سهمیه‌بندی آهن رانت ایجاد کرده است

عضو هیات‌مدیره بورس فلزات گفت: بورس برای اجرای طرح سهمیه بندی، آهن را کیلویی ۵۸۰تومان عرضه کرد یعنی قیمت را به همان وضعیت سابق نگه داشت و برخی آهن را با این قیمت خریداری کرده و آن را در بازار آزاد با قیمت بالا به فروش رساندند که این امر رانت ایجاد کرد. محمدحسین دیده ور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: تمام تمهیدات وزارت بازرگانی در خصوص سهمیه‌بندی آهن توان کاهش قیمت آهن را ندارد.

قابل ذکر است، مقرر شده بود ۲۵درصد آهنی که به بورس می‌آید، توسط وزارت بازرگانی و براساس سهمیه بندی به تعاونی‌های سراسر کشور داده شود و تعاونی‌ها آهن را با ارائه پروانه ساختمانی به مردم بدهند.

وی افزود: اساس کار کمبود آهن است و تا زمانی که ظرفیت تولید افزایش نیابد و به واردات اقدام نشود، باید انتظار افزایش قیمت نیز داشته باشیم.

دیده ور با اشاره به اینکه باید توازن عرضه و تقاضا را موازی یکدیگر پیش ببریم، گفت: وزارت بازرگانی در جهت همکاری با دولت هرآنچه در توان داشت، انجام داد.

عضو هیات‌مدیره بورس فلزات خاطرنشان کرد: تنها چاره برای رفع کمبود آهن این است که کمبود ۸۰۰هزار تن تا یک‌میلیون تن آهن کشور از طریق واردات تامین شود البته اینکه کشور در حال سازندگی است، موجب خوشحالی است.

وی یادآور شد: تجار و بازرگانان در گذشته احساس می‌کردند، واردات آهن به صرفه نیست اما شرایط فعلی برای واردات مناسب است و تجار باید برای واردات تشویق شوند.

دیده ور با بیان این مطلب که قیمت آهن نسبت به دو هفته گذشته ۱۰درصد افزایش یافته، افزود: کمبود، پرمصرف بودن آهن و عدم توزیع و توازن عرضه و تقاضا از دلایل افزایش قیمت آهن است.