دو رویکرد متفاوت بورس 93 و 94

گروه بنگاه‌های اقتصادی، زهرا مجتهد: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها از رشد ۱۲ درصدی درآمدهای عملیاتی این شرکت تا پایان شهریورماه امسال خبر داد. این در حالی است که به گفته مهدی قلی پور برای وضعیت کلی بازار سرمایه طی سال ‌۹۳ شرایط متغیری دیده نمی‌شود، اما درباره سال ۹۴ به نظر می‌رسد که بازده بازار به میانگین ۳۰سال اخیر برسد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در ادامه تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش‌رو در حوزه بین‌الملل و اقتصاد جهانی به نظر می‌رسد که در داخل کشور نیز برخی صنایع طی سال ۹۴ با یک تاخیر زمانی شاهد بهبود رشد اقتصادی خواهند بود که بازار سرمایه نیز از این امر متاثر خواهد شد.

وی مهم‌ترین‌ آسیب وارده به بازار سهام را مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، عدم شفافیت در رابطه با پالایشگاه‌ها و وزارت نفت اعلام کرد و گفت: کارشناسان بازار با فرمول جدید آشنایی ندارند، از طرفی نهادهای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز به‌رغم سهم زیاد در اقتصاد، امور صنفی رسمی ندارند.

وی با اشاره به این مطلب که بازار سرمایه باید نمایندگان مسلط با قدرت چانه‌زنی بالا داشته باشد تا از دارایی‌های حقوقی‌ها در مقابل مشکلاتی نظیر نرخ خوراک دفاع کنند، تصریح کرد: اگر خلأ یادشده در بازار وجود نداشت شاید بازار سرمایه نیز کمتر دچار سلب اعتماد از سوی سرمایه‌گذاران در این بازار می‌شد.

قلی‌پور به این نکته ویژه اشاره کرد که سال گذشته تنها ۱۰ درصد از گاز مصرف شده در کشور به صنعت پتروشیمی اختصاص داشته که رقم ناچیزی است و طبیعی است که با نرخ جدید خوراک به شرکت‌های پتروشیمی آسیب وارد می‌شود که تبعات آن به بازار سرمایه نیز منتقل خواهد شد.

وی افزود: اگر بازار را براساس ارزش صنایع دسته‌بندی کنیم، می‌بینیم که صنعت پتروشیمی و پالایشگاه و شیمیایی در رده نخست جای دارد و ۳۵ درصداز ارزش کل بازار را در بر می‌گیرد. این در حالی است که این صنعت از وضعیت مبهمی برخوردار است و کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت محصولات پتروشیمی نگرانی‌ها را افزایش داده است.

مدیرعامل سکاب در همین رابطه به دیگر صنعت باارزش بازار سهام یعنی بانکداری اشاره کرد و افزود: صنعت بانکداری در بورس کمتر از ۱۱ درصد را در اختیار دارد و از نظر سودآوری عملیاتی شرایط مطلوبی را طی سال جاری پیش رو ندارد. به طوری که عملیات بانکداری بسیاری از آنها عمدتا سودآوری نداشته است، اما شرایط این صنعت نیز به نظر می‌رسد طی سال آینده بهبود یابد. انتظار می‌رود با بازگشت روند عادی به بازار پول و گشایش در بانکداری بین‌المللی در سال ۹۴ شاهد بهبود باشیم.

وی مهم‌ترین‌ تهدیدهای بازار در سال آتی را ابهام در بودجه سال ۹۴، رشد پایین در اقتصاد جهانی، کاهش قیمت نفت و ریسک عمومی بازار متاثر از اختلافات با غرب دانست.

با این حال افزایش رشد اقتصادی، کاهش ریسک سیستماتیک بازار در صورت توافق هسته‌ای و افزایش پی‌ بر ‌ای متوسط بازار را از فرصت‌های احتمالی دانست.

رشد ۱۲ درصدی درآمدهای عملیاتی «سکاب»

