گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام، پس از طی یک هفته روند رو به‌ رشد، از امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که هر یک از متغیرهای حوزه‌های کلان موثر بر بازار، وزن بیشتری یافته‌اند.
در آخرین تحولات در مساله هسته‌ای گزارش « دکتر محمد البرادعی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد توسعه فعالیت‌های غنی‌سازی راه را برای برگزاری جلسه روز دوشنبه گروه ۱+۵ باز کرده است. انتظار می‌رود بازار دادوستد سهام بار دیگر همانند پایان فصل پاییز دستخوش تاثیرات گاه‌به‌گاهی مذاکرات سیاسی قرار گیرد. هر چند که شدت یافتن اختلافات میان روسیه و آمریکا بر سر حضور ایالات متحده در کشورهای بلوک شرق سابق، از جمله ایجاد سپر موشکی در کشورهای جمهوری چک و لهستان که انتقاد شدید پوتین را موجب شده است، احتمال حصول توافقی سریع بر سر قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت را غیرممکن می‌کند.
از سوی دیگر، تغییر لحن مقامات آمریکایی و انگلیسی ضمن تقویت احتمال در جریان بودن دور جدیدی از مذاکرات سیاسی، احتمال کاهش وزن گزینه نظامی و افزایش تاکید بر سازوکارهای اقتصادی را مورد توجه قرار داده است. در کنار تحولات سیاسی، در حوزه اقتصادی داخلی وضعیت نامشخص بودجه سال 86 کل کشور از اهمیت بالایی در تعیین سیاست‌های سال آینده فعالان بازار سرمایه دارد که ابهام موجود در آن سبب ابهام در بودن سیاست‌های کارشناسان بازار در سال 86 خواهد شد.
مسائل کلانی نظیر قیمت حامل‌های انرژی، سیاست ارزی و بودجه‌بندی دولتی در کنار سیاست عرضه سهام دولتی مواردی هستند که روشن شدن آنها تاثیر جدی بر بازار دارد.
از بعد دیگر، بازار همزمان با فرا رسیدن سال نو با نیاز بیشتر معامله‌گران به نقدینگی و احتمال بروز ضعف هر ساله در چند هفته پایانی سال مواجه است.
اتمام سال‌مالی شمار زیادی از شرکت‌های بورسی و کارگزاری‌ها و لزوم تسویه اکثر بدهی‌ها، در کوتاه‌مدت بر سطح عرضه‌ها در بازار خواهد افزود.
بازار در کنار موارد بالا، از سویی نیز با تلاش مسوولان اقتصادی جهت تقویت بازار به لحاظ تاکیدات مقام معظم رهبری برای تقویت روند اجرایی اصل 44 قانون اساسی نیز مواجه است. ابراز نارضایتی معظم‌له از روند اجرایی اصل 44 قانون اساسی تاکنون، موجب خواهد شد که ضمن تسریع روند واگذاری‌ شرکت‌های دولتی، بازار تقویت شود.

در بازار جهانی چه خبر بود؟
بازار جهانی فلزات در آخرین روز هفته گذشته روند رو به رشد خود را با سرعت پایین ادامه داد. کاهش ذخایر انبارهای LME (بورس فلزات لندن) به ویژه در دو فلز روی و مس که به ترتیب به 89هزار و 500تن و 199هزار و 775تن رسیده است، باعث رشد بهای این دو فلز به 3هزار و 460 و 5هزار و 870دلار در هر تن شد که به‌ویژه در مورد مس شرایط بالنسبه بهتری را حکایت دارد. در بازار محصولات پتروشیمی بهای نفت روند باثباتی را بر بازار این محصولات حاکم کرده است.
در بازار چه خبر بود؟
در معاملات روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد رقابت تنگاتنگ دو گروه خودرویی و ساختمانی برای صدرنشینی بر بازار بودند. در گروه خودرویی، گروه زیرمجموعه سایپا نیز به گروه پیشرو ایران‌خودرو پیوسته‌اند. هر دو نماد شاخص گروه سایپا با توجه به احتمال تعدیل EPS و پارس خودرو با احتمال اعلام 850ریال EPS برای سال 86 توانسته به رشد خود ادامه دهد. این رشد باعث شد تا 3 نماد ایران خودرو با تاثیر 25/4 واحد، سایپا با تاثیر 97/2 واحد و پارس‌خودرو با تاثیر 39/1 واحد بیشترین سهم را در رشد 28/11 واحدی شاخص در روز چهارشنبه داشته باشند. در کنار گروه خودرویی که به داشتن P/Eهای پایین معروفند رقیب دیگر صدرنشینی بازار گروه ساختمانی با P/Eهای حدود 10 بودند. سرمایه‌گذاری ساختمان، آبادگران، نوسازی ساختمان تهران، توس‌گستر و بین‌المللی توسعه ساختمان صدرنشینان این گروه در بازار چهارشنبه بودند. به نظر می‌رسد تقسیم اقبال معامله‌گران میان دو گروه خودرویی و ساختمان به دلیل تفاوت دیدگاه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت معامله‌گران باشد. چرا که گروه خودرویی بیشتر از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت با هدف کسب سود نزدیک مجمع و DPSهای مورد توجه است در حالی که طرفداران گروه ساختمانی به آینده این گروه امید دارند. در بازار چهارشنبه دو گروه خودرویی و ساختمانی هر دو نیز با توقف نماد مواجه شدند. محور خودرو در گروه خودرویی و بین‌المللی توسعه ساختمان در گروه ساختمانی برای تعدیل EPS متوقف شدند. در گروه معدنی نماد ملی مس برای اعلام EPS سال 86 و تعدیل محدود EPS سال 85 متوقف شد. در گروه بانکداری نماد بانک اقتصاد نوین نیز با تعادل در عرضه و تقاضا مواجه شد این تعادل در شرایطی حاصل شد که نمادهای بانک پارسیان و کارآفرین با صف‌های خرید قابل ملاحظه‌ای مواجه بودند. در گروه سیمانی تصمیم دولت مبنی بر باقی ماندن در سبد حمایتی موجب ضعف عمومی این گروه شده است. در این گروه معامله واگذاری 19درصد سهام سیمان داراب به سرمایه‌گذاری سپه در بازار چهارشنبه نهایی شد. در این گروه شرکت‌های مصرف‌کننده سیمان از جمله فارسیت دورود و اهواز نیز با توجه مواجه شده‌اند. در گروه فلزی معامله عمده فولاد کاویان تا رقم قابل ملاحظه بیش از 6هزار ریال ادامه یافت. بهای پایه این بلوک 4هزار و 500ریال تعیین شده بود که با ادامه رقابت بر سر بلوک مدیریتی فولاد کاویان میزان تعدیل EPS شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات افزایش خواهد یافت. در گروه دارویی نماد داروسازی ایران و ابوریحان روز چهارشنبه بازگشایی شد. این بازگشایی در شرایطی رخ داد که روند رشد EPS شرکت‌های دارویی به ویژه در مورد شرکت‌هایی که تولیدات جدیدی را در دستور کار دارند، موجب شده است این گروه نیز روند رو به رشد را با فراز و فرودهای مقطعی داشته باشد.در مجموع بازار روز چهارشنبه روند رو به رشدی را شاهد بود که تداوم آن در هفته جاری وابسته به تحولات کلان بازار به ویژه در مورد جلسه روز دوشنبه خواهد بود.