گروه بورس- پیش‌بینی سود پس از کسر مالیات صنایع شیمیایی فارس امسال در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل 96درصد کاهش نشان می‌دهد.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران، این شرکت درآمد هر سهم سال‌مالی منتهی به تابستان امسال را با ۲۳میلیارد و ۶۲۲میلیون ریال سرمایه به‌طور خالص مبلغ ۱۳ریال پیش‌بینی کرده است.
پیش‌بینی عملکرد «شفارس» برای سال‌مالی منتهی به تابستان امسال نسبت به عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب فروش 12درصد کاهش، بهای تمام‌شده 12درصد کاهش و سود عملیاتی 39درصد کاهش نشان می‌دهد که شرکت دلایل این تغییرات را کاهش فروش اعتباری در نیمه دوم سال (کاهش دوره وصول مطالبات از 90روز به 45روز)، بازخرید 100نفر از پرسنل در سال‌مالی 85، افزایش هزینه‌های جذب نشده در تولید و افزایش هزینه‌های مالی به‌دلیل فروش اعتباری بیش از حد در نیمه اول سال که منجر به جریمه دیرکرد و نیز اجبار به دریافت وام‌های کوتاه‌مدت شده است، اعلام کرده است.
همچنین خالص درآمدها (هزینه‌ها)ی متفرقه پیش‌بینی شده برای سال‌مالی منتهی به تابستان ۸۵ به مبلغ ۳میلیارد ریال (معادل ۱۲۷ریال به ازای هر سهم) مربوط به فروش آهن‌آلات ضایعاتی و اجناس مازاد موجود در انبار قطعات کارخانه است.
مطابق بند 3-الف گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص صورت‌های مالی 6ماه منتهی به اسفند 84 «بر اساس برگ‌های مالیاتی قطعی صادره، کسری ذخیره مالیات برای عملکرد سال‌های 1381، 1382 و 1377 جمعا به مبلغ 6میلیارد و 398میلیون ریال (بدون احتساب جرائم مالیاتی) است که ضروری است معادل مبلغ مزبور ذخیره در حساب‌های شرکت ایجاد شود.» همچنین مطابق بند 4 گزارش یاد شده «به طوری که در یادداشت 17 صورت‌های مالی درج شده است برای تسهیلات مالی دریافتی سود و کارمزد محاسبه و در حساب‌ها منظور شده است. در این ارتباط مبلغ حدود 2میلیارد ریال ذخیره برای جرائم عدم‌پرداخت به موقع اقساط تسهیلات دریافتی کمتر در حساب‌ها ایجاد شده که در رعایت استانداردهای حسابداری لازم است این مبلغ به ذخیره محاسباتی شرکت اضافه شود. طبق توضیحات واصله، در صورت بازپرداخت کلیه اقساط سررسید شده، جرائم متعلقه به تسهیلات مذکور قابل بخشودگی است ولی در این ارتباط شواهدی دال بر موافقت بانک ملاحظه نشده است.» در صورت اعمال موارد یادشده در صورت‌های مالی، زیان انباشته شرکت از مبلغ 5میلیارد و 724میلیون ریال به مبلغ 14میلیارد و 122میلیون ریال (مبلغ 598ریال به ازای هر سهم) افزایش خواهد یافت.