واردات محموله ‌١٣٠هزارتنی تیرآهن به کشور منتفی شد

معاون موسسه استاندارد: نمی‌توانیم به بهانه تنظیم قیمت بازار با واردات هرنوع آهنی موافقت کنیم بالاخره پس از گذشت چند روز از مطرح شدن بحث واردات محموله ۱۳۰‌هزار تنی آهن از روسیه به ایران، موسسه استاندارد، رای به غیراستاندارد بودن آن صادر کرد و از گمرک خواست که از ورود این محموله به کشور جلوگیری کند تا ترتیب ارجاع آن به کشور مبدا فراهم شود.

چندی پیش محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان، با تاکید بر غیر کارشناسی بودن ایرادی که موسسه استاندارد به کیفیت آهن وارداتی دارد، به ایسنا گفته بود: آهن وارداتی در زمان ثبت سفارش گواهی استاندارد مبدا و نیز سایر مدارک را ارائه کرده، ولی با وجود این، موسسه استاندارد به بهانه کم بودن وزن آهن‌های وارداتی (هر متری یک کیلو سبک‌تر از تولید داخل است) که بیانگر مرغوبیت آن است، اجازه واردات را صادر نکرد.

به گفته وی عده‌ای از کسانی که منافعی در بازار دارند با استفاده از روابط و نیز وارد کردن فشار، موسسه استاندارد را وادار می‌کنند تا پس از گذشت فصل تابستان و اوج تقاضا اجازه واردات داده شود که هیچ تاثیری نیز در تنظیم بازار نخواهد داشت.

در این باره نظام‌الدین برزگری، معاون تحقیقات فلزی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، به ایسنا گفت: وزن این آهن آلات کمتر از میزان قابل قبول بود و از نظر مشخصات فنی نیز با استاندارد آلمان و استانداردهای ملی مطابقت نداشت.

وی افزود: واردکنندگان قصد داشتند آهن موردنظر را با وزن و قیمت پایین به کشور وارد کنند که این کار درستی نیست و محصول وارداتی باید از نظر ابعاد و وزن دارای استاندارد لازم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سبکی آهن نشانه مرغوبیت آن است یا خیر؟ گفت: این طور نیست و از نظر موسسه استاندارد محصول وارداتی باید دارای مشخصات فنی قابل قبول باشد و هم اکنون واردات تیرآهن براساس استاندارد ملی انجام می‌شود.

برزگری ادامه داد: موسسه استاندارد نمی‌تواند به دلیل تنظیم قیمت بازار با واردات هر نوع آهنی به کشور موافقت کند، زیرا بعدها ممکن است این محصول وارداتی مشکل‌زا باشد.

وی با بیان این که موضوع غیراستاندارد بودن ۱۳۰‌هزار تن آهن وارداتی به گمرک اعلام شده ‌است، گفت: موسسه استاندارد به منظور صدور سریع مجوز واردات در اسرع وقت مبادی وارداتی آهن را تجهیز خواهد کرد تا واردکنندگان به خرید محموله‌های جدید آهن اقدام کنند.

همچنین اسدا... سیاح، مدیرکل بازرسی کالا و امور صادرات و واردات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که براساس قانون، کالای وارداتی مشمول استاندارد اجباری باید مطابق با استاندارد ملی ایران و یا استاندارد معتبر و مورد قبول موسسه استاندارد باشد، تصریح کرد: واردات برخی از محصولات وارداتی حتما باید با استانداردهای ملی مطابقت داشته باشد، زیرا مثلا اگر قرار است ریل راه‌آهن به کشور وارد شود، آن محصول باید مطابق با شرایط قابل قبول کشور از جمله استانداردهای مربوط به حجم محصول باشد و به این ترتیب اگر قرار است وزن محصول براساس پوند محاسبه و ارزیابی شود، امکان سنجش آن براساس واحد کیلوگرم وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: کالایی که مشمول مقررات استاندارد اجباری است، باید توسط موسسه استاندارد کنترل شود تا در حق مصرف‌کننده اجحاف نشود.