گروه بورس فلزات - آزاده حسینی- رشد قیمت محصولات فولادی و کمبود عرضه و تقاضای بی‌حدوحصر برای محصولات فولادی و خالی بودن ۵میلیون تن از ظرفیت تولید کارخانه‌های تولیدکننده فولاد باعث شده تا نگاه‌ها به بخش تولید جدی‌تر شود اما اولین مساله‌ای که به ذهن هر تولیدکننده‌ای خطور می‌کند مواداولیه است، متاسفانه در کشور ما تنها یک تولیدکننده مواداولیه آهن‌آلات وجود دارد اما میزان تولید آن حتی نیمی از نیاز تولیدکنندگان را مرتفع نمی‌کند از سوی دیگر قیمت شمش وارداتی نیز به‌دلیل رشد روزافزون، قیمت محصولات نهایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. گروه بورس فلزات - آزاده حسینی- رشد قیمت محصولات فولادی و کمبود عرضه و تقاضای بی‌حدوحصر برای محصولات فولادی و خالی بودن ۵میلیون تن از ظرفیت تولید کارخانه‌های تولیدکننده فولاد باعث شده تا نگاه‌ها به بخش تولید جدی‌تر شود اما اولین مساله‌ای که به ذهن هر تولیدکننده‌ای خطور می‌کند مواداولیه است، متاسفانه در کشور ما تنها یک تولیدکننده مواداولیه آهن‌آلات وجود دارد اما میزان تولید آن حتی نیمی از نیاز تولیدکنندگان را مرتفع نمی‌کند از سوی دیگر قیمت شمش وارداتی نیز به‌دلیل رشد روزافزون، قیمت محصولات نهایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان محصولات فولادی تنها راه‌حل فروکش کردن قیمت محصولات فولادی را واردات مواداولیه بدون تعرفه و قطع صادرات تولیدکنندگان مواداولیه می‌دانند. متن زیر مشروح گفت‌وگو با بهمن تجلی‌زاده مدیر فروش شرکت فولاد خوزستان در‌خصوص وضعیت تولید و صادرات تنها تولیدکننده شمش فولادی در داخل کشور است که می‌خوانید:

نظر شما در مورد طرح پیشنهادی وزارت صنایع به شورای اقتصاد چیست آیا این راهکار مناسبی برای کنترل قیمت‌ها است؟

به‌دلیل اینکه فولاد خوزستان تولیدکننده محصول نهایی نیست از جزئیات این طرح بی‌اطلاع هستم، اما در مورد کنترل قیمت‌ها توسط دولت معتقدم هرچه سریعتر باید اعتبار لازم را برای ورود شمش به کشور فراهم آورد که در غیر این صورت رشد قیمت‌ها بی‌رویه می‌شود و اعتبار لازم برای ورود شمش مورد نیاز حدود ۳میلیارد دلار است که تنها از عهده دولت برمی‌آید.

به نظر شما واردات شمش به تنهایی برای کنترل قیمت‌ها و رفع عطش بازار کافی است؟

در کوتاه‌مدت نمی‌تواند ابزار مناسبی برای کنترل قیمت باشد اما واردات مواداولیه در بلندمدت ابزار مناسبی برای تامین تقاضای بازار و در نهایت کنترل قیمت‌ها است.

میزان تقاضای بازار داخلی برای مواداولیه (شمش) چقدر است؟

در حال حاضر علاوه بر تولیدات فولاد خوزستان دو میلیون تن شمش و علاوه بر آن میزان سه میلیون الی چهار میلیون تن هم محصول نهایی وارد می‌شود، البته اگر کل ۵ الی ۶میلیون تن هم به صورت شمش وارد شود با توجه به خالی بودن ۵میلیون تن از ظرفیت کارخانه‌های نوردی کشور مورد استفاده خواهد بود.

میزان تولید فولاد خوزستان در سال چقدر است و چه میزان از آن صادر می‌شود؟

میزان تولید شمش از فولاد خوزستان حدود ۲میلیون تن است که برای سال آینده پیش‌بینی شده حدود ۲میلیون و ۴۰۰هزار تن شمش تولید شود که به صادرات یک‌میلیون تن از آن متعهد شده‌ایم.

بسیاری از مصرف‌کنندگان محصولات نهایی معتقدند در صورتی که فولاد خوزستان کل محصولات خود را وارد بازارهای داخلی کند نیاز داخل مرتفع می‌شود؟

خیر میزان نیاز بازار داخل آنقدر بالا است که رقم صادرات ما در مقابل آن ناچیز است البته معمولا به دلیل تقاضای بالای بازار و به توصیه (IMIDRO) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور نیمی از صادرات فولاد خوزستان متوقف شده و وارد بازارهای داخلی می‌شوند.

در حال حاضر فولاد خوزستان شمش را با چه قیمتی وارد بازارهای داخلی می‌کند؟ و نرخ شمش در بازارهای جهانی چطور است؟

در حال حاضر نرخ شمش فولاد خوزستان کیلویی ۴۹۰ تا ۵۰۰تومان است، در حالی که نرخ شمش در بازارهای جهانی بالاتر از این رقم است، به طوری که نرخ شمش ترکیه فروش به صورت FOB کیلویی ۵۲۰دلار و شمش کشورهای CIS نیز ۱۰دلار بالاتر از این مقدار است.

شمش‌های وارداتی به لحاظ کیفیت چطور است؟

در حال حاضر بین شمش‌هایی که در کشور وجود دارند شمش تولید کشورهای CIS و ترکیه از کیفیت خوبی برخوردار است، اما شمش چین از کیفیت خوبی برخوردار نبود که واردات آن هم متوقف شده است.