گروه بورس- بازار در حالی اولین روز معاملاتی خود را در هفته جاری به اتمام رساند که در کنار اجرای تغییر نحوه معاملات سهام 14 شرکت بازار پایه به صورت توافقی در انتظار نتایج حاصل از جلسات شورای نگهبان در بررسی لایحه بودجه 93 و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.
بر این اساس روز گذشته در بازار فرابورس ایران ۶۱ میلیون و ۴۷۰ هزار سهم به ارزش ۶۲۹ میلیارد و ۷۳۳ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. این معاملات که در ۱۶ هزار و ۸۰۹ دفعه معاملاتی صورت گرفته بود سبب شد تا شاخص آیفکس از رشد ۳۰/۲ واحدی برخوردار شود. در این میان آنچه که منجر به ثبت رقم ۷۶۶ واحدی در شاخص شد معاملات صورت گرفته در نمادهای ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، بانک گردشگری و سبحان دارو بود. اگرچه در این بین نهادهای پالایش نفت تهران، تامین مواد اولیه فولاد صبانور و نفت پاسارگاد با معاملات منفی خود تلاش بر منفی کردن شاخص داشتند.
۲۵ درصد معاملات فرابورس
به صورت توافقی انجام شد
بنا به اظهارات رئیس اداره عملیات بازار فرابورس ۱۵ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۵۰۵ ورقه به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد و ۱۳۲ میلیون و ۸۴۴ هزار ریال در بازار پایه به صورت توافقی معامله شد. به گفته بهنام محسنی دیروز در پایان معاملات مشخص شد که ۲۵ درصد حجم و ۲ درصد ارزش معاملات فرابورس به معاملات توافقی اختصاص یافته است.
ثبت معاملات توافقی ۱۳ شرکت از ۱۴ شرکت اعلام شده که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان، صنایع پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی کازرون، کود شیمیایی اوره لردگان، پتروشیمی ممسنی، صنایع پتروشیمی زنجان، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، بازرگانی و صنعتی آینده‌سازان بهشت پارس، تکادو، مجتمع سیمان غرب آسیا، رهشاد سپاهان و صنعتی دریایی ایران است از دیروز بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش از طریق سامانه جدید معاملات بازار پایه توافقی امکان‌پذیر شد و معاملات توافقی شرکت سیمان مجد خواف با توجه به تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت در خصوص افزایش سرمایه، پس از اعمال نتایج مجمع در سامانه معاملاتی امکان‌پذیر خواهد بود.
در جریان معاملات بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس و در بخش ETF، بیشترین حجم معاملات را صندوق قابل معامله اطلس با داد‌و‌ستد ۱۳۲ هزار و ۱۵۹ واحد به خود اختصاص داد و در بخش اوراق با درآمد ثابت نیز ۹۵ هزار و ۸۱۰ برگه اجاره امید بیشترین تقاضا را داشت؛ ضمن آنکه در بخش تسهیلات مسکن هم هر برگه اوراق در حدود ۵۸۵ الی ۶۰۴ هزار ریال قیمت خورد.
مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت بیمه «ما» از دیروز تا ۱۰ اسفند تمدید شد و نمادهای معاملاتی شرکت‌های سولیران به‌منظور برگزاری مجمع، بانک سرمایه با توجه به دریافت اطلاعات با اهمیت برای سال مالی ۹۳، شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با توجه به دریافت اطلاعات با اهمیت در خصوص پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۳ و شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با توجه به تعدیل پیش‌بینی سال مالی ۹۳ متوقف شدند.
نوسازی صنایع ایران به مزایده می‌رود
۱۰۰درصد از سهام شرکت نوسازی صنایع ایران، به ارزش ۲۰۶ میلیارد و ۷۵میلیون و ۸۷۰ هزار ریال و به قیمت پایه هر سهم ۲۲۴۹ریال، به صورت یکجا و نقد چهارشنبه ۱۴ اسفند در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رود. در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ۶/۹۱ میلیون سهم و شرکت‌های مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، مرکز گسترش فن‌آوری اطلاعات، کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و سازمان مدیریت صنعتی هر کدام یک درصد سهام شرکت را در اختیار دارند.