مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حقوقی‌ها به فکر ایجاد تعادل در بازار هستند و شرایط بازار با این تصمیمات تغییر خواهد کرد.
به گزارش «سنا»، محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به مثبت بودن جلسه صبح دیروز حقوقی‌ها درباره شرایط بازار گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از عرضه‌های انجام شده توسط حقوقی‌ها، ناشی از عرضه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بوده که باتوجه به فروشی که انجام شده، دیگر شاهد عرضه در این بخش نیستیم و سهامداران حقوقی در حال اجرایی کردن تصمیمات خود هستند.
وی ادامه داد: البته بخشی از حقوقی‌ها هم عرضه‌هایی داشته‌اند، اما یک سهم را فروخته‌اند و در سایر نمادها خرید کرده‌اند.
خواجه‌نصیری افزود: در این بین هیچ شرکتی نیست که خالص معاملات آن فروش باشد بلکه همه این شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دارای خالص معاملات خرید بالایی هستند. در این روزها سهامدار حقوقی که عرضه‌کننده باشد خیلی کم داشته‌ایم، به همین دلیل نگرانی ازجانب حقوقی‌ها وجود ندارد و سهامداران حقوقی همان‌طور که در جلسه خود تصمیم گرفتند، در حال حمایت از بازار هستند. خواجه‌نصیری خاطرنشان کرد: اگر هم در بعضی از سهم‌ها عرضه‌ای می‌بینید عمدتا از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که فشار ابطال داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این فروش هم تمام شده و عرضه‌ها کاهش پیدا می‌کند. حقوقی‌های دیگر هم شاید تغییری در پرتفوی خود داشته باشند اما خالص معاملات آنها خرید است نه فروش و از این نظر آنها به تعهدات خود عمل می‌کنند.
خواجه‌نصیری در مورد دلایل ریزش شاخص در روزهای اخیر گفت: بر اساس شواهد اولیه به نظر می‌رسید که بیشتر فضای نگرانی و ناامیدی در بازار ایجاد شده بود، چند روز شاخص به دلایل متعددی منفی شده بود و بعد هم این موضوع تشدید شد. بازار هم نتوانست نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در این مورد را مدیریت کند و به همین خاطر بازار در دام نگرانی‌های تشدید شونده‌‌ای افتاد که بخش زیادی ناشی از شایعات بود. متاسفانه بازار در فضای منفی درگیر شایعاتی می‌شود و اخبار منفی که منتشر می‌شوند، این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند. به همین دلیل مدیریت این فضای روانی طول کشید. با متعادل شدن فضای روانی بازار و مدیریت آن و بازگشت امید، به این دلیل که سهم‌ها از نظر بنیادی شرایط خوبی دارند، ان شاء‌الله روزهای پررونقی را شاهد خواهیم بود. من هنوز اعتقاد دارم که بازار سرمایه پربازده‌ترین بازار موجود برای سرمایه‌گذاری است. در جلسه صبح دیروز، مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری که به میزبانی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران برگزار شد در خصوص حمایت از بازار سهام و جلوگیری از افت قیمت‌ها در بازار سرمایه تبادل نظر کردند.