گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد تشدید روند عرضه سهام به ویژه سهام گروه دارویی بود. در بازار روز گذشته معامله‌گران عمده با توجه به رشد قیمتی سهام دارویی در خلال ده روز گذشته اقدام به عرضه سهام دارویی کردند که این امر پس از مدت‌ها صدرنشینی گروه دارویی موجب افت قیمت برخی از نمادهای این گروه به ویژه داروپخش، اکسیر و البرز دارو و از میان رفتن صف‌های خرید دیگر نمادهای این گروه شد.

با توجه به رشد قیمتی سهام این گروه انتظار می‌رود سهام دارویی دوره استراحت قیمتی را در پیش بگیرند.

در گروه معدنی بازار دیروز شاهد عرضه‌های سنگین در نماد چادرملو بود که برای دقایقی این نماد را به صف فروش فرو برد.

با افت قیمت نماد چادرملو معادن و فلزات نیز به صف فروش فرو رفت که عرضه‌های آن کنترل شد.

در‌حال‌حاضر تنها نمادهای گل‌گهر به دلیل نبود سهم شناور قابل ملاحظه و باما به مدد گزارش اخیر این شرکت همچنان با صف خرید مواجه هستند.

در معاملات دیروز، گروه ساختمانی نشانه‌هایی از اقبال معامله‌گران را شاهد بود. عرضه بلوک ۴۳میلیون سهمی سرمایه‌گذاری ساختمان از سوی سرمایه‌گذاری ملت دیروز مهم‌ترین تحول گروه ساختمانی بود.

سرمایه‌گذاری ملت که بیش از این در نرخ بالای ۳هزار ریال حاضر به عرضه بلوک ۷۰میلیونی خود نشده بود. دیروز در شرایطی نیمی از این بلوک را در نرخ ۲هزار و ۶۹۳ریال به فروش رساند که نیاز مالی جهت تغییر استراتژی این شرکت و حرکت آن به سمت رشته‌های سرمایه‌بری همچون پتروشیمی و لزوم سروسامان دادن به صورت‌های مالی شرکت، برای بازگشایی نماد، مهم‌ترین توجیه کارشناسان برای این اقدام به شمار می‌رود. کارشناسان بازار همچنین معتقدند: گروه ساختمانی هنوز برای صدرنشینی بازار نیازمند یک دست‌تر شدن معاملات گروه به ویژه در مورد نهاد‌های دارای صف فروش از جمله توس‌گستر است که دیروز تلاش معامله‌گران برای سهام عرضه‌ها در این نماد با موفقیت همراه نشد.

گروه خودرویی نیز دیروز در دو نماد ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل شاهد تلاش سهامداران عمده برای کنترل عرضه‌ها و رشد قیمتی بود که این امر با موفقیت چندانی همراه نشد. در گروه سیمانی شایعات مطرح شده در مورد تغییر نرخ سیمان همانند موارد مشابه قبلی تاثیری در بازار نداشته و تنها برخی از نماد‌های سیمانی از جمله سیمان کارون که با P/E باورنکردنی ۶/۴ در حال معامله در بازار است، مورد توجه قرار گرفت و ۲۰۵هزار سهم این شرکت خریداری شد به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار اینک از افراط سال ۸۲ و ۸۳ و خرید P/E‌های بالای ۲۰گروه سیمانی به تفریط نخریدن P/E‌های زیر ۵ این گروه رسیده‌‌اند.

در گروه فلزی نیز نبود نماد‌های عمده تولیدکننده روی موجب شده است تا بازار شاهد استراحت قیمتی این گروه باشد.

در مجموع بازار دیروز با توجه به جابه‌جایی بلوک ۴۳میلیون سهمی سرمایه‌گذاری ساختمان به ارزش ۱/۱۲میلیارد تومان شاهد افزایش حجم کلی دادوستد‌ها به ۶/۳۳میلیارد تومان بود. از ۱۴۹نماد مورد معامله نیز ۴۹نماد با رشد قیمت و ۷۵نماد با افت ارزش دادوستد شدند.