«مپنا» آماده ورود به بورس

ایسنا- جلسه معرفی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، جهت عرضه در بورس اوراق بهادار با حضور نمایندگان کارگزاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری امروز تشکیل می‌شود. اسماعیل غلامی، معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی، در گفت‌وگو با خبرنگار بورس ایسنا، از ورود سهام مپنا قبل از عرضه سهام فولاد مبارکه خبر داد و افزود: با توجه به انصراف شرکت مپنا از افزایش سرمایه، شرایط عرضه سهام این شرکت مهیا شده که با توجه به وضعیت عمومی بازار احتمالا در نیمه اول اسفندماه سهام مپنا در بورس عرضه خواهد شد. وی مطالعات و گزارش‌ها مپنا را تکمیل شده دانست و گفت: ۱۹‌درصد از این سهام جهت واگذاری سهام عدالت و پنج‌درصد نیز به جز ۱۹‌درصد، جهت کشف قیمت مجوز گرفته‌ایم. غلامی همچنین ۱۰‌درصد از مپنا را مربوط به سازمان گسترش و ۹‌درصد را متعلق به توانیر دانست و افزود: این ۱۹‌درصد طبق مصوبه هیات وزیران از طریق سهام عدالت واگذار می‌شود. معاون امور آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی، درباره عرضه سهام فولاد مبارکه توضیح داد: اطلاعات شرکت تکمیل شده و به نظر می‌رسد که پس از عرضه سهام مپنا، فولاد مبارکه را در بورس داشته باشیم. سنا- رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) گفت‌: طبیعت گروه «مپنا» سرمایه‌گذاری درازمدت است و سرمایه‌گذارانی که خواهان سرمایه‌گذاری درازمدت هستند، باید برای خرید سهام مپنا اقدام کنند.

مهندس «موسی رفان» افزود: سهامداران آتی نباید توقع بازده کوتاه‌مدت از شرکت مپنا داشته باشند، زیرا در سه سال آینده سودهایمان را به سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه اختصاص داده‌ایم و از سهامداران خواهیم خواست که به طور نقدی در افزایش سرمایه شرکت کنند و توقع ما از سهامداران فعلی و آتی پشتیبانی از برنامه‌های شرکت است‌.

وی تصریح کرد‌: در سال ۸۴ حدود ۲۷۰‌میلیارد تومان سود تقسیم کردیم که در حقیقت تلفیقی از فعالیت‌های امسال، به ‌علاوه سودهای انباشته‌ موجود در مجموعه گروه است که برای افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری‌ها، آن را به عنوان سود ارائه کرده‌ایم‌.

رفان تاکید کرد‌: پیش‌بینی سود ما در سال ۸۵‌، مبلغ ۳۸۴‌میلیارد تومان است. در حالی که ۱۳۰۰‌میلیارد تومان فروش داریم، اما این مساله بدین‌معنا نیست که ۴۰‌درصد سود داشته‌ایم، بلکه معنایش این است که سودهای انباشته موجود در گروه را می‌آوریم که سرمایه‌گذاری کنیم و برای اصلاح ساختار مالی سرمایه شرکت را بالا ببریم.

مدیرعامل مپنا خاطرنشان کرد: شرکت در ۱۲ سال گذشته، به طور متوسط ۱۵ تا ۱۶‌درصد سوددهی داشته است، ما فکر می‌کنیم این سوددهی در آینده هم با این رقم‌ها حفظ خواهد شد که در این صنعت، سوددهی خوبی به شمار می‌رود، زیرا رقم سود رقبای ما یک رقمی و زیر ۱۰‌درصد است و تقریبا در هیچ یک از آنها سود دو رقمی نداریم.

وی با بیان اینکه تلاش ما حفظ این روند در سال‌های آینده است، یادآور شد: در آینده ما مشکلاتی مانند ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز و افزایش دائمی هزینه‌های داخل کشور داریم که به اجبار باید‌ این افزایش را از دو محل کاهش هزینه‌های کنونی و محدود کردن سود، تامین کنیم.

مدیرعامل گروه «مپنا» درباره علت ورود شرکت به بورس گفت‌: اندازه بزرگ شرکت با سرمایه ثبت شده ۴۸۴‌میلیارد تومانی‌، افزایش سرمایه تا هزار‌میلیارد تومان در یک‌سال آینده و انحصاری بودن کارخانه‌های ما در خاور‌میانه، شرایطی ایجاد کرده است که شرکت باید حالت عمومی‌تری پیدا کند و امکانات بیشتری چه در تامین مالی اعم از انتشار اوراق قرضه، ریالی، ارزی و چه در بحث جذب سرمایه در اختیار بگیرد و اندازه بزرگ شرکت و نقش ملی و منطقه‌ای آن شفافیت بیشتری را لازم داشت که با توجه به مجموع این شرایط پیشنهاد ورود به بورس ارائه شد.

