فرشاد به‌آبادی*

مقدمه: نخستین جشنواره انتخاب نام و نشان‌های تجاری ایران به همت موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر برگزار می‌شود. در این جشنواره بهترین نام و نشان‌های تجاری بر مبنای معیارهای علمی و بازاریابی مورد ارزیابی قرار گرفته و بهترین‌ها طی مراسمی معرفی می‌شوند. در درون هر کشور نظرات متنوعی در مورد نام‌های تجاری جهانی مشاهده می‌شود. مصرف‌کنندگان را می‌توان از نظر نحوه ارزیابی نام‌های تجاری جهانی به چهار گروه اصلی تقسیم کرد. این گروه‌ها براساس آخرین تحقیقات به عمل آمده شامل موارد ذیل هستند؟

۱)شهروندان جهانی: ۵۵درصد پرسش‌شوندگان موفقیت‌های جهانی شرکت‌ها را نشانه‌ای از کیفیت و نوآوری آنها می‌دانند. در عین حال، آنها به مسوولیت‌پذیری این شرکت‌ها در قبال سلامت مصرف‌کننده، محیط‌زیست و حقوق کارگران اهمیت می‌دهند. یافته‌های تحقیقات نشان می‌دهد در آمریکا و انگلیس از این شهروندان کم وجود دارد، ولی در اندونزی، برزیل و چین تعداد آنها زیاد است.

۲)آرزومندان جهانی شدن: این گروه ۲۳درصدی، شامل مصرف‌کنندگانی هستند که این محصولات را کمتر می‌شناسند، ولی شرکت‌های تولیدکننده آنها را تحسین می‌کنند.آنها این محصولات را با کیفیت ارزیابی می‌کنند. حساسیت این گروه درخصوص مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های جهانی به حد گروه اول نیست.

۳)مخالفان جهانی‌سازی: حدود ۱۳درصد مصرف‌کنندگان شک دارند شرکت‌های جهانی محصول با کیفیت تولید می‌کنند. آنها تردید دارند، این شرکت‌ها به مسوولیت خود وفادار باشند. این باورها سبب می‌شود آنها با این شرکت‌ها تمایل به کار نداشته باشند. تعداد این افراد در انگلیس و چین تقریبا زیاد و در مصر و آفریقای جنوبی تقریبا کم است.

۴) بی‌اعتقادان به جهانی شدن: این افراد به دلیل جهانی بودن محصول آن را متفاوت‌تر از محصولات محلی نمی‌دانند. بلکه با هر شاخصی که محصولات محلی آزمون می‌شوند، باید با همان شاخص‌ها محصولات جهانی را نیز آزمود. این گروه حدود ۸درصد مصرف‌کنندگان هستند. در آمریکا و آفریقای جنوبی تعداد این افراد زیاد، ولی در اندونزی، ژاپن، چین و ترکیه کم است.

ادامه دارد ... .

*مدیرعامل موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر