گروه بورس- هدیه لطفی: نخستین روز فعالیت جدی بازارها پس از تعطیلات نوروزی روزی متعادل بود که به‌رغم کاهش 190 واحدی شاخص بورس اوراق بهادار، شاخص فرابورس با 5 واحد افت به محدوده 776 واحد نزول کرد.
به گزارش خبرنگار ما، بازار فرابورس روز گذشته را مثبت آغاز کرد، به طوری که در ابتدای ساعات معاملاتی با رشد هیجانی به محدوده ۷۸۷ واحدی وارد شد، اما این شرایط دوام چندانی نداشت و در پی بازگشایی نماد معاملاتی اوراق مشارکت میدکو «ومدکو»، روند نزولی آیفکس آغاز شد و به دنبال آن نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت تهران، پتروشیمی جم، بانک ایران زمین و نفت ایرانول به افت بیشتر شاخص کمک کردند که در نهایت ۱/۵ واحد کاهش و رسیدن به محدوده ۷۷۶ واحدی برای دماسنج فرابورس به ثبت رسید. همچنین در جریان معاملات دیروز تغییر مالکیت ۸۷/۶۳ میلیون برگه اوراق بهادار در ۲۴ هزار و ۴۹ نوبت معاملاتی رقم خورد و ارزش معاملات نیز بالغ بر ۸۲۰ میلیارد ریال شد.
بیشترین حجم معاملات روز گذشته به معامله ۵۷/۴ میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن تهران و ۵۳/۴ میلیون سهم سرمایه‌گذاری اعتلا البرز تعلق گرفت و معاملات ۳۸/۵۷ میلیارد ریالی تولید برق عسلویه مپنا هم بیشترین ارزش معاملات را به نام این شرکت رقم زد.
در این روز مجتمع معادن مس تکنار و کی‌بی‌سی با ۵ درصد افزایش قیمت مواجه شدند و گروه فن آوا هم با کاهش ۵ درصدی قیمت به معاملات خود پایان داد. از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی و در بخش اوراق با درآمد ثابت بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۲۸۳ هزار و ۵۶۰ برگه اجاره جوپار تعلق گرفت و در بازار ETFهم ۱۷۳ هزار و ۲۰۸ واحد صندوق‌ قابل معامله سرمایه‌گذاری اطلس معامله شد. هر برگ ۵ میلیون ریالی گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز در بازه قیمتی ۶۳۶ تا ۶۵۸ هزار ریال داد‌و‌ستد شد.
آغاز عرضه‌های جدید
افزون بر این عرضه‌های خصوصی‌سازی در بازار فرابورس از ۲۰ فروردین ماه آغاز خواهد شد. به طوری که ۱۰۰درصد از سهام شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی به قیمت پایه هر سهم ۱۸۳۰ریال چهارشنبه ۲۰ فروردین روی میز فروش بازار سوم فرابورس می‌رود؛ سازمان خصوصی‌سازی، ۱۰۰درصد از سهام شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی معادل ۷/۳۳۶میلیون سهم که از این تعداد ۸/۱۶میلیون سهم ترجیحی است را به صورت یکجا و نقد چهارشنبه ۲۰ فروردین در بازار سوم به فروش می‌رساند. این بلوک در حالی به قیمت پایه هر سهم ۱۸۳۰ریال به مزایده می‌رود که شرایط عرضه یکجا یا نقد و اقساط و به صورت ۲۰ درصد نقد مابقی اقساط ۵ ساله با نرخ ۱۵درصد تعیین شده است. طبق این گزارش، مبلغ سپرده شرکت در این رقابت ۴/۱۸ میلیارد ریال بوده و سهامداران عمده این شرکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، تهیه و تولید مواد معدنی ایران، ملی فولاد ایران و فولاد خوزستان هستند.
موضوع فعالیت شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی در خصوص انجام عملیات اکتشاف مواد معدنی آب‌های زیرزمینی و طراحی، تجهیز و بهره‌برداری از معادن است.
همچنین ۶۲ میلیون سهم معادل ۳۱ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین به قیمت پایه هر سهم سه هزار ریال توسط بانک کارآفرین به صورت یکجا و شرایطی در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رود.
بلوک ۳۱ درصدی شرکت ۲۰۰ میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین در حالی برای فروش به فرابورس خواهد آمد که بانک کارآفرین با مالکیت ۷۹/۹۸ درصد در حال حاضر سهامدار عمده این شرکت است و با عرضه این بلوک، مالکیت آن به ۴۸/۹۸ درصد کاهش خواهد یافت؛ ضمن آنکه بیمه کارآفرین نیز با مالکیت ۲۰ درصد از سهام این شرکت یکی دیگر از سهامداران عمده آن محسوب
می‌شود.
ایجاد، توسعه، راه‌اندازی و اداره انواع طرح‌ها و واحدهای تولیدی در بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف اقتصادی موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین است و سپرده حضور در رقابت برای مالکیت بلوک ۳۱ درصدی این شرکت ۵ میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال اعلام شده است.

آغاز عرضه‌های خصوصی‌سازی از کانال فرابورس

آغاز عرضه‌های خصوصی‌سازی از کانال فرابورس