ایسنا - در مرحله اول باید ابهامات موجود در دستورالعمل تابلوی چهارم برطرف شود، زیرا در شرایط فعلی این تابلو به ضرر سهامداران جزء است.

دکتر غلامرضا اسلامی‌بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه، در مورد دستورالعمل تابلوی چهارم و این که ابهامات زیادی در آن وجود دارد، با بیان این مطلب گفت: در شرایط فعلی این تابلو به ضرر سهامداران جزء است، بنابراین قبل از این که دچار مشکل شویم به علت تعداد زیاد سهامداران جزء باید به فکر چاره‌ای باشیم. این کارگزار بورس اوراق بهادار در ادامه با اشاره به این که نمی‌توان فلسفه وجودی تابلوی چهارم را درک کرد، گفت: مهم‌ترین ‌اشکال این است که چرا شرکت زیان‌ده است، زمانی که سهام شرکت وارد بورس می‌شود و عده‌ای سهام را براساس امیدنامه‌هایی خریداری کردند، بنابراین تکلیف کسی که به خرید سهام این شرکت پرداخته چیست؟
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به این‌که شرکت‌هایی که در گذشته وارد بورس شدند، امیدنامه‌ای برای آنها تهیه نشده بود، اظهار کرد: به مردم گفته شده بود که این سهم حائز چه شرایطی است، اما چون امیدنامه‌ای نبود، مردم به خرید سهم پرداختند شرکت هم زیان‌ده شد که در حال حاضر این شرکت‌ها به تابلوی چهارم انتقال داده می‌شوند، بنابراین تکلیف کسی که به خرید سهام این شرکت پرداخته چیست؟ وی با بیان این که نباید شرکت‌های زیان‌ده را در تابلوی چهارم آورد و سپس آنها را رها کرد، گفت: سهم در بورس به مردم فروخته شده، بنابراین یک نفر باید نظارت داشته باشد که چرا صورت‌های مالی حسابرسی شده از سوی شرکت ارائه نمی‌شود و چرا شرکت زیان‌ده شده است، دستگاه‌های ناظر باید شرکت را موظف به دادن اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی شده کنند.
او درباره معاملات سهام شرکت بورس به صورت گروهی و این که آیا این کار موجب متفاوت بودن قیمت‌ها از سوی گروه‌های مختلف نخواهد شد؟ گفت: این شرکت تا ۲ سال وارد بورس نخواهد شد، مگر این که مقررات قواعد فعلی در بورس مورد تجدیدنظر قرار گیرد، همچنین در مرحله اول این شرکت‌ باید دارای عملکردی بوده و سپس وارد بورس شود تا آن زمان می‌توان یکسری پیش‌بینی‌ها را انجام داد که اساسنامه را مورد تجدیدنظر قرارداد.