گزارشی از رونق پاییزی بورس

گروه بورس- فرخنده رحیمی و اعظم شریفی: ارزش معاملات سال‌جاری تا پایان آذر ماه ۳۵۴۱۲میلیارد و ۸۱۸میلیون ریال بود که نسبت به سال گذشته در همین دوره ۱۲۹۰۶میلیارد ریال کاهش داشته است.

حجم معاملات امسال تا پایان آذرماه بیش از ۲۳۰۳میلیون سهم بود که بر روی نماد ۳۴۵شرکت معامله شد. از این تعداد شرکت، ۱۴۴شرکت شاهد رشد و ۱۷۶شرکت شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند. باما پربازده‌ترین شرکت امسال

شرکت باما پربازده‌ترین شرکت در این دوره بود. این شرکت با معامله بیش از ۱۳میلیون و ۹۷۶هزار سهم، رشدی معادل ۷۴/۷۵۵درصد داشت. پایین‌ترین قیمت این شرکت ۱۲۳۰۲ریال بود که در پایان این دوره به ۷۵۸۷۰ریال رسید. این شرکت ۶۷۰۰۴ریال رشد قیمت داشته است. ۳۸۰۴نفر این سهم را مورد معامله قرار دادند که ارزش نهایی آن ۵۵۲میلیارد و ۷۸۶میلیون ریال بود.

شرکت بانک پارسیان بیشترین حجم معاملات را داشت که بیش از ۹۶۹میلیون و ۹۰۰هزار سهم، به ارزش ۱۴۲۶میلیارد و ۸۲میلیون ریال بود. پایین‌ترین قیمت این شرکت ۱۱۶۴ریال و بالاترین قیمت آن ۱۶۳۴ریال بود که در پایان به ۱۲۹۸ریال رسید.

افت این شرکت در کل ۲۲۷ریال معادل ۸۹/۱۴درصد بانک پارسیان ۹۶هزار و ۷۲۳دفعه از طرف ۳۳هزار و ۶۴۴نفر دادوستد شد. بانک پارسیان پرطرفدارترین سهم در این دوره بود.

شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان در این دوره بیش از ۵۰۰میلیون و ۸۷۷هزار سهم معامله کرد که بیشترین ارزش معاملات را در بین شرکت‌ها داشت. ارزش معاملات این شرکت ۲۵۵۳میلیارد و ۵۲۸میلیون ریال بود. این شرکت ۲۳۶بار معامله شد که افت ۳۶/۲۲درصدی را برای این شرکت به همراه داشت. پایین‌ترین قیمتی که « ثاخت» در این دوره داشت ۳۸۰۰ریال و بالاترین قیمت آن ۵۲۰۰ریال بود. این شرکت در این دوره یک معامله عمده داشت.

معاملات متفاوت در پاییز

ارزش معاملات انجام شده سازمان بورس اوراق بهادار تهران طی پاییز امسال بالغ بر ۱۴هزار و ۹۸۹میلیارد و ۷۱میلیون ریال بود. این میزان در مقایسه با ارزش معاملات انجام شده در بهار و تابستان به ترتیب شاهد ۵۳درصد و ۴۱درصد افزایش بود. در پاییز امسال ۳‌میلیارد و ۲۶۰میلیون و ۲۶۴هزار و ۹۳۳سهم از سوی ۲۰۲هزار و ۵۳۲خریدار حقیقی و حقوقی در ۴۵۸هزار و ۲۲۸دفعه دادوستد شد. در سه ماه سوم سال ۱۳۸۵ سهامداران اقدام به خرید و فروش سهام ۲۶۶شرکت کردند که در نتیجه آن قیمت سهام ۹۱شرکت افزایش و قیمت سهام ۱۶۳شرکت کاهش داشت. اما بین‌المللی توسعه ساختمان شرکتی بود که در پاییز با ۵۰۰میلیون و ۸۷۷هزار و ۴۳۵سهم معامله شده به ارزش ۲هزار و ۵۵۳میلیارد و ۵۲۸میلیون ریال در رده نخست بیشترین سهام معامله شده و بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. در این مدت ۸۶ خریدار حقیقی و حقوقی در ۲۳۶ دفعه اقدام به خرید و فروش سهام بین‌المللی توسعه ساختمان کردند. این در حالی است که این شرکت در پاییز امسال بازدهی منفی ۳۶/۲۲درصد را شاهد بود و میانگین قیمتی آن نیز ۴۲۸۱ ریال شد.

