مراقب سفته‌بازان باشید

گروه بورس - علیرضا باغانی: احتمال اعلام برنامه‌های مدیرعامل منتخب شرکت بورس یکی از خبرهای مهم بازار در روز معاملاتی گذشته بود.بازار روز گذشته بسیار پرحجم و شاهد عرضه‌های غیرقابل پیش‌بینی بود.دفعات معامله در این روز به عدد ۹۰۰۲ رسید که حاصل تقاضای ۳۶۹۳ سهامدار برای خرید بود.تعداد سهام معامله شده در این روز نسبت به روز قبل ۹۳/۲درصد افزایش و ارزش کل معاملات نیز افزایش ۷۰/۵۶درصدی را شاهد بود.بازار دیروز همچنین شاهد عرضه‌های زیادی از سوی گروه واسطه‌گری مالی و دارویی بود.گفته می‌شود این اتفاق به دلیل اعمال سیاست سازمان مبنی بر طولانی نشدن صف خرید رخ داده است. «دفارا» تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: داروسازی فارابی در بازار با شایعه افزایش پیش‌بینی درآمد هر سهم تا ۲۱۰۰ ریال مواجه است. «دفارا» روزهای خوبی را در بازار سرمایه سپری می‌کند.

شنیده‌های ما: بنابه گفته شرکت، هر گونه تعدیل لازم در EPS شرکت اعمال شده است.بر این اساس پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت همان ۱۷۸۹ ریال بوده و تغییری نداشته است.این شرکت درباره تولیدات جدیدش توضیح می‌دهد:این تولیدات شامل آموکسی سیلین جویدنی ۲۵۰ و سوسپانسیون ۲۰۰ و ۴۰۰ (شربت خشک) است. اما این تولیدات جدید در کوتاه مدت بر EPS شرکت تاثیر نخواهد داشت.داروهای مزبور توسط شرکت پخش‌هجرت در تمام داروخانه‌های کشور توزیع شده و قابل دسترسی است.

باما هلدینگ معدنی می‌شود

گفته‌های بازار:‌ در بازار شایع شده که باما با خرید چند معدن از شرکت امیر، به زودی به یک هلدینگ معدنی تبدیل خواهد شد.

شنیده‌های ما: کارشناسان می‌گویند: این معادن شامل معدن راونج متعلق به سوژمیران، مهسان روی دلیجان (ذوب‌گر) و معدن فیروزآباد فارس است که قرار است از سوی شرکت امیر به باما واگذار شود.

ظاهر امر نشان‌دهنده این موضوع است که برآورد هزینه‌های این واگذاری‌ها انجام شده و به احتمال به زودی چنین اتفاقی در باما رخ خواهد داد.

آبفر افزایش سرمایه داد

گفته‌های بازار: آبفر در بازار سرمایه با این شایعه مواجه بود که سازمان بورس با افزایش سرمایه‌اش موافقت نکرده است. دلیل سازمان بورس در عدم تاثیر افزایش سرمایه آبفر نیز زیان‌دهی این شرکت بوده است. به گفته این شرکت چندی پیش یکی از قطعه زمین‌های خود را برای پوشش زیان فروخت، اما در ظاهر این اتفاق نیفتاده است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید که مجوز افزایش سرمایه خود تا ۳۳میلیارد ریال را از سازمان بورس دریافت کرده است و منتظر تصویب مجمع است. زمین آبفر نیز هنوز فروخته نشده و جالب اینجا است با صدور بخشنامه رییس‌جمهور مبنی بر بلامانع بودن ساخت کارخانه در محدوده ۱۲۰ کیلومتری شهر، ارزش زمین آبفر از ۵/۱میلیارد به ۳میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. زیان شرکت هم که از محل پرسنل بوده با اعمال سیاست تعدیل، پوشش داده شده است.