«رفان» در پاسخ به این سوال که چرا در سه سال آینده این شرکت تقسیم سود نخواهد داشت، گفت‌: برنامه‌های سرمایه‌گذاری جدید در کارخانه‌ها در دو بخش تکمیل خط‌های تولید فعلی و تولید محصولات جدید در دستور کار قرار دارد که محصولاتی مانند توربین‌های کلاس اف گازی که آخرین فناوری روز دنیا است، در سبد محصولات ما قرار می‌گیرد و بحث توربین‌های بخار سایز بزرگ بالای ۳۵۰ مگاوات‌، توربین‌های گازی برای مصارف صنعتی‌، تکمیل بیش از ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه در چند سال آینده و نیروگاه‌هایی که در یکی دو سال آینده تکمیل یا شروع خواهد شد و حدود چهار یا ۵‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش داریم که هم سود را به این برنامه‌ها اختصاص داده‌ایم‌.

وی درباره روش شناسایی درآمدهای این شرکت افزود: تا‌کنون درآمدهای ما از دو روش فروش تجهیزات تولیدی مانند توربین و ژنراتور‌، احداث و نصب نیروگاه با تجهیزات متعلق به شرکت و فروش آن ایجاد شده است، ولی نوع سوم درآمد ما فروش انرژی برق است که به تازگی شروع شده و در چهار یا پنج سال آینده بیشتر درآمدهای ما از این بخش خواهد بود.

«رفان» درباره ارزبری فرآیند تولید و ساخت و تاثیر قیمت ارز در شرکت مپنا یادآور شد: تلاش کردیم سبد ارزی درآمدمان را با سبد ارزی هزینه‌ها متناسب بگیریم و یکی از دلایل موفقیت شرکت در ده سال گذشته این بود که با پیش‌بینی سریع وضعیت ارزی، درآمد و هزینه را تنظیم کردیم تا اگر هزینه‌ها از ریال به دلار سوق یافته، درآمدها هم به همان سمت حرکت کند.

«رفان» درباره تعامل دولت با شرکت مپنا پس از عرضه سهام این شرکت در بورس گفت‌: دولت الان هم به طور انحصاری به ما کار واگذار نمی‌کند و ما با شرکت در مناقصات و رقابت با دیگران کار را می‌گیریم که در برخی موارد هم موفق نشده‌ایم و تغییر در ترکیب سهامداران بر میزان کاری که به ما داده خواهد شد، تاثیر نمی‌گذارد.

وی افزود: از ابتدای امسال مجموعه بازاریابی ما فعال شده که بتوانیم بازارهای جدایی در بخش داخل کشور و خارج کشور شناسایی کنیم و در داخل کشور می‌خواهیم وارد بازار نفت و گاز شویم و پروژه‌هایی در این زمینه بگیریم که حوزه فعالیت ما افزایش یابد و پروژه لکوموتیوها در این چارچوب است و در خارج از کشور تلاش می‌کنیم، تجهیزات نیروگاهی خودمان را در کشورهای دیگر پیشنهاد کنیم و انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت «مپنا» در پاسخ به این سوال که آیا امکان رقابت با این شرکت برای دیگر شرکت‌های ایرانی و خارجی وجود دارد یا خیر‌؟ تصریح کرد : در خاور‌میانه کسی را نداریم که این تجهیزات را بسازد و به جز ژاپن در آسیا در این سطح شرکتی وجود ندارد و حتی هند، چین و کره که پیشینه خیلی قوی از نظر صنعت نیروگاهی دارند، در بخش توربین‌های گازی که تکنولوژی روز است، هنوز به این توانایی نرسیده‌اند. هرچند چینی‌ها البته شروع کرده‌اند و در یکی دو سال آینده از نظر سطح تکنولوژیک به ما می‌رسند، ولی خوشبختانه محدوده بازارشان فقط داخل چین است و نمی‌توانند وارد بازارهای ما شوند. رییس هیات‌مدیره گروه مپنا یادآور شد: در ایران رقیب نداریم و رقابت دو شرکت و سازنده ایرانی در این زمینه و سرمایه‌گذاری آنها منطقی و عملی نیست، زیرا شرکت ما در جهان کمتر از ۱۲ نمونه دارد در اروپا و آمریکا حدود ۵ شرکت است که جنرال آمریکا، زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه و MHI ژاپن در این زمینه پیشتاز هستند.