ارزش معاملات بورس کشاورزی طی آذر ماه به 30میلیارد ریال رسید

روابط‌عمومی بورس کشاورزی- بورس کالای کشاورزی در بیست و هفتمین ماه فعالیت خود از یک الی ۳۱ آذر ماه، شاهد عرضه ۳‌میلیون و ۳۲۱‌هزار و ۹۶۵‌تن کالا شامل شکر، جو، ذرت و کنجاله است که ۶۵‌تن آن به صورت نسیه و بقیه به صورت نقد عرضه شد. در ماه گذشته ۱۳‌هزار و ۵۴۰‌تن کالا به ارزش ۳۰میلیارد و ۷۸‌میلیون و ۳۶۵‌هزار ریال در تالار معاملات به فروش رفت که از ۱۳‌هزار و ۵۴۰‌تن کالا، ۳۰‌تن کنجاله به صورت نسیه مبادله شد.

گروه کنجاله: طی آذر ماه، ۷۶۲‌هزارو ۲۲۵‌تن انواع کنجاله دانه‌های روغنی شامل سویا ، کلزا و تخم پنبه بر روی تابلوی عرضه رفت که ۵‌هزار و ۳۶۰‌تن آن به ارزش ۱۵میلیارد و ۹۱۸‌میلیون و ۸۵۵‌هزار ریال به فروش رفت. در این گروه ۶۵‌تن کنجاله پنبه دانه به صورت نسیه عرضه شد که ۳۰‌تن آن مورد معامله قرار گرفت. این گروه در ماه مزبور، شاهد دادوستد ۴‌هزار و ۶۵۵‌تن کنجاله سویا، ۳۶۵‌تن کنجاله تخم پنبه و ۳۳۰‌تن کنجاله کلزا بود. شایان ذکر است گروه کنجاله ۴۰‌درصد حجم کل معاملات آذر ماه را دراختیار خود گرفت. ۲۲‌درصد حجم معاملات این گروه تولید داخلی و ۷۸‌درصد آن وارداتی بود.

گروه ذرت: کارگزاران بورس کالای کشاورزی در آذر ماه در کل ۲میلیون و ۵۵۴‌هزارو ۷۳۰‌تن انواع ذرت دانه‌ای در رینگ معاملات عرضه کردند که ۵‌هزار و ۱۵۰‌تن آن شامل یک‌هزار و ۷۰۵‌تن ذرت کرمانشاه، ۳۰‌تن ذرت برزیل، ۲‌هزار و ۴۴۵‌تن ذرت دزفول، ۱۳۵‌تن ذرت، جیرفت، ۱۵‌تن ذرت فسا، ۱۱۵‌تن ذرت مرودشت، ۹۰‌تن ذرت پاسارگاد و یک‌هزار و ۶۱۵‌تن ذرت چین مورد معامله قرار گرفت. ارزش معاملات این گروه طی آذر ماه به رقم ۸میلیارد و ۸۲۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار ریال بالغ شد. ۶۸‌درصد حجم معاملات گروه ذرت طی آذر ماه تولید داخلی و ۳۲‌درصد وارداتی بود. ۳۸‌درصد حجم کل معاملات نیز در آذرماه به گروه ذرت اختصاص یافت.

گروه جو: ۴‌هزار و ۹۹۰‌تن جو دامی داخلی و وارداتی در ماه گذشته در تالار معاملات بورس کالای کشاورزی عرضه شد که ۳‌هزار و ۱۰‌تن آن شامل ۱۳۰‌تن جو گلستان، ۱۸۰۰ ‌تن جو اصفهان، ۱۰۰‌تن جو قزاقستان، ۵۰۰‌تن جو کانادا و ۴۸۰‌تن جو اوکراین به ارزش ۵میلیارد و ۲۴۵‌میلیون و ۲۳۰‌هزار ریال خریداری شد. ۳۶‌درصد حجم معاملات گروه جو طی آذر ماه وارداتی و ۶۴‌درصد آن تولید داخلی بود. این گروه توانست ۲۲‌درصد حجم کل معاملات را طی ماه مزبور در اختیار گیرد.

