شروین شهریاری *پرسش از خواننده‌ای بدون عنوان نام از طریق پست الکترونیک: آیا سود شرکت پتروشیمی پردیس تعدیل مثبت خواهد داشت؟ پاسخ: پتروشیمی پردیس از جمله واحدهای تازه تاسیس (با سابقه فعالیت ۶ ساله) واقع در عسلویه است که با استفاده از خوراک گاز شیرین به تولید آمونیاک (به عنوان محصول میانی) و در نهایت اوره صنعتی (با ظرفیت حدود دو میلیون تن) می‌پردازد. این شرکت، به علت نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی (که خوراک ارزان را فراهم می‌کند) و دارا بودن اسکله اختصاصی و دسترسی به آب‌های آزاد از مزیت ویژه‌ای جهت تولید و صادرات به بازارهای جهانی برخوردار است. محصول اصلی پردیس یعنی اوره در صنعت کشاورزی و کودهای شیمیایی کاربرد دارد. بررسی قیمت اوره در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که روند تغییرات آن بسیار سریع و نامتوازن در بازه ای بزرگ بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن بوده و به همین دلیل پیش بینی آینده قیمت‌ها دشوار خواهد بود. اخیرا به علت افت عمومی قیمت محصولات کشاورزی و نیز گاز طبیعی، نرخ جهانی اوره در معرض اصلاح قیمت پرشتابی قرار داشته و ظرف یک سال از ۴۰۰ دلار در هر تن به کمتر از ۳۰۰ دلار رسیده است. به این ترتیب، هر گونه تخمین از وضعیت آینده پتروشیمی پردیس، باید با لحاظ کردن ریسک نوسانات شدید قیمت اوره صورت پذیرد. با در نظر گرفتن عامل مذکور، در اینجا بنا به درخواست خواننده محترم وضعیت سودآوری «شپدیس» بر پایه برخی مفروضات مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌ این منظور ابتدا به جدول شماره یک مراجعه کنید که آخرین پیش بینی درآمد فروش ارائه شده توسط شرکت را نشان می‌دهد.

مقایسه قیمت روز اوره صادراتی با مفروضات بودجه در شش ماه دوم سال مالی (منتهی به ۳۰ آذر ۹۲) از تفاوت معناداری حکایت دارد. در جدول شماره دو، با اصلاح قیمت‌ها بر مبنای یک سناریوی واقع بینانه از عملکرد شش ماهه دوم، درآمد فروش شرکت طی سال مالی جاری برآورد شده است.

در جدول شماره دو، حجم تولید و فروش در سناریوی تحلیلی بدون تغییر نسبت به ارقام بودجه منظور شده است. قیمت آمونیاک برای شش ماه دوم سال مالی مطابق پیش بینی خود شرکت و قیمت اوره صادراتی با فرض قیمت ۳۰۰ دلاری و نرخ تبدیل دلار ۳۲۰۰ تومانی برآورد شده اند که فرضیاتی واقع بینانه به شمار می‌روند. همچنین، قیمت فروش داخلی اوره مطابق آخرین نرخ مصوب دولت (۶۱۲۵ ریال در هر کیلو) تخمین زده شده است. علاوه بر این، حجم فروش داخلی اوره معادل ۳۰۰ هزار تن برآورد شده که با عنایت به عملکرد تاریخی و سهمیه شرکت فرضیه ای منطقی به شمار می‌رود. بدیهی است پیش بینی تحلیلی کل سال (منتهی به ۳۰ آذر ۹۲) در این جدول از تجمیع ارقام عملکرد واقعی شش ماهه نخست و پیش بینی تحلیلی شش ماهه دوم به دست آمده است. با توجه به محاسبه درآمد فروش در جدول دو، تخمین سودآوری «شپدیس» در سال مالی جاری در جدول شماره سه ارائه شده است. (ارقام به میلیون ریال) در خصوص ارقام جدول شماره سه باید به چند نکته توجه داشت:

