گروه بورس- مجید اسکندری: دیروز برای فعالان فرابورس، همچون بورس روز خوبی نبود و بیشتر نمادهای مهم این بازار با افت قیمت همراه شدند.
ذوب‌آهن، پالایش نفت تهران، فولاد صبانور، بیمه سامان، مرجان کار و ... روز گذشته شاهد افت قابل‌توجهی در قیمت سهام خود بودند.
روز گذشته بازار فرابورس شاهد دادوستد بیش از ۳۶ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۵۱۷ میلیارد ریال در ۱۱ هزار و ۱۵۱ دفعه بود.
در این میان، «شتران» توانست با رقمی حدود ۶۵ میلیارد ریال بالاترین میزان ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص دهد. پس از «شتران»، «ذوب» با ارزش معاملاتی ۴۶ میلیارد ریالی و «همراه» با ارزش معاملاتی ۲۲ میلیارد ریالی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
در همین حال بیشترین حجم معاملات فرابورس به «ذوب» تعلق گرفت که ۷/۱۱ میلیون سهم بود. بانک حکمت ایرانیان و مسکن شمال شرق نیز با ۹/۲ میلیون سهم و ۶/۲ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را پس از «ذوب» داشتند.
از سوی دیگر پتروشیمی ممسنی با معاملات ۴۵۰۰ سهمی به ارزش ۴ میلیون ریال کمترین حجم و ارزش معاملات بازار را دارا شد.
بررسی آمار معاملات روز گذشته فرابورس نشان می‌دهد بیمه میهن با ۹۵/۴ درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد را در بازار کسب کرد. پس از «میهن» سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و توکاریل با افزایش قیمت ۰۹/۴ و ۳۲/۳ درصدی بیشترین رشد را داشتند.
از سوی دیگر سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان با کاهش قیمت ۷۶/۴ درصدی بالاترین میزان افت را در بازار دیروز به خود نسبت داد.
براساس این گزارش، دیروز ۹۶ نماد در فرابورس دادوستد شدند که از این تعداد ۵۳ نماد با کاهش قیمت و تنها ۱۵ نماد با رشد قیمت مواجه شدند و ۲۸ نماد نیز تغییری را در قیمت سهام خود ندیدند.
شاخص فرابورس روز گذشته افت سنگینی را تجربه کرد و با کاهش ۵/۱۱ واحدی به رقم ۴/۶۲۴ واحد رسید.
همچنین در معاملات بازار امتیاز تسهیلات مسکن با توجه به اینکه مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از ۱۵فروردین ۹۰تا ۱۵ اسفند ۹۰به مدت ۱۲ماه تمدید شده، بیشترین رشد قیمت را امتیاز تسهیلات مسکن اسفند ۸۹ داشت که به ۳۸۹هزارو ۸۳۰ریال رسید .از سوی دیگر بیشترین کاهش قیمت به امتیاز تسهیلات مسکن مرداد ۹۱ تعلق داشت که با نرخ ۳۸۶هزار و ۶۶۶ ریال ثبت شد.
بر پایه این گزارش، در معاملات بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم مبادلات را اجاره امید با خرید و فروش ۳۷هزار و ۱۳۰برگه به خود اختصاص داد. پس از آن گواهی سپرده انصار با ۲۶هزار و ۱۹۰برگه و اجاره ماهان ۲ با ۲۵هزار و ۸۰۰‌برگه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری ETF
رییس اداره نظارت بازار فرابورس ایران، از نخستین پذیره‌نویسی واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ارزش500 میلیارد ریال از 29مرداد به مدت 3روز کاری در بازار سوم فرابورس خبر داد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس، افسانه اروجی با اعلام این خبر گفت: صندوق سرمایه‌گذاری آرمان سپهر که قرار است در زمینه سهام و حق تقدم خرید سهام پذیرفته شده، اوراق مشارکت، انواع صکوک، اوراق بهادار رهنی، گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کند و در بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری سپرده گذاری کند، در نظر دارد 500 میلیارد ریال واحد سرمایه‌گذاری را به مدت 3 روز از سه شنبه 29 مرداد تا شنبه 2 شهریور از طریق بازار سوم پذیره‌نویسی کند.
وی تعداد واحد‌های قابل پذیره‌نویسی را 50 میلیون واحد و به مبلغ اسمی هر واحد 10هزار ریال اعلام کرد و افزود:خرید واحد‌های ETFمستلزم داشتن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده گذاری مرکزی است و خریداران می‌توانند حداقل 100واحد و حداکثر 2میلیون و 500 واحد را پذیره‌نویسی کنند. همچنین خرید واحد‌های بیشتر ملزم به تایید مدیر صندوق و کارگزار عامل پذیره‌نویسی است.
اروجی ضمن مجاز بودن استفاده از کد خرید گروهی «ددد» تصریح کرد: این پذیره‌نویسی از طریق شبکه کارگزاری عضو فرابورس انجام می‌شود و شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی و تامین سرمایه سپهر به ترتیب به عنوان مدیر و بازارگردان صندوق است.
وی با تاکید به اینکه خریداران نمی توانند در دوران پذیره‌نویسی به فروش واحد‌ها اقدام کنند، اظهار کرد: خریداران و فروشنده‌ها طی دوره پذیره‌نویسی علاوه بر مبلغ اسمی باید کارمزد معامله را بر اساس مبالغ تعیین شده پرداخت کنند.
همچنین تعهد 100درصد از واحد‌های سرمایه‌گذاری ممتاز صندوق به تعداد یک میلیون واحد بر عهده موسسان است و بقیه به ارزش هر واحد 10هزار ریال برای عموم پذیره‌نویسی می‌شود.
به گفته اروجی، معاملات ثانویه واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بعد از اتمام پذیره‌نویسی و ثبت صندوق، در بازار ابزار‌های نوین مالی و خرید و فروش آن از طریق کارگزاران عضو فرابورس انجام می‌شود. همچنین نقل و انتقال و صدور و ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری انواع صندوق‌های ETF بدون پرداخت مالیات است.

بازار بر مدار افت قیمت‌ها