دکتر مهدی قلی‌پور با اشاره به این مطلب که با وجود رکود حاکم بر بورس اوراق بهادار طی ماه‌های سپری شده از سال‌جاری، درآمدهای عملیاتی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد داشته است، تصریح کرد: شرکت «سکاب» موفق شده طی ۶ ماهه ابتدای سال مالی ۱۳۹۳ در مجموع ۶۵۷ میلیارد ریال درآمد عملیاتی، شامل ۴۹۹ میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، ۷۰ میلیارد ریال سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها، ۸/۳۹ میلیارد ریال سود حاصل از فروش ساختمان و مبلغ ۴۸ میلیارد ریال سود اوراق مشارکت و سپرده‌ها کسب کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها درباره NAV شرکت خاطرنشان کرد: ارزش روز پرتفوی بورسی «سکاب» نیز در پایان شهریورماه ۳ هزار و ۱۷۳میلیارد ریال بود که نسبت به پایان شهریورماه سال گذشته ۵ درصد رشد نشان می‌دهد. شرکت فولاد مبارکه به تنهایی ۶۵/۱۹درصد از ارزش روز کل این پرتفوی را به خود اختصاص می‌دهد و بعد از آن شرکت‌های ارتباطات سیار ۴۶/۱۸ درصد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۲/۱۰درصد، سرمایه‌گذاری پارس آریان ۹ درصد و پالایشگاه بندرعباس ۶ درصد در جایگاه دوم تا پنجم پرتفوی قرار دارند.

قلی‌پور افزود: مجموع خرید و فروش شرکت از ابتدای سال تا پایان شهریورماه یک هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال است که این رقم در دوره مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال بود.

وی با اشاره به خالص ارزش دارایی‌های شرکت با رشد بیش از ۱۸ درصدی که از سه هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال در ابتدای سال ۱۳۹۳ به ۴هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال در پایان شهریورماه رسیده است نیز گفت: در این مدت سرمایه شرکت طی مجمع فوق‌العاده به تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه ۹۳ از مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال به ۳ هزار میلیارد ریال (به میزان ۱۰۰ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران) افزایش یافته است. همچنین در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت به تاریخ ۳۱ خردادماه امسال نیز مبلغ ۴۱۰ ریال به عنوان سود نقدی هر سهم، بین سهامداران شرکت تقسیم شد.

فراز و نشیب افزایش سرمایه

مدیرعامل شرکت «سکاب» در حالی به وضعیت فعلی و رونق کسب درآمد اشاره دارد که با وجود در اختیار نداشتن منابع افزایش سرمایه طی بخش عمده‌ای از سال‌جاری، این شرکت با سرمایه فعلی یعنی ۱۵۰ میلیارد تومان توانسته است ۶ ماهه رقمی معادل ۳۹۴ ریال را (به ازای هر سهم و با سرمایه ۱۵۰۰ میلیون ریال) شناسایی کند.

وی در این باره افزود: این در حالی است که شرایط حاکم بر بازار سرمایه از دی‌ماه سال‌گذشته تا به امسال چندان مطلوب نبود، اما به نسبت سال گذشته که ۶ ماه ۳۷۳ ریال سود شناسایی شد، امسال وضعیت بهتر بود.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه دلیل این افزایش را در چه می‌دانید؟ تصریح کرد: در این شرایط گروه‌های تحلیلی فعالی در زمینه‌های مختلف و صنایع گوناگون تشکیل داده‌ایم که هر یک از نظر حرفه‌ای و تخصصی بهترین‌های بازار سرمایه هستند.

از این رو کارشناسان «سکاب» در شرایطی که بازار با افت‌های شدید مواجه بود، پرتفوی شرکت و قالب سرمایه‌گذاری را بر سهام با پتانسیل سود نقدی شیفت کردند. بنابراین تدبیر انجام شده سبب شد که جلوی افت شتابدار گرفته شود و حتی در ۶ ماه اول سود افزایش یابد.

وی ضمن اشاره به این مطلب که ظرف سه سال اخیر سرمایه شرکت از ۶۷ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: برای افزایش سرمایه‌های بعدی نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به فراخور عملیاتی شدن، طرح‌های مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی بر این باور است که مراحل افزایش سرمایه گاهی از آنچه در قانون به آن پرداخته شده است، به علت بوروکراسی حاکم بر فرآیند اخذ مجوزها از سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها طولانی‌تر می‌شود. این امر باعث می‌شود که شرکت‌ها با فاصله زمانی از درخواست مجوز اولیه و بعد از اتمام حق تقدم‌ها و پس از آن تا به اجرا درآمدن افزایش سرمایه مواجه شوند و از برنامه‌ریزی‌های از پیش مدون شده دور شوند.

وی افزود: در این حالت دائما برنامه‌های شرکت‌ها با توجه به عدم زمان‌بندی دقیق و نداشتن برنامه زمانی درست و صحیح در اجرای افزایش سرمایه، با تغییر مواجه می‌شوند. مدیرعامل «سکاب» ادامه داد: به هر حال افزایش سرمایه اخیر ما اگرچه هنوز به ثبت نرسیده است، اما چندان در روند فعالیت شرکت نیز خلل ایجاد نکرده است و امیدواریم تا انتهای آذرماه این امر انجام پذیرد.