همچنین سرمایه‌گذاری سپه با ۲۹۵میلیون و ۳۲۹هزار و ۶۶۵ سهم معامله شده در رتبه دوم بیشترین سهام معامله شده پاییز امسال قرار گرفت. ارزش معاملات این شرکت ۲۵۹میلیارد و ۳۴۲میلیون ریال بود که در نتیجه خرید و فروش ۵۷۹ خریدار حقیقی و حقوقی در ۳۷۲۲ دفعه انجام شد. «وسپه» نیز در پاییز امسال بازدهی منفی ۹۱/۲درصد، داشت.

این در حالی است که پتروشیمی خارک در پاییز با کسب ۷۸/۵۸درصد بازدهی مثبت توانست رده دوم بیشترین ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران را در سه ماه سوم سال جاری از آن خود کند. ارزش معاملات خارک، در نتیجه دادوستد ۵۵میلیون و ۸۳۵هزار و ۸۶۵ سهم بالغ بر یکهزار و ۳میلیارد و ۳۵۹میلیون ریال بود. پتروشیمی شخارک ۷هزار و ۹۰۷ خریدار داشت که در ۱۶هزار و ۸۴۵ دفعه سهام این شرکت را خرید و فروش کردند.

اما در پاییز امسال ۱۳هزار و ۳۲۵ نفر به دنبال سهام توسعه معادن روی ایران بودند که این شرکت توانست لقب پرطرفدارترین سهام فصل گذشته را از آن خود کند. توسعه معادن روی ایران طی این مدت تعداد ۷۸میلیون و ۵۵۹هزار و ۱۰ سهم معامله شده به ارزش ۷۸۳میلیارد و ۵۰میلیون ریال داشت.

معادن و فلزات نیز با ۱۱هزار و ۷۷۱ خریدار حقیقی و حقوقی رتبه دوم پرطرفدارترین سهم پاییز را از آن خود کرد. فعالان تالار بورس اوراق بهادار تهران، در این مدت تعداد ۱۳۵میلیون و ۲۲۳هزار و ۵۶۶ سهم را در ۲۵هزار و ۳۳۱ دفعه خرید و فروش کردند. که به این ترتیب رتبه دوم پرمعامله‌ترین را نیز داشت. ارزش معامله سهام معادن و فلزات در فصل پاییز بالغ بر ۵۳۵میلیارد و ۹۳۱میلیون ریال بود. به این ترتیب معادن و فلزات بازدهی مثبت ۴۳/۹۶درصد را از آن خود کرد.

اما بانک پارسیان با ۲۹هزار و ۳۷۲ دفعه معامله سهام در فصل پاییز پرمعامله‌ترین سهام این فصل بود. بانک پارسیان در این مدت ۲۰۴میلیون و ۸۲۵هزار و ۹۲۴ سهم معامله شده، به ارزش ۲۶۳میلیارد و ۳۷۳میلیون ریال داشت. نه هزار و ۴۶۱ خریدار حقیقی و حقوقی سهام بانک پارسیان را خرید و فروش کردند که این سهم با بازدهی منفی ۳۵/۳درصد در پایان فصل به کار خود پایان داد.

اما قند شیروان با ۹۳/۴۴۱درصد نوسان مثبت پربازده‌ترین شرکت در پاییز بود. ۱۸۸ خریدار حقیقی و حقوقی در ۳۵۱ دفعه اقدام به دادوستد ۵۰۴هزار و ۱۶۷ سهم از قند شیروان به ارزش ۲/۳میلیارد ریال کردند.

