دنیای اقتصاد- وزارت صنایع و معادن با تشکیل جلسه‌ای ویژه و با حضور نمایندگان بخش خصوصی و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده این محصول فولادی در روز پنج شنبه گذشته، به بررسی دلایل افزایش قیمت غیر منطقی انواع آهن در بازار پرداخت. تجار آهن اعتقاد دارند که روند افزایشی قیمت انواع آهن در بازار همچنان ادامه دارد. بازتاب افزایش قیمت آهن‌آلات در خبرگزاری‌ها

ضرب‌الاجل دولت برای ساماندهی بازار آهن

گروه بورس فلزات - افزایش قیمت آهن‌آلات در بازار باعث واکنش تجار و مصرف‌کنندگان این کالا شده است. معامله‌گران آهن نسبت به افزایش قیمت نظرات متفاوتی دارند.

خبرگزاری‌های داخلی هم دیروز با پرداختن به بحث افزایش قیمت‌ها هر یک با زاویه خاصی این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند.

خبرگزاری مهر طی گزارشی خبر از تشکیل جلسه نمایندگان بخش‌خصوصی و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آهن را داد. این خبرگزاری در ادامه به این موضوع پرداخته است که وزارت صنایع و معادن با تشکیل جلسه‌ای ویژه و با حضور نمایندگان بخش خصوصی و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده این محصول فولادی در روز پنج شنبه گذشته، به بررسی دلایل افزایش قیمت غیر منطقی انواع آهن در بازار پرداخت.

افزایش غیرمنطقی انواع آهن در بازار از ابتدای سال‌جاری تاکنون مقامات دولتی را بر آن داشت تا با بررسی وضعیت موجود، راهکار فوری برای خروج از وضعیت فعلی ارائه دهند.

گفته می‌شود در جلسه روز پنج شنبه مسوولان وزارت صنایع و معادن با نمایندگان بخش خصوصی و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده این محصول فولادی، عوامل موثر در افزایش قیمت انواع آهن در سال‌ جاری بررسی و مقرر شده به ‌زودی سیاست کنترلی و حمایتی دولت از این بازار افزایش یابد.

تجار آهن اعتقاد دارند که روند افزایشی قیمت انواع آهن در بازار همچنان ادامه دارد. به گفته آنان، افزایش قیمت انواع آهن به خصوص تیرآهن‌های درشت بسیار زیاد است به طوری که قیمت هر شاخه تیرآهن ۳۰ از ۷۰۰هزار تومان ۱۰ روز مانده به سال ۸۶ به یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

فعالان بازار آهن همچنین افزودند: قیمت هر شاخه تیر آهن ۲۷ از ۴۵۵هزار تومان روزهای پایانی سال گذشته به ۵۰۵هزار تومان در حال حاضر افزایش یافته است. قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ از ۱۲۵ به ۱۴۰هزار تومان، هر شاخه تیرآهن ۱۶ از ۱۵۵ به ۱۷۰هزار تومان و هر شاخه تیرآهن ۲۰ از ۳۱۰ به ۳۸۰هزار تومان در سال جاری رسیده است.

برخی فعالان بازار آهن جمع‌‌آوری آهن و احتکار آن توسط عده‌ای خاص را به عنوان دلیل گرانی آهن عنوان می‌کنند، البته نباید افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی را در افزایش قیمت آهن در بازار کشورمان بی‌تاثیر دانست.

همچنین علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام این که «با همکاری وزارت بازرگانی به دنبال کنترل بازار آهن در سال‌جاری هستیم»، گفت: مشکلات ما در زمینه تولید تیرآهن است، زیرا مصرف سالانه این محصول فولادی در کشور بالای ۲ میلیون و ۲۰۰هزار تن، ولی تولید آن بین یک میلیون و ۲۰۰هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن است.

وزیر صنایع و معادن در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعطای مجوز واردات آهن و فولاد در قانون بودجه ۸۶ به دستگاه‌های اجرایی، آیا این هدف در سال‌جاری محقق می‌شود و برای جلوگیری از احتکار این محصولات چه اقداماتی صورت خواهد گرفت؟ گفت: با کمک وزارت بازرگانی برنامه اورژانسی صورت گرفت و خریدها در سال گذشته به صورت سلف انجام شد.

وی با اشاره به این که با افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی واردات به صرفه نیست، اعلام کرد: در سال گذشته از طریق تحویل فوری به تعاونی‌هایی که از سوی وزارت بازرگانی معرفی می‌شدند، به کاهش قیمت و جلوگیری از احتکار کمک زیادی کردیم.

دکتر طهماسبی ابراز امیدواری کرد علاوه بر سیاست‌های اتخاذ شده از طریق فاینانس به منظور واردات توسط شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی، نسبت به اعطای مجوز واردات سلف و شمش در سال‌جاری برای تولیدکنندگان بخش‌خصوصی که تنها در بخش نورد سرمایه‌گذاری نموده اما در بخش تولید فولاد خام سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، اقدام کنیم.

وی در مجموع این طور نتیجه‌گیری کرد: «امیدواریم امسال یک بازار کنترل‌شده‌ای را شاهد باشیم.»

