رقص قیمت‌ها در بازار آهن

گروه بورس‌‌فلزات- زهرا مسافر، بعد از افزایش ناگهانی قیمت آهن آلات در روزهای آغازین سال ۸۶، این روزها بازار آهن شرایط بدون تنشی را می گذراند. آیا شرایط آرام در این بازار حفظ خواهد شد؟

بعد از تصمیمات دولت در اواسط ماه جاری مبنی بر اعمال ابزارهای لازم برای کنترل و ساماندهی بازار آهن، تا حد زیادی جو روانی ناشی از این تصمیم توانست از التهاب بازار آشفته تیرآهن و میلگرد بکاهد.

البته افزایش مجدد واردات فولاد و کاهش قیمت آهن در بورس‌‌فلزات در افت قیمت آهن در بازار غیر رسمی موثر بود.

بازار آهن طی روزهای اخیر با روند کاهشی رو به ‌رو است. با افت قیمت تیرآهن در بورس‌‌فلزات انتظار می رود که قیمت این کالا در هفته‌های آینده رشد چندانی نداشته باشد.

اما انتظار می رود در ماه آینده قیمت میلگرد بر عکس تیرآهن با اندکی رشد رو به رو شود.

در‌حال‌حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان تولید کننده عمده تیر آهن در کشور نقش عمده‌ای در افزایش یا کاهش قیمت این کالا در بازار دارد. به طوری که هر گاه این شرکت قیمت تیرآهن خود را در بورس‌‌فلزات کاهش داد شاهد روند رو به افت قیمت این کالا در بازار بودیم. از طرفی چون تولید عمده میلگرد در کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد بنابر این وقتی قیمت میلگرد در بازار کاهش می‌باید بخش خصوصی برای رهایی از ضرر شرایط را به نفع خود با افزایش قیمت تغییر می‌دهد. بنابراین انتظار می رود که تولیدکنندگان بخش خصوصی میلگرد تحمل کاهش قیمت این کالا را در بازار نداشته باشند و افزایش دوباره انواع سایزهای میلگرد در ماه‌های آینده دور از انتظار نیست.

دیروز یک منبع آگاه که ازفعالان بازار آهن آلات است از احتمال کاهش قیمت تیرآهن طی هفته آینده خبر داد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد افزود: هم اکنون هر تن شمش در بازار بین‌المللی به قیمت ۵۶۵‌دلار هر تن، تیرآهن ۴۷۵‌یورو و هر تن میگردد ۶۰۰‌دلار عرضه می شود که واردات آنها با احتساب هزینه‌های جانبی و عوارض ناشی از واردات برای تجار به هیچ وجه به صرفه اقتصادی نیست.

این منبع آگاه تصریح کرد، هم‌اکنون میانگین هر کیلو میلگرد در بازار داخلی ۶۳۰‌تومان است که این میزان براساس خریدهای ۲ ماه گذشته شمش فولاد بوده که به قیمت هرتن۴۸۰‌دلار خریداری شده است. و شرایط کنونی واردات شمش با قیمت‌های فعلی در بازارهای بین‌المللی و تبدیل آن به میلگرد اصلاً به صرفه نیست.

وی با اشاره به تکلیف دولت به ذوب آهن اصفهان مبنی بر خرده‌فروشی در بورس فلزات، خاطر نشان کرد: براین اساس هیچ خریداری به میزان ۲۰‌‌هزار تن از بورس فلزات خرید نمی‌کند که به این ترتیب تعداد فروشندگان افزایش می‌یابد.

این منبع آگاه اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان هر کیلو میلگرد تحویل یکم تیرماه سال جاری را به قیمت ۸۶۰‌تومان فروخته و این در حالی است که در روز یکشنبه به قیمت ۷۶۰‌تومان معامله شده است که برای این تاجر ضرر است.

به گفته وی دولت به شرکت‌های فولادی تکلیف کرده که به منظور جلوگیری از افزایش قیمت به میزان ۲۰۰هزار تن تیرآهن وارد کشور کنند که با فرض بر این که هر تن به قیمت ۵۰۰ یورو خریداری شده باشد هر تن تیرآهن با یوروی ۱۲۵۰ تومانی به قیمت ۶۲۵ تومان تمام خواهد شد که به اضافه ۵۰ تومان عوارض هر تن تیرآهن وارداتی به حدود ۷۰۰ تومان خواهد رسید که در این صورت با کسر ۱۰ تا۱۵ تومان مالیات از آن از سوی دولت به قیمت ۶۵۰ تومان تمام می‌شود. زیرا که بابت ۲۵ تومان ضرر دولت خود سوبسید خواهد داد.

