بازار در انتظار عرضه‌های اولیه
گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در حالی که با ورود پیوسته نقدینگی از بازار‌های موازی مواجه است، همچنان در تجربه عرضه‌های اولیه ناکام مانده است.در حالی که ماه‌ها از آخرین عرضه اولیه می‌گذرد، توقف اجرای اصل 44 و عرضه اولیه سهام از سوی سازمان خصوصی سازی و رکود عجیب هیات‌های پذیرش بورس و فرابورس موجب شده است تا بازار با عرضه جدیدی مواجه نشده و از این رو فشار نقدینگی در برخی از گروه‌ها، بازار را در آستانه مشکل قرار دهد.
نبود عرضه‌های اولیه موجب فشار قیمتی و رشد عجیب بهای سهام شرکت‌های دارای مشکل بنیادی شده است و بیشتر کارشناسان با نگرانی در مورد این رخداد معتقدند در صورت عدم چاره‌اندیشی برای موج نقدینگی وارد شده به بازار و افزایش چشمگیر P/E، بازار با مشکلاتی در آینده مواجه خواهد شد. از دیدگاه این گروه از کارشناسان پس از ماه‌ها انتشار اسامی مختلف شرکت‌ها برای ورود به بورس، همچنان تکلیف ورود برخی از نمادها از جمله نفت سپاهان، پالایش نفت کرمانشاه، دو هلدینگ دارویی و صدرتامین و شرکت‌های سیمانی نظیر خوزستان و آبیک نا‌مشخص است و سازمان خصوصی‌سازی و هیات‌های پذیرش در ارایه سهام جدید به بازار ناتوان مانده‌اند. در همین حال به‌رغم راه‌اندازی بازار توافقی و حضور برخی از نمادهای معتبر از جمله سهام شرکت‌های عملیاتی بورس، ساختار نامشخص معاملات و عدم شفافیت آن به ابهامات در‌خصوص این بازار منجر شده است. در حال حاضر نحوه انجام معاملات، رد یا پذیرش درخواست‌های خرید و فروش و همچنین آمار معاملات در این بازار، مبهم و دور از دسترس است که همین امر عملا نمادهای این بازار را نیز از دسترس سرمایه‌گذاران دور کرده است.کارشناسان بازار نگران آن هستند با افزایش شمار اطلاعیه‌های شفاف سازی و همچنین توقف نمادها به منظور بررسی روند معاملاتی در آینده سرمایه‌گذاران با شرایط توام با ریسکی مواجه شوند که در نهایت به خروج نقدینگی از بازار سرمایه منجر می‌شود. در همین حال در کنار شرایط درونی بازار در تحولات کلان روند مذاکرات هسته‌ای پس از توافق ژنو همچنان ادامه دارد؛ اگرچه مذاکرات روز پنج‌شنبه برای رایزنی‌ها متوقف شد، یک عضو هیات مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵ اعلام کرد: برای مشورت با تهران به مذاکرات پایان دادیم.
از سوی دیگر در خبر خوبی پیرامون مذاکرات هسته‌ای، رییس کمیته بانکداری سنا که نظارت بر قوانین تحریم‌ها را بر عهده دارد با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، در حال حاضر، مخالفت کرد.
در کنار روند پر فراز و نشیب مذاکرات هسته‌ای، در صحنه اقتصادی بحث لایحه بودجه سال ۹۳همچنان ادامه دارد؛ لایحه‌ای که این بار به دلیل ملاحظات استانی و شهرستانی نمایندگان با حواشی همراه شده است.تلاش دولت برای هدایت بودجه عمرانی به کمتر از ۳۰۰طرح در کشور که امکان تکمیل آنها به دلیل درصد پیشرفت کار بالاتر آنها وجود دارد موجب شده است تا برخی از نمایندگان به حربه استعفا متوسل شوند که البته حربه‌ چندان کارآمدی نیست.