کارنامه بورس در آذرماه ۸۱۴میلیارد تومان معامله۳/۳درصد بازدهی

ایران‌تحلیل- آذرماه ۱۳۸۵ را می‌توان به عنوان یکی از به‌یادماندنی‌ترین ماه‌ها در تاریخ فعالیت بورس اوراق بهادار تهران در سال ۸۵ قلمداد کرد. عبور شاخص کل از مرز روانی ۱۰۰۰۰ یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها برای تیم مدیریت بورس طی یک سال گذشته قلمداد می‌شود. در این ماه همچنین عرضه‌های عمده و آغاز دور جدید خصوصی‌سازی در صنایع کشور بورس را با رونق قابل توجهی همراه ساخت. در عرصه سیاست داخلی نیز نشاط سیاسی حاصل از رقابت‌های انتخابات شوراها که حتی تا کوچک‌ترین روستاهای کشور نیز امتداد یافته بود، در کنار آرامش فضای سیاسی داخلی که برخلاف دوره‌های قبلی انتخابات نمود بیشتری داشت، شرایط را برای اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران مهیا کرد. در عرصه بین‌المللی نیز تعویق چندباره تصمیم‌گیری درمورد پرونده هسته‌ای ایران توسط گروه ۱+۵ ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک گریز را تا حدود زیادی نسبت به این موضوع آسوده کرده بود.

در آذرماه ۱۳۸۵ و طی ۲۱ روز معاملاتی صورت گرفته در بورس اوراق بهادار تهران در مجموع بیشتر از ۸۱۴میلیارد تومان اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت که نسبت به ماه قبل از آن رشد ۱۱۴درصدی را نشان می‌دهد. همچنین طی این ماه مجموعا بیش از یک‌میلیارد و ۶۸۳میلیون برگه سهم در ۱۷۷هزار و ۷۶۴ نوبت مورد معامله قرار گرفتند که نسبت به آبان ماه به ترتیب ۷۶درصد و ۳۸درصد رشد را تجربه کرده‌اند. جالب است بدانیم که میانگین ارزش معاملات در هر روز طی یک ماه گذشته بیش از ۳۸میلیارد تومان بوده است که نسبت به میانگین معاملات روزانه ماه قبل با حدود ۱۹میلیارد تومان ارزش روزانه، رشد حدود ۲ برابر را نشان می‌دهد و اما مهم‌ترین بخش معاملات ماهیانه به تفکیک گروه‌های مطرح بازار به شرح زیر بوده است:

آذرماه و بزرگ‌ترین معامله بورس

۳۹درصد از کل ارزش معاملات بورس در آذرماه گذشته متعلق به گروه ساختمان، املاک و مستغلات بوده است. عرضه عمده سهام بین‌المللی توسعه ساختمان از سوی سرمایه‌گذاری غدیر یکی از بزرگ‌ترین معاملات تاریخ بورس را رقم زد که بیشتر از ۲۵۵میلیارد تومان از کل معاملات ماهانه را به خود اختصاص داده است. گروه استخراج کانی‌های فلزی دومین گروه پرمعامله بورس طی یک ماه گذشته بوده است. در این گروه شرکت‌های باما، چادرملو، گل گهر و توسعه معادن روی از مهم‌ترین شرکت‌های مورد توجه معامله‌گران بوده‌اند که همچنان نقش پیشرو خود را در بازار سرمایه به رخ دیگر صنایع کشیدند.

گروه شرکت‌های پتروشیمی‌نیز دیگر گروه برتر بورس طی یک ماه گذشته بوده‌اند که بیش از ۱۱درصد کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند. در این گروه پتروشیمی ‌خارک علاوه بر نقش غیر قابل انکاری که در صعود ۱۵۰ واحدی شاخص کل و گذر از مرز ۱۰هزار ایفا کرد، به همراه پتروشیمی‌ اصفهان از جمله پر طرفدارترین و پربازده‌ترین شرکت‌های بورسی طی آذرماه بوده‌اند.

گروه شرکت‌های دارویی نیز با وجود افت در نیمه دوم ماه، در روزهای آغازین آذرماه نقش مهمی ‌در افزایش اعتماد عمومی‌ به بازار داشته‌اند. شرکت‌های ایران دارو، البرزدارو، داروسازی جابربن حیان و کیمیدارو، ماه جالبی را پشت سر گذاشتند اگرچه در پایان ماه برخی از شرکت‌های دارویی دچار افت و ریزش قیمتی شدند. معامله عمده ایران دارو در این ماه انجام نشد اما در مجموع بیش از ۵درصد از ارزش کل معاملات بورس به گروه دارویی اختصاص یافت.

در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی تحت تاثیر تعدیل مثبت و بازده قابل توجه پتروشیمی‌ خارک مورد توجه معامله‌گران قرار داشت و حجم زیادی از معاملات را باعث شد. گروه‌های فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری، خودرویی و سیمانی نیز با توجه به سهم بالای آنها از ارزش کل بازار، به تناسب حجم قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص دادند.