۱- در بخش بهای تمام شده؛ هزینه مواد اولیه (به جز گاز)، دستمزد و سربار معادل ارقام بودجه ۹۲ لحاظ شده که با توجه به عملکرد شش ماهه و واقعیت‌های تورمی موجود، برآوردی منطقی است. همچنین، نرخ گاز طبیعی مصرفی از ۷۳۵ ریال کنونی به ۱۷۵۰ ریال در هر مترمکعب تعدیل شده است. مبنای افزایش ۵/۲ برابری قیمت گاز نسبت به پیش‌بینی بودجه، احتمال پذیرش نرخ‌گذاری خوراک گازی براساس دلار مبادله‌ای و قیمت ۷ سنتی گاز است. این رقم بر‌اساس برخی اخبار غیر‌رسمی مورد تایید مدیران صنعت پتروشیمی نیز هست و بنابراین می‌تواند یک سناریوی حداقلی از قیمت جدید خوراک تلقی شود.هر چند در نظر گرفتن این نرخ برای کل سال مالی «شپدیس» (از اول آذر ۹۱) می‌تواند فرضیه ای محافظه کارانه به لحاظ زمان اعمال افزایش نرخ خوراک باشد. هر ۱۰۰ ریال تغییر قیمت خوراک گاز در طول یک سال مالی، حدود ۴۰ریال بر سود خالص هر سهم «شپدیس» موثر است. به این ترتیب می‌توان گفت در صورت عدم تغییر قیمت گاز نسبت به پیش‌بینی بودجه (که البته نامحتمل است) سود محاسبه شده برای سال مالی جاری با فرض ثبات سایر متغیرها تا ۵۱۶۰ ریال به ازای هر سهم افزایش می‌یابد. همچنین می‌توان با مبنا قرار دادن همین الگو، سود «شپدیس» را در صورت رشد بیشتر هزینه خوراک نسبت به سناریوی تحلیلی (۱۷۵۰ ریال در هر متر مکعب) محاسبه نمود.

۲- هزینه‌های عمومی و اداری و مالی با توجه به واقع‌بینی بودجه و عملکرد شش‌ماهه بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی شرکت لحاظ شده‌اند. اما در بخش درآمد متفرقه، با در نظر گرفتن جریان ورود نقدینگی مطلوب به شرکت و افزایش سود سپرده‌ها، رشد درآمد محتمل است. به این ترتیب در پیش‌بینی تحلیلی، درآمد متفرقه معادل دو برابر عملکرد واقعی شش ماهه نخست لحاظ شده است. علاوه بر این، با توجه به اختصاص قسمت عمده سایر درآمدهای عملیاتی به سود تسعیر ارز و کاهش احتمال تکرار آن در نیمه دوم سال، هیچ گونه افزایش درآمد در این بخش نسبت به عملکرد شش ماهه اول لحاظ نشده است.

۳- الگوی محاسبه مالیات مشابه بودجه شرکت در نظر گرفته شده است.

با توجه به محاسبات فوق می‌توان گفت در صورت تحقق مفروضات در بخش قیمت‌های فروش و نرخ خوراک، پتروشیمی پردیس در سال مالی جاری قابلیت افزایش ۵ درصدی سودآوری نسبت به آخرین بودجه اعلامی (تا سطح ۴۷۵۱ ریال به ازای هر سهم) را دارد. بنابراین، بازار در حال حاضر سهام این «شپدیس» با نسبت P/E حدود ۴ مرتبه ارزش‌گذاری کرده است که نسبت به میانگین بازار ۲ واحد کمتر بوده و می‌تواند نشان‌دهنده ارزندگی سهام مزبور باشد. البته ابهام در مورد نرخ خوراک گازی کماکان به عنوان یکی از ریسک‌های مهم شرکت مطرح است که با توجه به اخبار موجود در زمینه تعیین تکلیف آن، احتمالا در مهر ماه شفاف سازی خواهد شد. بدیهی است کارشناسان با تغییر قیمت‌های جهانی اوره، نرخ ارز و قیمت خوراک گازی می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص سودآوری «شپدیس» در سال مالی ۹۲ دست یابند.

Shervin.Shahriari@turquoisepartners.com

امکان تعدیل سود در پتروشیمی پردیس