با گسترش فعالیت‌های اکتشافی در استان سیستان و بلوچستان دور جدیدی از عملیات اکتشافی در خصوص شناسایی ذخایر مختلف معدنی در این استان آغاز شد. به گزارش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، دکتر محمدرضا هزاره ای مجری فنی طرح اکتشافات سیستان و بلوچستان به عمده ترین فعالیت‌های اکتشافی این استان اشاره کرد و گفت: تاکنون عملیات بررسی و شناسایی ذخایر مختلف معدنی نظیر مس، منگنز، کرومیت، طلا، قلع و تنگستن، آنتیموان و... در این استان صورت گرفته است که این عملیات با تهیه نقشه های زمین شناسی در مقیاس های گوناگون درحال پیگیری است به طوری که ادامه عملیات اکتشافی ناحیه ای و موضوعی و در برخی نقاط موضعی همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید این مطلب که بررسی های زمین شناسی، در راستای تهیه اطلاعات پایه این استان انجام می شود، تصریح کرد: تهیه نقشه های زمین شناسی به ۲مقیاس یک دویست و پنجاه هزار و یکصد هزار انجام می شود که از مجموع ۱۶ برگ نقشه یک دویست و پنجاه هزار، تعداد ۱۴ برگ تهیه و منتشر و ۲ برگ باقی مانده از مناطق ساحلی دریای عمان تهیه شد.

همچنین در مجموع نقشه های یکصدهزار، تعداد ۲۹ برگ نقشه به چاپ رسید که تعداد ۱۲ برگ در دست بررسی است.

هزاره ای به تهیه نقشه های ساختاری و زمین شناسی سنگ های سخت و نیز نقشه متالوژنی شمال زاهدان در مقیاس یک پانصدهزار اشاره کرد و اذعان داشت: جدا از نقشه های یک دویست وپنجاه هزار و یکصدهزار، این نقشه ها نیز تهیه شد که نقطه قوت خوبی در زمینه تهیه نقشه در این استان به شمار می آید.