افزایش حجم نقدینگی عامل گرانی آ‌هن‌آلات است

گروه بورس فلزات - طرح پیشنهادی وزارت صنایع به شورای اقتصاد مبنی بر واردات آهن موردنیاز چهار وزارتخانه مسکن، راه و ترابری، نفت و نیرو به منظور کنترل بازار، ما را بر این داشت تا به دنبال عکس‌العمل بازار از انتشار این خبر با تعدادی از کارشناسان به گفت‌وگو بنشینیم. این‌بار سراغ عبد‌الحمید کاشانی کارگزار بورس فلزات تهران رفتیم متن زیر مشروح گفت‌وگو با وی است. نظر شما در مورد طرح پیشنهادی وزارت صنایع به شورای اقتصاد چیست؟

دولت در اوایل امسال هم برای کنترل بازار آهن‌آلات طرحی مشابه این را ارائه کرد که متاسفانه اجرا نشد و با گذشت ده ماه از سال همچنان قیمت‌ها در حال رشد هستند.

به نظر شما وظیفه دولت در قبال کنترل بازار آهن‌آلات چیست؟

دولت باید منظم‌تر با این مساله برخورد کند در واقع دولت باید از ابزارهای موجود مانند تعرفه، بازار را کنترل کند و از ابزارهای خود به موقع استفاده کند.

دولت در اردیبهشت ماه سال‌جاری تعرفه را برای ورود آهن‌آلات حذف کرد، اما حذف تعرفه هم کمکی به تنظیم بازار نکرد؟

برای همین است که در ابتدای صحبتم از کلمه نظم استفاده کردم دولت باید توسط وزارت بازرگانی در تنظیم بازار نقش داشته باشد و وظیفه خود را به وزارتخانه‌های مصرف‌کننده موکول نکند. وزارت بازرگانی باید در این مرحله برای تنظیم بازار پیش‌قدم شود. همان‌طور که برای کنترل قیمت سایر محصولات و کالاها اقدام می‌کند و به یکباره مشکل را حل می‌کند. متاسفانه در بازار آهن‌آلات دولت مستقیما هیچ اقدامی نمی‌کند.

یعنی شما معتقد هستید دولت وظیفه خود را در قبال کنترل بازار آهن‌آلات درست انجام نداده است؟

بله، نامنظم برخورد کردن دولت با بازار فلزات به طور خاص باعث گرانی‌های اخیر در بازار آهن شده است سیاست‌های وزارت بازرگانی هم در این بخش یا اجرا نمی‌شود و یا کند به اجرا درمی‌آید.

پس نظر شما این است که دولت به‌طور غیرمستقیم باعث گرانی قیمت‌ها شده!

خیر، دولت باعث گرانی قیمت آهن‌آلات نشده بلکه دولت در هنگام گرانی قیمت‌ها از وظایف خود قصور کرده و به تبع آن نرخ‌ها افزایش یافته است. دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها حجم بالای پول در دست مردم است. حجم پول در گردش در حال حاضر ۱۴۰هزار میلیارد تومان است که این رقم کمی نیست و هر چه نقدینگی دست مردم بیشتر باشد قیمت‌ها به طور کاذب افزایش می‌یابند و جهت‌گیری بازار در مورد محصولی خاص نیز موجب می‌شود تا سرمایه‌های دست مردم به سمت این کالا سرازیر شده به طوری که قیمت تیرآهن در این فصل از سال هم افزایش پیدا کند.

به نظر شما عرضه و تقاضا چه نقشی در قیمت‌ها دارد؟

تولید محدود محصولات فلزی و درواقع عرضه اندک و تقاضای بالا سبب ایجاد عطش در بازار می‌شود، از سوی دیگر حجم نقدینگی نیز در جامعه بالا است درواقع همه این عوامل در کنار هم و نظارت ضعیف دولت هم مزید بر علت شده و ماحصل آن بازار آهن‌آلات است که اکنون نظاره‌گر آن هستیم.

در حال حاضر میزان مصرف محصولات فلزی در کشور مشخص است؟

بله، تقریبا میزان مصرف مشخص است اما به آن توجه نمی‌شود و این عدم توجه است که موجب تقاضای کاذب می‌شود.