گروه شکر: تالار معاملات در آذر ماه، شاهد معامله ۲۰‌تن شکر تصفیه شده برزیل به قیمت هر کیلو ۴۶۰۴ریال و به ارزش ۹۲‌میلیون و ۸۰‌هزار ریال بود.

رخدادهای هفته گذشته

بورس کالای کشاورزی طی هفته گذشته از ۲۵ الی ۲۹ آذرماه، شاهد عرضه ۲۲۵ و ۳۹۵‌تن کالا شامل جو، ذرت، شکر و کنجاله بود که ۶۵‌تن آن به صورت نسیه و بقیه به صورت نقد عرضه شد.طی هفته یادشده، یک‌هزار و ۴۷۰‌تن کالا به ارزش ۳میلیارد و ۹۳۳‌میلیون و ۹۵۰‌هزار ریال در تالار معاملات به فروش رفت. لازم به ذکر است که از یک‌هزار و ۴۷۰‌تن کالا، ۳۰‌تن کنجاله به صورت نسیه مبادله شد.

گروه کنجاله: در هفته گذشته ۷۸‌هزار و ۷۵‌تن کنجاله سویا و پنبه دانه بر روی تابلوی عرضه رفت که ۹۵۵‌تن آن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۳۳‌میلیون و ۶۱۰‌هزار ریال به فروش رفت. در این گروه ۶۵‌تن کنجاله پنبه دانه به صورت نسیه عرضه شد که ۳۰‌تن آن مورد معامله قرار گرفت. گروه کنجاله در هفته‌ای که گذشت، شاهد دادوستد ۸۶۰‌تن کنجاله سویا و ۹۵‌تن کنجاله پنبه دانه بود. این گروه از نظر ارزش و حجم معاملات در جایگاه نخست آمار معاملات هفتگی ایستاد. شایان ذکر است، ۶۵‌درصد حجم معاملات هفته گذشته به این گروه اختصاص یافت.

گروه ذرت: کارگزاران بورس کالای کشاورزی در هفته منتهی به ۲۹ آذرماه، جمعا ۱۴۷‌هزار و ۱۷۵‌تن انواع ذرت دانه‌ای در رینگ معاملات عرضه کردند که بیشترین حجم عرضه هفتگی در بین کالاهای منتخب بود. در این هفته ۳۷۰‌تن ذرت، به ارزش ۶۷۷‌میلیون و ۷۱۰‌هزار ریال به فروش رفت و گروه ذرت از لحاظ حجم و ارزش معاملات هفتگی پس از گروه کنجاله رتبه دوم را کسب کرد. در گروه ذرت، ۱۶۰‌تن ذرت دزفول، ۱۳۵‌تن ذرت جیرفت، ۶۰‌تن ذرت مرودشت و ۱۵‌تن ذرت چین مورد معامله قرار گرفت. این گروه طی هفته گذشته ۲۵‌درصد حجم معاملات را در اختیار خود گرفت.

گروه جو: گروه جو در هفته‌ای که گذشت شاهد عرضه ۱۲۵‌تن جو وارداتی اوکراین بود که با فروش کل آن، ارزش معاملات این گروه به ۲۳۰‌میلیون و ۵۵۰‌هزار ریال بالغ شد. این گروه رتبه سوم ارزش و حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داد. هفته گذشته، ۹‌درصد حجم معاملات هفتگی در اختیار این گروه بود.

گروه شکر: تالار معاملات در هفته گذشته، شاهد معامله ۲۰‌تن شکر تصفیه شده برزیل به قیمت هر کیلو ۴۶۰۴ریال و به ارزش ۹۲‌میلیون و ۸۰‌هزار ریال بود. تنها یک‌درصد حجم معاملات هفته گذشته در اختیار گروه شکر بود.