وزیر صنایع و معادن گفت: هم‌اکنون قیمت‌ها براساس مکانیزم بورس یعنی بازار عرضه و تقاضا تعیین می شود و ما طبق قانون موظفیم محصولات فولادی شرکت‌های دولتی را در بورس عرضه کنیم، البته چنانچه تقاضا بیشتر از عرضه در بورس باشد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

همچنین تقی بهرامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفت: اعلام رسمی مسوولان مبنی‌بر انجام واردات یک میلیون تن آهن‌‏آلات علت افزایش قیمت آهن در کشورهای همسایه و به تبع آن بازار داخلی بوده است. وی تصریح کرد: طبق قوانین اقتصادی، افزایش تقاضا همواره افزایش قیمت را به دنبال دارد و اعلام رسمی انجام واردات آهن‌‏آلات در حجم بالا، باعث بالا رفتن قیمت در کشورهای همسایه و بازارهای خارجی می‌‏شود و این امر از دلایل افزایش قیمت آهن‌‏آلات در بازار داخلی بوده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ادامه داد: برای اشباع بازار داخلی کشور از آهن‌‏آلات باید دولت در تامین مواد اولیه تولیدکنندگان فولاد بخش خصوصی و تهیه بخش شمش به این واحدها کمک کند، تا ظرفیت تولیدی این واحدها از ۳۰درصد فعلی به ۱۰۰درصد ارتقا یابد و از این راه نیاز بازار به انواع محصولات فلزی اشباع شود.

بهرامی، با بیان اینکه افزایش قیمت آهن‌‏آلات به نفع تولیدکنندگان صنعت فولاد نیست، افزود: افزایش شدید قیمت آهن‌‏آلات تنها به نفع واسطه‌‏گران است و تولیدکنندگان به علت افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش تقاضا متضرر می‌‏شوند.

وی، در خصوص سیاست دولت مبنی‌بر کاهش قیمت مواد اولیه ساختمان و کاهش قیمت آهن‌‏آلات، اظهار داشت: چنانچه دولت در صدد کاهش قیمت محصولات فولادی است، باید عوارض سه درصدی فروش و عوارض ۴درصدی واردات شمش را حذف کند، تا از این طریق، قیمت تمام شده فولادسازان خصوصی کاهش یابد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، خاطرنشان کرد: در پایان سال گذشته قیمت هر تن شمش در بازار‏های خارجی ۴۰۵دلار بود، در حالی که اکنون به تنی ۵۸۰دلار افزایش پیدا کرده است و همین امر تاثیر خود را بر بازار داخل و آشفتگی عرضه و تقاضای آن اعمال کرده است.

گزارشی از عرضه تیرآهن‌های غیراستاندارد داده نشده است

از طرفی با توجه به تقاضای بالا برای تیرآهن در بازار داخلی، طی چند روز اخیر شایعاتی مبنی‌بر واردات تیرآهن غیراستاندارد بازار با التهاب روبه‌رو کرد اما دیروز رییس موسسه استاندارد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس به این شایعات پایان داد.رییس موسسه استاندارد گفت: گزارشی مبنی‌بر تداوم عرضه تیرآهن‌های غیراستاندارد در بازار به ما نرسیده است و در صورتی که چنین گزارشی دریافت کنیم، اقدام به جمع‌آوری اینگونه محصولات و برخورد با عاملان آن خواهیم کرد.

محمد ناظمی اردکانی، در خصوص وضعیت تیرآهن‌های غیراستاندارد در بازار و محموله‌هایی از این نوع تیرآهن‌ها که که سال قبل در بنادر ایران توقیف شده بودند، اظهار داشت: کالاهایی که به مبادی ورودی کشور می رسند، دقیقا توسط موسسه استاندارد کنترلی شده و قطعا محصولاتی که ملزم به دارا بودن استانداردهای اجباری هستند و چنین استانداردهایی را ندارند مرجوع می‌شوند. وی اظهار داشت: توقف محموله‌ تیرآهن‌های وارداتی غیراستاندارد بیشتر مربوط به گمرکات شمال یعنی مازندران و گیلان و محموله‌های فولادی اعم از تیرآهن و میلگرد بوده است که از کشور قزاقستان وارد ایران شده بودند. رییس موسسه استاندارد تصریح کرد: موسسه استاندارد ایران در گذشته استاندارد گوس که استاندارد روسیه است و این محموله‌های فولادی طبق این استاندارد تولید می‌شوند را نپذیرفته بود.

ناظمی اردکانی در عین حال افزود: با توجه به حجم پروژه‌های عمرانی در دست اجرا در کشور، نیازی که در داخل برای تیرآهن و میلگرد وجود دارد و تولید داخل نیز پاسخگوی تقاضاهای موجود نیست ما برای یک سال استاندارد‌های گوس را پذیرفتیم و به تیرآهن‌هایی که با آن استاندارد مطابقت داشت اجازه ورود دادیم.

وی گفت: بر این اساس اگر این محموله‌های فولادی مغایر با استاندارد ملی ایران بودند اما از نظر کیفیت و مقاومت وضعیت قابل قبولی داشتند پس از بررسی وارد کشور می‌شدند. ناظمی اردکانی تصریح کرد: همچنین بخشهایی از تیرآهن‌های وارداتی از آسیای میانه که با استاندارد گوس مطابقت نداشتند، مرجوع شدند.

وی تصریح کرد: تصور می‌کنم میزان کمی از تیرآهن‌های وارد شده به گمرکات شمال مرجوع شده باشند.