانون سازمان بورس باید نهادهای مالی فعال را تحت نظارت داشته باشد که از جمله می‌توان نظارت بر زمینه‌های تخصصی و حرفه‌ای اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت‌های فعال در بازار سرمایه مانند کارگزاران شرکت‌های بورسی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد. حسین خزلی خرازی افزود: بر این اساس سازمان بورس باید اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های کارگزاری و یا تمام نهادهای مالی که در قانون جدید تعریف شده‌اند را تعیین صلاحیت کند که این امر مستلزم زمانی طولانی است.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه آذر ماه سال ۸۵ سازمان بورس نمره علمی و شفاهی مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ بورس کالا را باید مشخص کند که براساس آن فرمولی مرکب از سابقه تحصیلات علمی و تجربیات مرتبط اعضا با بازار سرمایه است.

به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، چنانچه فردی بخواهد به سمت مدیرعاملی و یا اعضای هیات‌مدیره نهادهای فعال شود باید حداقل از ۷۰ امتیاز برخوردار شود که در این میان برخی از نمایندگانی که از سوی نهادهای مالی معرفی شده‌اند شرایط لازم برای احراز را ندارند و نتوانستند امتیاز لازم را کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای نمایندگان معرفی‌کننده از سوی نهادهای مالی نیز بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: افرادی که از حسن‌شهرت در بازار برخوردار نباشند و در عملکرد قبلی آنها سوء‌سابقه وجود داشته باشد در شرکت‌های جدید سرمایه‌گذاری نمی‌توانند فعالیت کنند.

خرازی تاکید کرد: افرادی که عملکرد خوبی در بازار نداشته، انحرافات زیادی در قیمت‌ها ایجاد کرده و سود‌های کلانی با هزینه ضرر انبوهی از مردم به دست آورده‌اند نباید وارد بورس شوند.

وی گفت:‌ بورس کالا که از نقاط ضعف زیادی برخوردار است، اعضای آن باید از حداقل دانش بازار سرمایه برخوردار باشند تا بتوانند با استفاده از مشاوران قوی به کسب این دانش بپردازند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص آغاز فعالیت شرکت بورس کالا، افزود: چنانچه تا آخر خردادماه جاری نهادهای مالی نسبت به معرفی افرادی که در صلاحیت سازمان بورس باشند اقدام نکنند، شرکت بورس کالا فعالیت خود را با ۵عضو آغاز خواهد کرد.

وی تاکید کرد: نهادهای مالی فقط تا پایان خردادماه جاری فرصت دارند که افراد مورد صلاحیت را به سازمان بورس معرفی کنند.

وی تصریح کرد: طبق قانون تجارت در نخستین نشست رسمی هیات‌مدیره، باید رییس، نایب‌رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت بورس کالا مشخص شود، بنابراین تا هیات‌مدیره به طور رسمی تشکیل جلسه ندهد، در خصوص مدیرعامل نمی‌توان نظری داد.

دبیر کانون سهامدارن حقیقی نیز با انتقاد از روند شکل گیری بورس کالا گفت به رغم گذشت حدود چهار ماه از پذیره‌نویسی و مجمع موسسان شرکت بورس کالا متاسفانه تا کنون روند شکل گیری شرکت بورس کالا از روند مناسبی برخوردار نبوده و روند اجرایی شکل گیری این شرکت نیر بسیار کند است.

ابوالفضل متین افزود: به علت نوع فعالیت شرکت بورس کالا، و فعالیت حداقل بورس کشاورزی، بورس فلزات در مجموع شرکت بورس کالا توجه به راه‌اندازی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید نسبت به پیگیری و شکل‌گیری آن از سوی سازمان بورس به عنوان مقام ناظر سرعت بیشتری داده شود.

وی زمان چهارماه را برای انجام مقدمات اجرایی شدن این شرکت طولانی دانست و تصریح کرد: چنانچه هیات‌مدیره منتخب مجمع نسبت به قبولی هیات‌مدیره و دیگر مسایل احتمالی، مشکلاتی دارند اعلام کنند چرا که هم اکنون مسوولیت راه اندازی شرکت بورس کالا با هیات‌مدیره انتخابی مجمع موسسان است.

یک مقام آگاه نیز با اشاره به تاخیر در راه اندازی شرکت بورس کالا خاطر نشان کرد: نمایندگان معرفی شده از سوی ذوب آهن اصفهان و شرکت توسعه معادن روی تا کنون تایید صلاحیت نشده‌اند که باید مراحل تایید صلاحیت این دو عضو حقوقی که از اعضای هیات‌مدیره هستند هر چه زودتر مشخص شود.

وی ادامه داد: باید هر چه زودتر شرکت بورس کالا تشکیل و از بلاتکلیفی خارج شود چرا که مسوولیت اعضای هیات‌مدیره در مجمع موسسان بسیار سنگین بوده و حتی اگر نمایندگان معرفی شده از طرف این شرکت‌ها بر طبق چارچوب‌های سازمان بورس و مقررات آن سازمان صلاحیت مورد نظر را ندارند با جایگزینی و معرفی افراد جدید هر چه سریعتر نسبت به شکل گیری شرکت بورس کالا اقدام کنند.

به گفته این مقام آگاه با توجه به مسوولیت هیات‌مدیره انتخابی که راه اندازی و فراهم کردن مقدمات اولیه شرکت بورس کالایی است گفت: بر این اساس تمام پذیره نویسان و سهامداران این شرکت توقع دارند تا هر چه سریعتر نسبت به اجرایی شدن شرکت بورس کالا اقدام شود.

وی تاکید کرد: سازمان بورس نیز به عنوان مقام ناظر باید نسبت به پیگیری این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهد.

از سویی دیگر دبیر کل بورس کالای کشاورزی در پی تاخیر در راه‌اندازی شرکت بورس کالا معتقد است با توجه به اینکه راه‌اندازی این شرکت کار جدیدی است، بنابراین تاخیر چند ماهه نمی‌تواند دلیلی بر عدم کارایی محسوب شود.

احمد کبیری در گفت‌وگو با ایسنا بررسی صلاحیت نمایندگان هیات مدیره را دلیل تاخیر در راه‌اندازی شرکت بورس کالا عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در دهه اول تیرماه جاری مسایل حل شده و شرکت راه‌اندازی شود.

وی راه‌اندازی شرکت بورس کالا را کار جدیدی دانست و تصریح کرد: با توجه به این که این نوع کارها زمان بیشتری از کارهای تجربه شده می‌طلبند، بنابراین مدت زمانی که گذشته نمی‌تواند مشکل خاصی را ایجاد کند.

دبیر کل بورس کالای کشاورزی ادامه داد: از بین ۷نفر عضو معرفی شده به سازمان بورس تاکنون بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای و فنی پنج‌نفر تمام شده و به نظر می‌رسد مابقی آنها طی یک تا هفته آینده نیز کارهای خود را انجام و هیات مدیره رسما در تیرماه فعالیت خود را آغاز کند.

کبیری افزود: پس از تشکیل هیات مدیره، مدیر عامل شرکت بورس کالا انتخاب خواهد شد و پس از ثبت شرکت، مدیریت جدید نظارت شرکت بورس کالا را بر عهده خواهد گرفت.