همایون دارابی

گروه بورس- بورس اوراق بهادار روز یکشنبه در آستانه تعطیلی میان هفته‌ای بازار، شرایط متعادل رو به ضعف را شاهد بود.

با توجه به تعطیلی ایام شهادت دخت پیامبر اکرم (س)، بازار شاهد ضعف نسبی به دلیل تعطیلی‌ میان هفته بود. ضعفی که البته به مدد معاملات پرحجم فولاد مبارکه و تاثیر مثبت قابل ملاحظه‌ این نماد با افت شاخص همراه نشد. در بازار روز یکشنبه کارشناسان بازار شاهد تعیین تکلیف نهایی مساله سود تسهیلات بانکی، متعاقب جلسه محرمانه شورای پول و اعتبار در روز شنبه بودند. با تعیین تکلیف سود بانک‌های دولتی در حد ۱۲درصد و بانک‌های خصوصی معادل ۱۳درصد، اینک راه برای کارشناسان بازار جهت ارزیابی جدید از شرکت‌های لیزینگی و بانک‌های خصوصی باز خواهد شد. هر چند که انتظار می‌رود تاکید بانک‌های خصوصی و شرکت‌های لیزینگی بر عقود مشارکتی به جای عقود مبادله‌ای (که دارای سود ثابت هستند) و همچنین بهره‌گیری از فرمول جدید تعیین سود بانکی و مقررات تکمیلی، مانع از افت سود این شرکت‌ها شود.با توجه به این شرایط در بازار دوشنبه روند معاملاتی بانک‌های خصوصی ضعیف بود و اکثر نمادها صف‌های فروش را تجربه کردند. در شرایط حاضر به نظر می‌رسد سهامداران جزء بانک‌های خصوصی و شرکت‌های لیزینگی سهام خود را به سهامدارانی که با دید مدیریتی به این شرکت نگاه می‌کنند، واگذار کنند. از سوی دیگر با اعلام سود تسهیلات راه برای برگزاری مجامع شرکت‌های لیزینگی و بانک‌های خصوصی و اعلام پیش‌بینی سود این شرکت‌ها برای سال‌جاری ممکن خواهد شد. وجود ابهام در نرخ سود تسهیلات مانع از اعلام رسمی EPS بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگی در سال‌جاری شده و پیش‌بینی‌ها را با انحرافات جدی مواجه ساخته بود.تحول جدی اقتصادی دیگری که در پایان بازار یکشنبه به اطلاع معامله‌گران بورس رسید، آغاز پروژه تغییر در حجم مبنای شرکت‌های بورسی بود که در فاز نخست خود حجم مبنای ۱۱ شرکت را در بر گرفت. انتظار می‌رود این کاهش ۵۰درصدی در حجم مبنا در معاملات نمادهای فولاد مبارکه، سایپا، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی مس، ایران‌خودرو، بانک پارسیان صندوق بازنشستگی، سیمان فارس و خوزستان، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری بانک ملی و مدیریت پروژه‌‌های نیروگاهی موثر باشد. در حال حاضر کارشناسان بازار در انتظار اجرای عملی این تغییر با هدف زمینه‌سازی جهت اجرای فازهای بعدی این تغییرات هستند.در بازار یکشنبه کارشناسان بازار تحولات سیاسی را نیز با دقت مورد توجه قرار دادند. احتمال برگزاری نشستی جدید میان سولانا- لاریجانی و همچنین ابراز تمایل نسبی برای دور جدید مذاکرات میان کشورمان و ایالات متحده آمریکا در مورد عراق نقش کاهنده‌ای در تنش‌های موجود خواهد داشت.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز یکشنبه تحت تاثیر تعطیلی میان هفته، فعالیت کمتر معامله‌گران را شاهد بود.در معاملات یکشنبه همچنان گروه فلزی صدرنشین بازار بودند. در این گروه فولاد مبارکه پس از عرضه ۱۵میلیونی سازمان خصوصی‌سازی همچنان شاهد صف خرید قابل‌ملاحظه ۲۹میلیون سهمی بود.انتظار می‌رود مجمع فولاد مبارکه در هفته اول تیرماه انجام شود، هر چند که هنوز آخرین برگ فعالیت این شرکت پیش از مجمع یعنی انتقال سهام کارگری رقم نخورده است.در مورد مبارکه کارشناسان بازار توجه ویژه‌ای به مساله هزینه‌های داخلی شرکت به ویژه هزینه‌های صندوق بازنشستگی شرکت مبذول کرده‌‌اند.شرکت‌های فولادی از جمله مبارکه و خوزستان سالانه مبالغ هنگفتی را به صندوق بازنشستگی فولاد می‌پردازند. در این گروه آلومینیوم ایران روز گذشته معاملات متعادلی را شاهد بود. آلومینیوم ایران که در روز شنبه شاهد مبادله ۱۲/۳میلیون سهم بود، همچنان مورد توجه سهامداران حقیقی است به گونه‌ای که ۸/۱میلیون سهم روز شنبه را فعالان حقیقی خریداری کردند.

در گروه فلزی، بازار جهانی هفته جدید را با بهبود معاملات آغاز کرده است.بهای جهانی فلزات باعث شد بهای فلز مس به ۷هزار و ۴۷۰دلار در هر تن، سرب به ۲هزار و ۳۵۹دلار در تن، آلومینیوم به ۲هزار و ۶۶۸دلار در تن و روی به ۳هزار و ۶۸۶دلار در هر تن برسد.این رشد در شرایطی رقم خورد که موجودی انبارهای بورس‌‌فلزات لندن در حال کاهش است.در گروه فلزی کارشناسان بازار همچنین به انتظار آغاز معاملات بلوم فولادی در بورس لندن نیز هستند.

آغاز معاملات فولاد در بورس لندن، یک تحول جدی در بازار جهانی فولاد است.در بازار یکشنبه در گروه خودرویی بازگشایی نماد پارس‌خودرو با توجه به افزایش سرمایه شرکت به توقف نماد بعد از بازگشایی و ابطال ۲/۲میلیون سهم معامله شده منجر شد.

پارس‌خودرو با افزایـــش ســـرمایه از ۱۲۰میلیارد تومان به ۲۰۰میلیارد تومان مواجه است.

در گروه خودرویی همچنان روند ضعف عمومی نمادها ادامه دارد.در گروه تجهیزات ماشین‌سازی اراک پس از رشد قابل ملاحظه از هنگام بازگشایی که حدود ۵۰درصد بوده است، با عرضه‌های قابل‌ملاحظه مواجه شد که موجب شد بیش از ۵میلیون سهم شرکت دادوستد شود.

در گروه ساختمانی تشدید رقابت‌ها بر سر مدیریت سرمایه‌گذاری ساختمان، صف خرید این نماد را به بیش از ۲۲میلیون سهم رسانده است و این در حالی است که تنها ۳۱هزار سهم ساختمان در تالار عرضه شد.در گروه دارویی تعویق زمان برگزاری مجمع دارویی کوثر سبب تشکیل صف فروش مجدد برای این نماد شد.اکثر نمادهای دارویی پس از دوره‌ای از رونق اینک وارد فاز استراحت شده‌اند.