بازار مثبت اما کم حجم
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شروعی مثبت در ابتدای هفته داشت، امری که به رشد 43/0 درصدی شاخص کل منجر شد.
در بازار دیروز شاخص با رشد ۳۴۵واحدی به مرز ۸۱هزار و ۳۳۱ رسید که البته این رشد در سایه معاملات کم حجمی رقم خورد. روز گذشته بورس با ۱۵۰میلیارد تومان و فرابورس با ۶۳ میلیارد تومان، مجموعا با ۲۱۳میلیارد تومان معامله مواجه بودند که بخشی از این حجم پایین ناشی از مقررات محدود‌کننده بازار و بخش دیگر ناشی از توقف ده‌ها نماد در بازار بود.روز گذشته شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادهای بازار به ویژه نماد بزرگ مخابرات ایران متوقف شدند که تاثیر مهمی در کاهش حجم بازار داشت؛ مخابرات ایران احتمالا سود سال آینده را در حدود ۶۰۰ریال اعلام خواهد کرد. در بازار دیروز به جز مخابرات نمادهای معاملاتی شرکت‌های ایران تایر، مهرکام پارس، دشت مرغاب، محورسازان ایران خودرو، لنت ترمز ایران، معادن بافق، ایران یاسا تایر و رابر، کارخانه چینی ایران، کاشی تکسرام، فرآورده‌های نسوز آذر، رایان سایپا، بانک کارآفرین، حق‌تقدم شرکت بانک کارآفرین، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، فولاد آلیاژی ایران، ایران خودرو دیزل، نوش مازندران، سیمان خزر، بانک انصار، توسعه معادن روی، داروسازی اکسیر، چرخشگر، لوله و ماشین سازی ایران، شیشه و گاز، سایپا شیشه، بانک پاسارگاد، سیمان درود، پارس پامچال، گروه بهمن، رادیاتور ایران، فنرسازی زر، سایپا آذین، پارس خودرو، سایپا دیزل، سایپا، سیمان صوفیان و درخشان تهران متوقف شدند. با توجه به این توقف‌ها بازار شایعات و شنیده‌ها دیروز داغ بود، جایی که برخی از منابع از احتمال اعلام سود ۱۰ریالی از سوی سایپا خبر می‌دادند. سایپا در چند ماه اخیر روند بازگشت مناسب تولید را تجربه کرد و شرکت‌های عمده زیر‌مجموعه در حال افزایش تولید هستند.
در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی اراک با اعلام اینکه افزایش قیمت خوراک گازی تاثیری بر این شرکت ندارد، بازگشایی شد که با افت ۵/۱ درصد مواجه شد.
در همین حال اعلام آخرین ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه پرونده قیمت خوراک گازی در مجلس بسته شده و اینک نگاه‌ها به سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظر اولیه برخی از اعضای این مجمع در مورد مغایرت تصمیم مجلس با ابلاغیه اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی است. در همین حال دیروز نماد پتروشیمی فارابی نیز بازگشایی شد که افت اندکی را تجربه کرد. در این گروه، دکتر غلامی معاون سابق واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در اظهار نظری در مورد شرایط گروه پتروشیمی، فروش محصولات پتروشیمی خصوصا اوره به شرکت‌هایی همچون شرکت خدمات حمایت کشاورزی را از جمله دیگر موانع و محدودیت‌های تولیدکنندگان این گروه دانست و گفت: چنانچه دولت قصد دارد از بخش کشاورزی حمایت کند و یارانه به این بخش اختصاص دهد، روش فعلی منطقی نیست که این یارانه از جیب سهامدار پرداخت شود و حال که دولت نرخ خوراک را هم افزایش داده باید یارانه بخش کشاورزی را هم خود پرداخت کند و قیمت محصولاتی از این دست را نیز آزاد نماید. وی تصریح کرد: بنابراین می‌توان از آزادسازی قیمت‌ها و رفع موانع صادراتی به عنوان دو ابزار برای کاهش تاثیرات منفی این رشد قیمت استفاده کرد که در این زمینه باید با دولتی‌ها وارد مذاکره شد و آنها را مجاب کرد.