به گزارش تسنیم، احمد توکلی در این باره اظهار کرد: استعفای برخی نمایندگان به بهانه مشکلات بودجه را حرکت درستی نمی‌دانم و اگر در لایحه بودجه اشکالاتی وجود داشته باشد، وظیفه نمایندگان رفع این اشکالات است.در صحنه داخلی اعلام نرخ دلار برای سال آینده در حد ۲۶هزار ریال به عنوان مبنای قیمت‌گذاری کالاها در بورس کالا و انرژی و حضور خریداران خارجی در بازار محصولات پتروشیمی موجب افزایش بهای محصولات شده است. با گشایش مجاری صادراتی بهای انواع محصولات پتروشیمی هفته گذشته رشد کرد؛ موضوعی که البته در حاشیه آن بهای برخی مواد گران قیمت نیز به دلیل احتمال واردات آنها رو به کاهش نگذاشته است. در صحنه معاملات پتروشیمی محصولات پتروشیمی جم در بورس کالا طی هفته‌های اخیر با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه شده است. همچنین وجود بازار قوی صادراتی برای محصولات پلی‌اتیلن‌ها موجب گرایش به صادرات آنها شده است.بر این اساس، رشد قیمت محصولات پتروشیمی انتظارات از گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های پتروشیمی را افزایش داده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بودکه در آن شاخص کل با رشد ۵۴۹واحدی معادل ۶۴/۰ درصد به رقم ۸۶هزار و ۵۱۱واحدی رسید.
در بازار معامله‌گران با چرخش روند معاملات، شاهد اوج‌گیری گروه انفورماتیک بودند. در این بخش بیشتر نمادها از جمله خدمات انفورماتیک، کارت اعتباری کیش و تجارت الکترونیک پارسیان با صف خرید همراه شدند.در همین حال در گروه پتروشیمی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان بودند. بازگشایی نماد پارسان البته با بحث‌هایی در مورد قیمت تعادلی این نماد پس از بازگشایی همراه بود؛ در حالی که قیمت تعادلی این نماد ۱۰هزار و ۵۲۲ریال اعلام شده بود، اما اطلاعیه یک روز قبل از بازگشایی مبنی بر عدم ثبت افزایش سرمایه پیش از برگزاری مجمع سالیانه و عدم تعلق سود به حق‌تقدم‌ها موجب شد تا قیمت واقعی بازگشایی در حد ۱۱هزار و ۱۳۲ریال ارزیابی شود. البته این امر بر اساس پیش‌بینی تقسیم سود ۹۰درصدی پارسان معادل یک هزار و ۸۳۲ریال مبنای این محاسبه بوده و در صورت تقسیم سود بیشتر، شرایط تغییر می‌کند. همین مساله سبب شد تا بازار چهارشنبه شاهد رشد قیمت پارسان باشد.
در گروه پالایشی، انتشار اطلاعیه واگذاری سهام مدیریتی پالایشگاه لاوان این نماد را به صف خرید رساند. براساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی، ۵۰درصد به‌علاوه یک سهم این شرکت براساس قیمت تابلو به‌علاوه ۵۰درصد به شرطی که از ۵۷هزار و ۴۴۳ریال کمتر نباشد، عرضه خواهد شد. در صورتی که این بلوک از سوی سرمایه‌گذاران خریداری نشود، به صورت اتوماتیک به تامین اجتماعی منتقل خواهد شد.در گروه بانکی معامله‌گران شاهد صدور مجوز فعالیت رسمی بانک آینده بودند. شورای پول و اعتبار پس از بحث و بررسی، اساسنامه بانک یادشده را مشروط به رعایت الزامات قبلی و نیز انجام برخی اقدامات جدید، حداکثر در مدت زمانی ۶ ماه، تصویب کرد در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۶۳۲میلیارد تومان رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به ۲هزار و ۲۷۰میلیارد تومان رسید که ۱/۱۹ درصد نسبت به ماه قبل افت را نشان ‌داد. در همین حال شمار خریداران نیز با افت ۲/۸ درصدی به ۲۱۵هزار و ۸۹ نفر رسید. شاخص نیز با رشد ۷/۲ درصدی مواجه شد تا بازدهی سالانه به ۴/۱۲۷ درصد برسد.