همچنین طی یک ماه گذشته شرکت‌های حمل و نقل پتروشیمی‌با نزدیک به ۱۰۰درصد رشد (پس از باز شدن نماد)، ایران تایر با قریب به ۹۰درصد رشد، ایران دارو با ۲۸/۴۲درصد رشد قیمتی، توسعه معادن روی با ۴۲درصد رشد، باما با ۷۳/۴۱درصد، تکنوتار با ۷۱/۴۰درصد، مس باهنر با ۳۹/۴۰درصد، گل گهر با ۴۸/۳۵درصد و پتروشیمی‌ خارک با ۷۳/۳۳درصد رشد بیشترین بازده را برای سهامداران خود به همراه داشتند. همچنین طی آذرماه تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌های چادرملو، توسعه معادن روی، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، گل‌گهر، پتروشیمی ‌خارک، بانک پارسیان، پتروشیمی‌ اصفهان، ایران خودرو و نوسازی ساختمان تهران را به امید کسب سود در میان مدت و کوتاه مدت خریداری کرده‌اند!

در مجموع طی آذرماه ۸۵ شاخص کل با شروع از ۹۶۹۴ واحد در اول آذرماه با توقف بر روی عدد ۰۷۸/۱۰ در ۲۹ آذرماه، حرکت صعودی خود را در این ماه به پایان رساند که ماحصل این حرکت، رشد بیش از ۳۸۴ واحدی شاخص کل (نزدیک به ۴درصد افزایش) بوده است. طی این مدت همچنین شاخص بازده نقدی و قیمت نیز که معیار بهتری برای بازده سرمایه‌گذاری در بورس تلقی می‌شود با بیش از ۳۴/۳درصد رشد به ۲۱۷/۳۱ واحد رسید. ضمن اینکه شاخص پنجاه شرکت برتر بورس نیز رشد ۷۵/۵درصدی را تجربه کرد.

پیش‌بینی می‌شود با افزایش فشارهای بین‌المللی برای تصویب قطعنامه علیه ایران و افزایش تنش‌های مقطعی در فضای سیاسی و نیز با خروج برخی از سرمایه‌گذاران کوتاه مدت از روند برخی سهام پربازده در یک ماه گذشته، شاهد کاهش سرعت رشد شاخص‌ها در بورس طی یک ماه آینده باشیم. اگرچه بازگشایی احتمالی نمادهای کالسیمین و فرآوری موادمعدنی (پس از تعدیل مثبت قابل توجه در پیش‌بینی سود سالانه) و نیز عرضه‌های اولیه احتمالی سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و فولاد مبارکه به عنوان برگ‌های برنده سازمان بورس در تشویق سرمایه‌گذاران برای دادوستد در بورس قابل توجه هستند.

شروع ده‌هزار ‌میلیاردریالی معاملات در بهار

در سه ماه نخست امسال ۱۶۴هزار و ۲۳۵ خریدار حقیقی و حقوقی اقدام به دادوستد سهام ۲۹۸ شرکت کردند. در نتیجه معاملات انجام شده از سوی این خریداران ۱۰۶ شرکت شاهد افزایش قیمت و ۱۷۶ شرکت شاهد کاهش قیمت بودند.

در بهار امسال سهامداران دو میلیارد و ۸۷۹میلیون و ۶۴۶هزار و ۶۳ سهم را به ارزش نه هزار و ۸۱۶میلیارد و ۴۸۱میلیون ریال در ۳۷۶هزار و ۶۵۸ دفعه دادوستد کردند. در سه ماه اول سال سرمایه‌گذاری غدیر با ۴۰۶میلیون و ۲۴۷هزار و ۸۰۵ سهم معامله شده به ارزش یک‌هزار و ۶۵۹میلیارد و ۹۲۳میلیون ریال رده نخست بیشترین ارزش معاملات و بیشترین سهام معامله شده را از آن خود کرد.

در نتیجه این معاملات «وغدیر» بازدهی منفی ۲/۰درصد را تجربه کرد.

همچنین شرکت‌های سایپا و بانک پارسیان به ترتیب در رده‌های دوم بیشترین ارزش معاملات و بیشترین سهام معامله شده قرار گرفتند.

