گروه بورس فلزات - فرشته تاجیک: هفته گذشته بازار تیرآهن و میلگرد به آرامی سپری شد هر چند سطح قیمت‌ها ثابت نبود و نوسان داشت ولی توانست در یک سطح متعادلی باقی بماند.

البته چندین شاخص در این مورد تاثیرگذار بودند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: افت دما طی چند روز اخیر سبب کاهش تقاضا شده و به نوعی بر بازار آهن‌آلات تاثیر گذاشته، از سوی دیگر با افزایش عرضه میلگرد از سوی تولیدکنندگان دولتی و خصوصی و تزریق آن در بازار کمبود میلگرد به طور موقت برطرف شده، در بسیاری از شهرهای مبدا نیز انواع سایزهای میلگرد وارد چرخه تولید شده‌اند و در نهایت افزایش واردات میلگرد و تیرآهن خارجی به کشور بر روی سطح قیمت بازار تاثیر گذاشته و این اثر بر روی بازار میلگرد بیشتر بوده است. البته طبق عرف بازار با نزدیک شدن به آخر هر هفته با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شویم زیرا فروشندگان، محصولات خود را با قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دهند.
ولی آنچه که در عمل دیده می‌شود این است که خریداران نیز با این سطح قیمت‌ها خرید نمی‌کنند و قیمت‌ها در هفته‌ای که گذشت توانست سطح قیمت‌های اول هفته را حفظ کند و شامل نوسان چشمگیری نشد و در نهایت بازار با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و خرید و فروش و گردش مالی در بازار به حداقل خود رسیده است.
با این تفاسیر بازار تیرآهن طی هفته گذشته روند آهسته و پیوسته‌ای را طی کرد. تیرآهن ۱۴ و ۱۸ذوبی به ترتیب با ۷۰۰تومان و یک هزار و ۶۰۰تومان رشد در هر شاخه نسبت به روز شنبه به ترتیب ۱۲۳هزار و ۷۰۰تومان و ۲۰۶هزار و ۴۰۰تومان به فروش رفتند.
بر اساس این گزارش تیرآهن 16 و 22 و 24ذوبی شامل کاهش قیمت شدند و به ترتیب با 700تومان، 2هزار تومان و 4هزار تومان کاهش در هر شاخه نسبت به روز شنبه به ترتیب 147هزار و 800تومان، 301هزار تومان و 399هزار تومان معامله شدند. این گزارش می‌افزاید: تیرآهن 20 در هر شاخه 279هزار تومان و تیرآهن 27ذوبی شاخه‌ای 441هزار تومان بدون تغییر قیمت نسبت به روز شنبه دادوستد شدند.
این گزارش حاکی است بازار میلگرد طی هفته گذشته هر چند نوسان داشت ولی بازار آرام بود. میلگرد ۸کلاف آجدار نوردی و میلگرد ۱۲ آجدار کرمان به طور مشترک با ۲تومان کاهش در هر کیلو نسبت به روز شنبه ۶۴۱ و ۶۵۳تومان در هر کیلو به فروش رفتند. میلگرد ۱۴ و ۱۶ آجدار میانه با ۳تومان افت در هر کیلو نسبت به روز شنبه به ترتیب ۶۵۲ و ۶۴۰تومان معامله شد. میلگرد ۱۰شاخه آجدار البرز کیلویی ۶۴۷تومان، میلگرد ۱۴ آجدار نیشابوری A۳ با افت ۸تومانی در هر کیلو نسبت به روز شنبه ۶۵۵تومان، میلگرد ۱۶ آجدار نیشابوری A۳ و میلگرد ۲۲ آجدار میانه به ترتیب با افت ۵تومانی و ۴تومانی در هر کیلو نسبت به روز شنبه ۶۴۳ و ۶۴۰تومان معامله شدند.
این گزارش می‌افزاید: میلگرد 22 آجدار نیشابوری A3 و میلگرد 20 آجدار میانه به طور مشترک با 4تومان افزایش در هر کیلو نسبت به روز شنبه 642 و 649تومان دادوستد شدند. میلگرد 18 آجدار نیشابوری A3 با 9تومان رشد کیلویی 656تومان، میلگرد 18 آجدار میانه در هر کیلو 11تومان افزایش یافت و 652تومان به فروش رفت، میلگرد 20 آجدار نیشابوری A3 نیز با 3تومان افزایش در هر کیلو نسبت به روز شنبه 655تومان معامله شد.
براساس این گزارش میلگرد ۸ کلاف آجدار الیگودرز کیلویی ۶۳۴تومان و میلگرد ۱۰ کلاف آجدار الیگودرز در هر کیلو ۶۵۱تومان بدون تغییر نسبت به روز شنبه به فروش رفتند.