بزرگترین معامله بورس امروز انجام می‌شود
دنیای اقتصاد- بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگین در اکثر نمادهای مورد اقبال بازار بود. در معاملات دیروز بازار سهام، معامله‌گران با توجه به رشد اخیر قیمت سهام در بازار و رخ داد فرصت برای شناسایی سود کوتاه مدت اقدام به عرضه‌هایی در بازار کردند که این مساله سبب افزایش اکثر فاکتورهای پایه‌ای بازار از جمله رشد ۴/۳۴ واحدی شاخص کل و افزایش حجم معاملات تا رقم ۷/۳۶میلیارد تومان شد.

جنب پل حافظ
یک روز با ۱۲هزار معامله
گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگین در اکثر نمادهای مورد اقبال بازار بود.

در معاملات دیروز بازار سهام، معامله‌گران با توجه به رشد اخیر قیمت سهام در بازار و رخ داد فرصت برای شناسایی سود کوتاه مدت اقدام به عرضه‌هایی در بازار کردند که این مساله سبب افزایش اکثر فاکتورهای پایه‌ای بازار از جمله رشد 4/34 واحدی شاخص کل و افزایش حجم معاملات تا رقم 7/36میلیارد تومان شد.
شمار معاملات سهام نیز دیروز به مرز ۱۲هزار معامله در روز نزدیک‌ شد. در معاملات دیروز همچنین دو مساله نزدیکی پایان سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نیاز معامله‌گران به نقدینگی متعاقب معاملات پرحجم چند روز اخیر نیز باعث شد تا کفه عرضه در بازار سنگین‌تر شود، به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری مسکن با ۵/۴میلیون سهم، تراکتورسازی با ۲میلیون سهم، شاهد با ۲/۵میلیون سهم، لوله و تجهیزات سدید با ۷/۱میلیون سهم، تایدواتر با ۴/۱میلیون سهم، تکنوتار با ۸/۱میلیون سهم و پتروشیمی اراک با ۵۳۷هزار سهم عرضه مواجه شدند.
با رخداد این عرضه‌ها انتظار می‌رود بازار در چند روز آینده با سرعت رشد کمتری مواجه شود.
در بازار دیروز در گروه خودرویی انتظار معامله‌گران جهت بهره‌گیری از آخرین عرضه‌های ایران خودرو و محور خودرو پیش از انجام معامله عمده سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو دیروز بی‌حاصل باقی ماند و فقط مهرکام پارس تنها سهم قابل معامله این گروه با اقبال معامله‌گران مواجه شد.
انتظار می‌رود نمادهای شرکت‌های گروه ایران خودرو امروز پس از انجام معامله عمده متوقف شوند، هر چند که تا زمان انجام این معامله عمده، همچنان اجرای آن در پرده‌ای از ابهامات قرار دارد.
در گروه پتروشیمی، نزدیکی پایان سال مالی زیرمجموعه‌های بانک ملی از جمله توسعه ملی، عرضه پتروشیمی اراک را رقم زد که این امر با استقبال بازار و افزایش صف خرید شرکت به بیش از ۸میلیون سهم مواجه شد.
در گروه تجهیزات، تکنوتار با عرضه‌های گسترده‌ای در بازار دیروز مواجه شد، هر چند که شرکت به لحاظ احتمال انعقاد قرارداد فروش شمار قابل ملاحظه‌ای از ایستگاه‌های سیار سوخت‌رسانی به یک نهاد نظامی کشور با احتمال رشد سودآوری مواجه است.
در گروه فلزی لوله و تجهیزات سدید نیز با عرضه ابتدای وقت معاملاتی مواجه شد، اما به دلیل انتظار بازار جهت تعدیل EPS از محل قرارداد خط لوله عسلویه به سیستان و بلوچستان و به‌رغم گزارش سه ماهه ضعیف شرکت با صف خرید سنگین در ادامه معاملات مواجه شد.
در گروه معدنی روز گذشته عرضه‌های خاصی رخ نداد هر چند که ممکن است این گروه امروز با این عرضه‌ها مواجه خواهد شد.
در مجموع بازار دیروز بازار مناسبی به لحاظ حجم معاملات بود که تداوم آن تقویت و پایداری کف بازار را موجب خواهد شد.
بازار همچنین می‌تواند در چند روز آینده تحت تاثیر تبعات معامله بانک پارسیان و بازگشایی نمادهای متوقف قرار خواهد گرفت که این مساله می‌تواند باعث رونق‌ گروه خودرویی در خلال مهر ماه و پس از قریب به سه ماه آرامش این گروه شود.