پیش‌بینی رشد قیمت روی در بازارهای جهانی
گروه بورس فلزات- افزایش قیمت روی که در سال 2006 شدت گرفت تا سال جاری میلادی هم ادامه یافته است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد در سال گذشته میلادی در حالی قیمت روی در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشت که کارشناسان مهم‌ترین عامل آن را رشد تقاضا به واسطه رشد مصرف جهانی عنوان می‌کردند.
همچنین افزایش تقاضای فلز روی در چین به میزان ده درصد به دلیل افزایش سریع و مستمر مصرف فولاد گالوانیزه در این کشور و عدم صدور روی از این کشور هم از دیگر عواملی بود که در رشد قیمت این فلز بی‌تاثیر نبوده است.
کمبود مواد اولیه در دنیا و کاهش موجودی بورس فلزات لندن هم از دیگر عوامل تاثیر‌گذار در رشد قیمت روی بودند.
روی چهارمین فلز مورد استفاده بعد از آهن، آلومینیوم، مس است و از نظر فراوانی بیست‌وهشتیمن عنصر در پوسته زمین است.
مصرف اصلی این فلز برای گالوانیزاسیون یعنی پوشش دادن سطوح فولادی و آهنی در مقابل خوردگی است و محصولات گالوانیزه عمدتا در صنعت ساختمان و خودرو و مورد استفاده قرار می‌گیرند و از نظر کاربردی ۴۸درصد روی تولیدی در جهان در صنعت گالوانیزاسیون ۱۸درصد در تولید برنج به کار می‌رود.
بنابراین گزارش، نوسان قیمت این فلز تا قبل از سال 2005 میلادی بسیار اندک بود البته به تبع اینکه در بورس عرضه می‌شود قیمت آن نوسان داشت اما دامنه این نوسان اندک و در کوتاه‌مدت بود.
به طوری که میانگین قیمت روی در اواخر دهه ۹۰ از ۱۶۶۰ دلار حدود یک‌هزار دلار شد و در آغاز سال ۲۰۰۰ میلادی قیمت‌ها روند افزایشی یافتند به طوری که در سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی روی با نرخ یک‌هزار و ۲۲۴دلار مبادله شد، اما در اکتبر ۲۰۰۰ مجددا کاهش قیمت‌ها آغاز شده به طوری که در اواخر سال به مرز یک‌هزار و ۶۰دلار رسید.
اما در سال 2001 قیمت‌ها به قدری دچار افت شدند که روی با نرخ 800دلار در هر تن مبادله شد و دنیا را وارد یک بحران شدید کرد و این روند تا سال 2002 هم ادامه یافت.
این وضعیت معادن روی جهان را وارد رکود کرد و منجر به تعطیلی بسیاری از معادن جهان و بروز بحران‌های زیادی شد. البته سرانجام در سال ۲۰۰۳ روی از رکود خارج شده و از نرخ ۷۵۰دلار در اواخر سال به یک‌هزار دلار رسید.
جالب اینجا است که پس از گذشت 3سال مازاد عرضه روی جهان درس سال 2004 پایان یافت و با کسری عرضه نسبت به تقاضا مواجه شد و این کسری تا سال 2007 نیز ادامه پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود همچنان ادامه داشته باشد.


بر اساس این گزارش میانگین نرخ روی در مبادلات پایان سال 2004 معادل هر تن یک هزار و 400دلار و در پایان سال 2005 این قیمت به دو هزار و 500دلار رسید و در سال 2006 هم به مرز 4هزار دلار نزدیک شد.
قیمت روی در سال ۲۰۰۷ افزایش یافت به طوری که نرخ مبادلات آن در سال جدید میلادی از ۴هزار دلار هم فراتر رفت و پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران بر این است که روند افزایش قیمت‌ها طی چند ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد و نرخ آن به ۵هزار دلار در هر تن هم می‌رسد.
این گزارش حاکی است عمده روی که در دنیا تولید می‌شود در آسیا است که حدود 42درصد تولید روی جهان در این قاره است و 30درصد نیز مربوط به اروپا است، همچنین 19درصد تولید روی جهان در آمریکا انجام می‌شود و 6 و 2درصد به ترتیب مربوط به اقیانوسیه و آفریقا است. همچنین 27کشور محصول خود را در بورس فلزات لندن عرضه می‌کنند.
استرالیا، اتریش، بلژیک، کانادا، چین، چک و اسلواکی، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مکزیک، لهستان، روسیه، اسلواکی، اسپانیا، سوئد، تایوان، امارات، اکراین، انگلستان و آمریکا کشورهایی هستند که محصول روی خود را در بورس فلزات لندن عرضه می‌کنند.