آینده بازار، نحوه فروش در بورس فلزات و وضعیت قیمت آلومینیوم

آزاده حسینی

گروه بورس فلزات- چندی است که آلومینیوم در بورس فلزات تهران بسیار نامنظم مبادله می‌شود و این به آن معنی است که یا عرضه آن از سوی تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد و یا در صورت عرضه به دلیل عدم توافق با خریداران مبادله نمی‌شود البته عرضه سهام آلومینیوم ایران در بورس اوراق بهادار یکی از عللی بود که شرکت ایرالکو را بابت افت قیمت آلومینیوم در رینگ مبادلاتی تهران نگران می‌کردکه البته با کشف قیمت این محصول در مبادلات بیستم خرداد ماه و عرضه سهام آن در بورس اوراق بهادار این مشکل یعنی تعیین نرخ فروش از سوی ایرالکو در مبادلات بورس فلزات تقریبا حل شده است. به همین بهانه با مدیر فروش شرکت آلومینیوم ایران، آقای محسن لک، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که متن زیر شرح گفت‌وگو با ایشان است. لطفا در خصوص مشکلاتی که ایرالکو طی سالجاری و سال گذشته با آن مواجه بوده و بر روند مبادلات آن در بورس فلزات نیز تاثیرگذار بوده است، توضیح دهید.

با ادامه فشارهای محیط زیست استان مرکزی، در کل ایرالکو با ۲۰هزار تن کاهش تولید مواجه بوده که بر روند مبادلات آن نیز تاثیرگذار بوده است. اما چنانچه محیط زیست با توجه به شرایط کشور و مشکلاتی که توسط قدرت‌های جهانی به ما تحمیل شده، از ادامه فشار بر تعطیلی خطوط احیا منصرف شود امسال حداقل ۳۰هزار تن تا پایان شهریور ماه به بازار عرضه اضافه خواهد شد و بخش اعظمی از مشکلات این بازار حل خواهد شد.

نوسان قیمت آلومینیوم در این یک ماه اخیر بسیار مشهود بوده، دلیل آن چیست؟

نوسان قیمتی در سطح جهانی نیز وجود دارد و گاهی در کمتر از ۲۵روز حتی تا ۷۰۰دلار تغییر را در بازارهای جهانی شاهد بودیم به عنوان مثال در ۱۱مه ۲۰۰۶ نرخ آلومینیوم به صورت خرید نقدی در بورس فلزات لندن ۳هزار و ۲۷۵دلار بود و در هفتم ژوئن ۲۰۰۶ به نرخ دوهزار و ۴۸۰دلار کاهش پیدا کرد.

اما قیمت‌گذاری محصولات، مادر رینگ مبادلاتی بورس فلزات بر اساس نظام عرضه و تقاضا استوار است و چنانچه عرضه بر تقاضا برتری داشته باشد رقابت فروشندگان در یافتن بازار شکل می‌گیرد و اگر تقاضا از عرضه پیشی گیرد رقابت بر سر تصاحب کالا بین خریداران به وجود می‌آید به هر صورت نرخ در فرآیند رقابت مشخص می‌شود و در شرایط عادی با توجه به میزان تولید داخلی با تنظیم تعرفه می‌توان نوسان قیمت را با روند جهانی آن هماهنگ کرد.

در حال حاضر تعرفه‌ای برای واردات آلومینیوم وجود دارد یا خیر؟

با توجه به اینکه در دنیا نیز از مکانیزم تعرفه شناور برای به حداقل رساندن نوسان قیمت در داخل هر کشوری استفاده خاصی می‌شود در کشور ما نیز بایستی با استفاده از اهرم تعرفه منافع طرفین بازار عرضه و تقاضا را دید و از این طریق میزان واردات را به نفع این بازار خریدار، فروشنده و در کل مصرف‌کننده و تولید کننده کنترل کرد البته همه اینها در شرایط عادی صادق است در حال حاضر که تعرفه‌ای برای ورود آلومینیوم وجود ندارد این بازار باید در خود تعادل ایجاد کند، در سال ۸۴رقابت به حدی بود که ما برای فروش چاره‌ای جزء انتخاب مکانیزم فروش اعتباری (مدت‌دار) و پذیرش ریسک‌های آن را نداشتیم.

با این تفاسیر وضعیت قیمت‌ها را در سال جاری چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به عواملی چون میزان تعرفه بر واردات یا صادرات کشورهای تعیین‌کننده و موثر در بازارهای جهانی رشد اقتصادی کشورهایی که در تولید یا مصرف آلومینیوم نقش عمده‌ای دارند و قیمت انرژی، قیمت آلومینا و کک و برابری ارزش دلار در برابر یورو و یوان به نظر می‌رسد قیمت این فلز در سال جاری کاهش شکننده‌ای نداشته باشد. همچنین تغییر حجم انبارها رابطه مستقیمی با تغییر قیمت دارد، به طور مثال نرخ متوسط فروش نقدی آلومینیوم در سال ۲۰۰۶ در هر تن ۲۵۶۶دلار و نرخ سه ماهه ۲۵۹۲دلار بود، امسال نیز تا بیستم آوریل ۲۰۰۷ به ترتیب ۲۸۰۲دلار و ۲۷۶۳دلار بوده است.

میزان تولید آلومینیوم در سال جاری به چه میزان پیش‌بینی می‌شود؟

امسال پیش‌بینی می‌شود (چنانچه خطوط دیگری مشمول تعطیلی نشود) ایرالکو و المهدی حدود ۲۴۰هزار تن تولید کرده و حداکثر ۶۰هزار تن صادر خواهیم کرد «بابت تعهدات قبلی» که نیاز بازار تقاضا حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار تن برای شمش و انواع محصولات آلومینیومی خواهد بود.

آیا اطلاعات جامع و کاملی از میزان تولید و مصرف آلومینیوم در آمار در دنیا وجود دارد؟

میزان تولید آلومینیوم دنیا در سال ۲۰۰۵ معادل ۳۱میلیون و ۱۴۱هزار تن، در سال ۲۰۰۶ ،۳۳میلیون و ۴۴۸هزار تن و در سال ۲۰۰۷ برابر با ۳۴میلیون و ۶۹۴هزار تن بوده است که از این مقدار میزان مصرف جهانی در سال ۲۰۰۵ ۳۱میلیون و ۹۲۷هزار تن، در سال ۲۰۰۶، ۳۲میلیون و ۸۱۵هزار تن و در سال ۲۰۰۷ معادل ۳۳میلیون و ۲۶۵هزار تن بوده است.

بزرگ‌تریـــن تولیدکننده آلومینیوم کدام کشــــور است و سهم ایران از تولید آلومینیوم چقدر است؟

چین با حدود ۹میلیون تن، روسیه با ۳میلیون تن، آمریکا با ۲میلیون و ۲۰۰هزار تن، کانادا با دو میلیون و ۲۰۰هزار تن و استرالیا با تولید یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تن به ترتیب در رده‌های اول تا پنجم تولیدکنندگان بزرگ دنیا هستند و سهم ایران از تولید آلومینیوم تنها ۶۷/۰درصد است.

همچنین چین و آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های این فلز هستند.