این منبع آگاه گفت: در این میان هم‌اکنون قیمت هر تن میلگرد در بازارهای بین‌المللی ۶۰۰ دلار است که بر پایه دلار ۹۳۵ تومان قیمت تمام شده آن ۵۶۱ تومان خواهد بود که به اضافه ۱۱۰ تومان هزینه جانبی به ۶۷۰ تومان خواهد رسید.

وی افزود: چنانچه کارخانه‌های تولید کننده بخواهند با شمش هر تن ۵۶۵ دلار میلگرد تولید کنند با هزینه‌‌های جانبی هزینه تمام شده هر کیلو میلگرد در داخل به ۶۴۰ تومان خواهد رسید که برای این که تولید هر کیلو میلگرد برای کارخانه‌ها به صرفه باشد باید بالای ۶۵۰ تومان به فروش برسد. بنابراین افزایش قیمت میلگرد برای کارخانه‌ها امکان‌پذیر است.

وی با بیان این که در‌حال‌حاضر در مجموع از ۱۰۰هزار تن موجودی شمش در بنادر جنوبی کشور تنها ۵۰هزار تن آن قابل استفاده است و مابقی به علت عدم رعایت استانداردهای داخلی مرجوع می‌شود، افزود: بر این اساس با موجودی کنونی شمش در بنادر جنوبی کشور افزایش قیمت میلگرد پیش‌بینی می‌شود.

این منبع آگاه ضمن پیش‌بینی احتمال کاهش قیمت تیرآهن در هفته آینده در بازار تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا نیمه اول خرداد ماه سال جاری قیمت میلگرد با نوسان روبه‌رو نباشد اما از نیمه دوم خرداد ماه جاری احتمال افزایش قیمت میلگرد وجود دارد.

وی با تاکید بر این که به احتمال زیاد قیمت هر کیلو میلگرد بر پایه ۶۵۰ تومان باشد، خاطر نشان کرد: کمتر از این میزان به ضرر کارخانه‌های تولید کننده تمام خواهد شد.

این منبع آگاه گفت: موجودی کنونی شمش در بنادر جنوبی قابل توجه نیست و این کمبود موجب خواهد شد تا تجار شخصا اقدام به واردات میلگرد با سوبسید دولتی کنند.

وی با اشاره به احتمال کاهش قیمت تیرآهن طی هفته آینده افزود: به علت معامله یکشنبه گذشته در بورس فلزات قیمت تیرآهن افزایش نخواهد یافت.

قیمت انواع تیرآهن در تهران ۲۰درصد کاهش یافت

همچنین رییس اتحادیه آهن فروشان تهران از کاهش ۱۵ تا ۲۰درصدی قیمت انواع تیرآهن و میلگرد از اول فروردین ماه سال جاری تاکنون در بازار آهن تهران خبر داد.

«محمد آزاد» در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: هر کیلوگرم تیرآهن ۱۸هم‌اکنون در بازار تهران هشت هزار و ۵۰۰ریال، تیرآهن ۱۶هفت هزار و ۷۰۰ریال و تیرآهن ۱۴هفت هزار و ۵۰۰ریال به فروش می‌رسد.

وی گفت: این درحالی است که قیمت آهن در هفته‌های گذشته به ترتیب ۹هزار و ۳۰۰، هشت هزار و ۵۰۰ و هشت هزار و ۳۰۰ریال بوده است.

آزاد تصریح کرد: هر کیلوگرم انواع میلگرد تولید داخل و وارداتی نیز با قیمت شش هزار و ۴۰۰ریال و انواع ورق آهن، هفت هزار تا هفت هزار و ۱۰۰ریال عرضه می‌شود.

رییس اتحادیه آهن فروشان تهران در ادامه به میزان مصرف تیرآهن‌ در ایران اشاره کرد و گفت: سالانه حدود ۱۸میلیون تن انواع فولاد در کشور مصرف می‌شود.

آزاد، افزود: در حالی که حدود ۱۱میلیون تن تولید داخلی آهن است، هر ساله بیش از ۵/۶ تا هفت میلیون تن آهن وارد کشور می‌شود.

وی اضافه‌کرد: بیشتر آهن وارداتی از کشورهای آسیای میانه، اروپا و چین است.

وی تصریح کرد: کیفیت تیرآهن‌های تولید داخل به مراتب بالاتر از انواع خارجی وارداتی است.

وی با بیان اینکه قیمت‌آهن تولید داخل از نوع وارداتی گران‌تر است، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به ‌اینکه تمام مواد اولیه مورد نیاز تولید آهن در داخل وجود دارد، اما به دلیل وجود تقاضای زیاد قیمت آن بالاتر است.

رییس اتحادیه ‌آهن فروشان تهران با اشاره به اینکه موسسه‌ استاندارد تمامی آهن‌آلات وارداتی را کنترل و سپس اجازه ورود به بازار مصرف می‌دهد، خاطرنشان کرد: تمامی تولیدات داخلی آهن از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردارند.