گروه بورس- همایون دارابی:بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز شاهد تداوم رشد بازار با اتکا بر معاملات شمار محدودی از نمادها بود.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد غلبه نسبی سرمایه‌گذاران بلندمدت بر نوسان‌گیران کوتاه‌مدت بودند، تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای فولاد مبارکه، چادرملو و رشد قیمتی نمادهای گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات موجب شد تا پس از چند روز عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت، دیگر سرمایه‌گذاران بلندمدت و سهامداران عمده (که نقش تدافعی در معاملات نمادها را برعهده داشتند)، شرایط تغییر داده و نمادها از سقف‌های قیمتی خود بگذرند. عبور فولاد مبارکه از مرز ۲هزار و ۳۰۰ریال، نزدیکی معادن و فلزات به مرز قیمتی ۴هزار ریال و ملی مس به رقم ۵۲۵۰ریال (که در گذشته مقاومت قیمتی سهم به شمار می‌رفت) از جمله این تحولات بود.

افزایش حجم سهام قابل خرید و فروش در هر دستور در مورد شرکت‌های بزرگ از ۱۰هزار سهم به ۵۰هزار سهم رقابت بیشتر کارگزاران را به همراه آورد. با این تحول در حالی که در گذشته عرضه یک‌میلیون سهم ملی مس توسط یکصد دستور ۱۰هزار سهمی خریداری می‌شد، روز گذشته تنها ۲۰دستور ۵۰هزار سهمی شانس خرید را داشتند. این امر در مورد نماد فولاد مبارکه، گروه بهمن، ایران‌خودرو و سایپا نیز عملا صادق بوده و رقابت کارگزاران برای خرید یا فروش را بیشتر می‌کند.

در بازار دیروز رشد بهای جهانی فلز مس به بالای مرز ۸هزار دلار در هر تن صف خرید ملی مس را به ۲۷میلیون سهم مجددا افزایش داد. این امر انتظار اولیه کارشناسان برای برخورد و نوسان روند سهم در مرز قیمتی ۵هزار و ۳۰۰تا ۵هزار و ۴۰۰سهم تغییر داده است. در گروه اصل ۴۴ فولاد مبارکه، به‌رغم نامه مدیر عامل این شرکت جهت ابطال معاملات ورق‌های این شرکت در جلسه معاملاتی روز دوشنبه هفته گذشته، بار دیگر در بورس فلزات شاهد معاملات بسیار مناسبی بود. درخواست مدیرعامل فولاد مبارکه برای اعلام تعرفه صفر برای واردات ورق، بار دیگر رقابت‌پذیری مبارکه را در برابر واردات به نمایش گذاشته است. در مورد این شرکت خبرهای اولیه در مورد واگذاری باقی‌مانده سهام این شرکت به تامین‌اجتماعی وجود دارد. فولاد مبارکه با توجه به واگذاری ۵۶درصد سهام، هم‌اکنون شرکت خصوصی به شمار می‌رود و از این رو تنها قید انتصاب مدیر مبارکه از سوی دولت ممکن است باعث تبعیت این شرکت از دستور رییس‌جمهوری به وزارتخانه‌های صنایع و رفاه در مورد بازگشت قیمت‌ها باشد.

در گروه غذایی، وضعیت پیچیده نرخ‌گذاری محصولات لبنی با ابلاغ دوباره کاهش قیمت‌های این محصولات با ابهام دوباره مواجه است. صنایع شیر با توجه به واگذاری سهام این شرکت به عنوان یک واحد خصوصی به شمار می‌رود. هر چند در سخنان رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شرکت‌های خصوصی نیز باید قیمت‌ها را به‌رغم مصوبه شورای اقتصاد کاهش دهند.

در گروه خودرویی بازار گردان‌ ایران‌خودرو روز گذشته، با قرار دادن یک دستور خرید ۳میلیون سهمی در نرخ یک هزار و ۹۴۰ریال تعجب کارشناسان را برانگیخت. ایران‌خودرو که در سه روز قبل با صف فروش مواجه بود اینک در آستانه مجمع با این رشد عجیب مواجه شده است.

به نظر می‌رسد در گروه خودرویی سهامداران عمده در آستانه برگزاری مجامع این شرکت‌ها در تلاش برای خرید سهام از سهامداران جزء هستند که دیروز نیز صف فروش گروه بهمن نیز جمع‌آوری شد. سایپا نیز بخشی از سهام صف فروش خود را خریداری شده‌ دید.

در مجموع بازار دیروز همچنان روند رو به رشد و محدود به معاملات شمار محدودی از نهادها را شاهد بود. در بازار دیروز ارزش کل معاملات ۷/۱۴میلیارد تومان بود. در این بازار نمادهای ایران دوچرخ، لامپ پارس شهاب، روغن نباتی ناب، مواد اولیه داروپخش و البرز دارو و پارس‌سرام بازگشایی شدند. با توجه به ترافیک مجامع در چند هفته آینده ۶نماد با توقف مواجه شدند.