ارزش معاملات سایپا در این مدت بالغ بر یک هزار و ۱۴۷میلیارد و ۳۶۰میلیون ریال شد. سهامداران این شرکت در بهار امسال ۱۹هزار و ۳۹۶ نفر بودند که سایپا را پرطرفدارترین سهم بهار کرد. خریداران در ۳۶هزار و ۷۱۲ دفعه اقدام به خرید و فروش ۲۶۹میلیون و ۳۳۴هزار و ۶۹ سهم کردند. سایپا بازدهی مثبت ۸۳/۱۲درصد را شاهد بود.

این در حالی است که بانک پارسیان با ۴۹هزار و ۱۴۰ دفعه معامله لقب پرمعامله‌ترین سهم بهار امسال را داشت. سهام بانک پارسیان همچنین با داشتن ۱۷هزار و ۷۲۶ خریدار در جایگاه دوم پرطرفدارترین سهام معامله شده در ۳ ماه نخست امسال قرار گرفت. سهامداران تعداد ۲۷۸میلیون و ۸۶۳هزار و ۳۱۰ سهم را به ارزش ۴۳۱میلیارد و ۹۳۲میلیون ریال دادوستد کردند که به این ترتیب پارسیان بازدهی مثبت ۸۵/۰درصد را تجربه کرد.

این در حالی است که معادن بافق با بازدهی مثبت ۳۷/۱۰۰درصد پربازده‌ترین شرکت بورس اوراق بهادار در فصل بهار بود. این شرکت ۵۹۸هزار و ۹۸۱ سهم معامله شده به ارزش ۳/۴میلیارد ریال داشت که در ۲۷۶ دفعه و از سوی ۸۰ نفر خرید و فروش شده است.

معاملات بورس تهران در فصل تابستان

حجم معاملات بورس تهران در تابستان امسال بیش از ۳۴۳۴میلیون و ۴۸۵هزار سهم، به ارزش ۱۰۶۰۷میلیارد و ۲۶۶میلیون ریال بود. تعداد شرکت‌های معامله شده در سه ماه دوم امسال ۲۹۰شرکت بود که از این تعداد ۱۵۰شرکت با افزایش و ۱۲۶شرکت با کاهش قیمت سهام خود مواجه شدند.

شرکت باما در این دوره رشد ۳۷/۲۰۱درصدی داشت که موجب شد قیمت این سهم در پایان به ۴۰۰۹۷ریال برسد. شرکت باما در فصل تابستان بیش از ۶میلیون و ۱۸۶هزار سهم به ارزش ۲۰۸میلیارد و ۶۰میلیون ریال معامله کرد. پایین‌ترین قیمت باما در این فصل ۳۰۰۰۱ریال و بالاترین قیمت آن ۴۰۰۹۷ریال بود. باما طی این سه ماه ۲۶۷۹۲ریال افزایش قیمت داشت. شرکت سرمایه‌گذاری سپه با معامله بیش از ۵۲۱میلیون و ۱۴۶هزار سهم عنوان بیشترین سهام معامله شده را در تابستان به دست آورد. قیمت «وسپه» در پایان دوره به ۱۰۳۰ریال رسید. افت قیمت این شرکت در کل ۱۶/۵درصد بود. ارزش معاملات این شرکت در پایان فصل تابستان به ۵۲۱میلیارد و ۶۱۵میلیون ریال رسید.شرکت بانک پارسیان بیشترین ارزش معاملات سه ماه دوم سال را داشت. ارزش معاملات این شرکت ۷۳۰میلیارد و ۷۷۸میلیون ریال بود. قیمت سهام «وپارس» ۹۶/۱۱درصد افت داشت که معادل ۱۸۴ریال است.

«ومعادن» پرطرفدارترین شرکت در تابستان

شرکت معادن و فلزات در تابستان امسال پرطرفدارترین شرکت بود.

این شرکت ۲۵۲۸۹بار، توسط ۱۲۲۸۸نفر دادوستد شد، که رشد ۱۷۳۵ریال معادل ۴۲/۸۱درصد را برای این شرکت به همراه آورد. شرکت «ومعادن» بیش از ۱۶۲میلیون و ۳۴۵هزار سهم به ارزش ۵۱۳میلیارد و ۴۷۸میلیون ریال معامله کرد. پایین‌ترین قیمت شرکت «ومعادن» ۲۱۷۲ریال و بالاترین قیمت آن ۳۹۶۰ریال بود. قیمت نهایی سهام این شرکت در پایان فصل تابستان ۳۸۶۶ریال بود.