گروه بورس - علیرضا باغانی: نوسانات عجیب و غریب همچنان در بورس تهران ادامه دارد. سایپا و پتروشیمی اصفهان که روزگاری از سهم‌های تاثیرگذار در افزایش شاخص بودند، روز گذشته بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. اتفاق دیگر بازار سرمایه در روز گذشته معاملاتی، واکنش سهامداران نسبت به خبر یک سایت اینترنتی در رابطه با ستون گفته‌ها و شنیده‌های بازار بود. روز گذشته شماری ازخوانندگان با تماس تلفنی و ارسال پیام کوتاه کارایی و کارکرد ستون گفته‌ها و شنیده‌ها را در شفاف‌سازی معاملات بسیار تاثیرگذار عنوان کردند.

به گفته این دسته از سهامداران، اگر شرکتی درباره شایعه مربوطه‌اش راست نمی‌گوید، ربطی به منتشرکننده اطلاعات ندارد و همین اتفاقات موجب می‌شود که رفته رفته شرکت‌هایی که شفاف برخورد می‌کنند، شناخته شوند و شرکت‌هایی هم که حاضر به ارائه اطلاعات شفاف نیستند، برای همه شناخته می‌شوند، یکی از معامله‌گران بازار می‌گفت: قبل از راه‌اندازی ستون گفته‌ها و شنیده‌ها سرانجام صحت شایعاتی که در بازار بروز می‌کرد، مشخص نبود، اما در حال حاضر صحت و سقم شایعات مشخص می‌شود و در واقع این بخش، ستون رفع شایعه است.

یکی دیگر از معامله‌گران فعال بورس تهران نیز تاثیر راه‌اندازی چنین ستونی را در کسب اطلاعات واقعی تاثیرگذار خواند و گفت: با چنین تدبیری بسیاری از شایعه‌های هدفمند که به زیان سهامداران جزء تمام می‌شد، خنثی شده است. چرا که در گذشته برخی سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و برخی از عناصر فعال در بازار شایعه‌هایی را در تالار شیشه‌ای می‌انداختند، در حالی که اکنون بخش عمده‌ای از این شایعه‌ها تکذیب و خنثی می‌شود.

دیگر معامله‌گر فعال بازار گفت: اینکه بعضی از شایعه‌هایی که توسط شرکت‌ها تکذیب می‌شود، درست از آب درمی‌آید، نشان‌دهنده این است که برخی از شرکت‌ها نمی‌خواهند، راست بگویند.

دیگر اتفاق بازار در روز گذشته معاملاتی، اعتراض برخی از سهامداران حقیقی نسبت به طولانی شدن زمان توقف تعدادی از نماد‌های معاملاتی به ویژه «نماد کروی» بود.

این دسته از افراد دیروز به صورت گروهی به دفتر مسوولان سازمان مراجعه کردند، اما می‌گویند که جوابی دریافت نکردند. در روز دوشنبه خرابی Toch screenها در ساعت ۳۰/۱۰ موجب شد که سهامداران به سیستم معاملاتی دسترسی نداشته باشند.

قول بورس برای بازگشایی نماد «کروی»

گفته‌های بازار: اظهارات مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران درباره حل مشکل صورت‌های مالی این شرکت و اختلاف‌نظر با سازمان، موجب بروز شایعاتی مبنی بر بازگشایی نماد «کروی» در روزهای آینده شد.معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که نماد شرکت با تعدیل مثبت باز شود.

شنیده‌های ما: از توسعه معادن خبر می‌رسد که قرار بوده است هفته گذشته نماد این شرکت باز شود و این هفته طبق قولی که ریاست سازمان بورس داده است به طور قطع و یقین نماد این شرکت بازگشایی خواهد شد، اما میزان تعدیل مثبت EPS آن مشخص نیست.

کالسیمین تعدیل می‌دهد

گفته‌های بازار: توقف نماد شرکت کالسیمین در روز گذشته موجب شد که شایعات مربوط به اعمال تعدیل مثبت در EPS این شرکت تقویت شود. این بار سهامداران از EPSا۳۵۰۰ریالی سخن می‌گفتند.

شنیده‌های ما: کارشناسان احتمال تعدیل مثبت EPS کالسیمین را قوی می‌دانند، اما میزان EPS اعلامی مشخص نیست.

فارسیت تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: درباره فارسیت دورود نیز این طور شایع کرده‌اند که شرکت از محل افزایش فروش، سود شناسایی کرده و عایدی مثبت خواهد داشت.

شنیده‌های ما: اما مدیرعامل شرکت می‌گوید که قراردادهای ما همان قراردادهای قبلی است و میزان فروش نیز سیر عادی خود را طی می‌کند.به گفته وی، مشتری شرکت مشخص است و تقاضای مشخصی هم دارد، اگر هم در میزان فروش تغییری رخ دهد، اعلام

خواهد شد.

بهران تا ۳۰۰تومان تعدیل می‌کند

گفته‌های بازار: به‌رغم عدم تایید تعدیل EPS نفت بهران تا ۲۵۰۰ریال، دیروز نماد این شرکت برای اعمال تعدیل EPS متوقف شد. میزان این تعدیل هنوز مشخص نیست.

شنیده‌های ما: اطلاعات دریافتی ما براساس نظر کارشناسان در مورد شرکت نفت بهران، حاکی از آن است که میزان تعدیل EPS این شرکت حدود ۳۰۰تومان خواهد بود.

افزایش سرمایه هپکو

گفته‌های بازار: از بازار سرمایه خبر می‌رسد که هپکو در آذر ماه جاری افزایش سرمایه ۳۰درصدی خواهد داد. گفته می‌شود، این میزان افزایش سرمایه از محل اندوخته صورت خواهد پذیرفت.

شنیده‌های ما: شرکت میزان افزایش سرمایه خود را ۲۰درصد اعلام کرده و می‌گوید: تصمیم‌گیری در این رابطه به دو تا سه ماه دیگر موکول شده است.